Alternatieven zonnebloemolie

Zonnebloemolie leek onuitputtelijk, toch hadden we het mis. Niet omdat de zonnebloemen opraken, maar wel omdat de olie moeilijk te verkrijgen is in de supermarkt. En dat hebben we weer te danken aan de oorlog in de Oekraïne.

Tweederde van de zonnebloemolie die hier verkocht wordt komt namelijk daar vandaan! Ben jij gewend om zonnebloemolie te gebruiken? Dan vind je het vast fijn om te weten welk alternatief je dan kunt pakken!

Koolzaadolie

Koolzaadolie is olie uit ons eigen landje. Koolzaadolie wordt, logisch, gemaakt van koolzaad wat je eigenlijk overal kunt tegenkomen. De olie van deze gele bloemetjes is geschikt om mee te bakken, braden en fruiten.

Koekjes bakken of margarine maken doe je prima met deze olie. Maar je kunt er meer mee doen. Zo kun je het eveneens gebruiken om mayonaise mee te maken. Koolzaadolie is rijk aan onverzadigde vetzuren. Maar tien procent is verzadigd. De olie bevat van nature Omega 3, wat ook goed voor je is.

Let op: koolzaadolie niet hetzelfde als raapzaadolie, terwijl de begrippen toch nog wel eens door elkaar heen gebruikt worden. Koolzaad is namelijk een landbouwgewas, raapzaad is eigenlijk een inheemse wilde plant. Het aantal calorieën en de hoeveelheid vet komt redelijk met elkaar overeen.

Olijfolie

Ook olijfolie ontbreekt in de meeste keukens niet. Olijfolie is er in meerdere varianten. Deze hebben zo hun eigen eigenschappen. Groente, vlees en vis kun je prima bakken in de milde olijfolie. Je kunt deze tot op hoge temperaturen gebruiken.

Met de gewone olijfolie kun je zelfs frituren. En ook koud kun je deze varianten gebruiken. Voor koude gerechten kun je daarnaast ook de extraviergevariant kiezen. Maar laatstgenoemde is dus niet geschikt voor warme gerechten.

Olijfolie wordt bestempeld als gezond, opnieuw omdat het een hoog percentage enkelvoudig onverzadigde vetten bevat. En dat heeft dus weer een gunstig effect op jouw cholesterolgehalte. Ook vitamine E komt veel voor in olijfolie. Dit is een antioxidant die je lichaam beschermt tegen cel- en weefselschade.

Onder milde olijfolie wordt trouwens olijfolie verstaan waarbij de typische olijvensmaak is verwijderd. Om het verhaal compleet te maken: je hebt de keuze uit geraffineerde olijfolie, vierge en extra vierge. Vierge is koud geperst, terwijl de geraffineerde olijfolie is bewerkt.

Olijfolie is niet alleen te koop in deze varianten, maar heeft ook heel veel onderlinge verschillen qua kwaliteit. Meestal staat er op de fles zelf al waar het type olijfolie voor geschikt is. Wel zo makkelijk…

Slaolie

Slaolie is eveneens te gebruiken voor koude en warme gerechten. Slaolie heet niet zo omdat het van sla gemaakt wordt. Maar omdat het meestal gebruikt wordt in salades (en sla). Vaak bestaat het uit een mengeling van meerdere oliën, zoals sojaolie en raapzaadolie. Maar het kan ook enkel en alleen sojaolie zijn.

Arachideolie of pindaolie

Deze olie lijkt op zonnebloemolie en kan goed verhit worden. Om te frituren kun je dan ook prima voor deze olie kiezen. Let wel op want de arachideolie is niet geschikt voor mensen met een pinda-allergie. Andere benamingen voor de olie zijn pindaolie, grondnotenolie en aardnootolie.

Waarmee meteen duidelijker is dat het om olie van pinda’s gaat. Je kunt er ook mee roerbakken. De olie bestaat voor zo’n 80 procent uit onverzadigde vetten en is rijk aan omega 9.

Maïsolie

Maïsolie is neutraal van smaak en kun je gebruiken tot 210 graden celsius. Het is daarom op veel vlakken in de keuken te gebruiken. Je kunt ermee bakken en braden. Je kunt het in de frituurpan gebruiken. Maar ook voor koude bereidingen is maïsolie geschikt. Het bevat vitamine E en linolzuur. Pannenkoeken bakken met maïsolie is dus helemaal zo dom nog niet…

Kokosolie

Een ander product die je misschien allang in je keukenkastjes hebt staan is kokosolie. Kokosolie biedt op meer vlakken een uitkomst (ik vind het ideaal om op mijn huid te smeren als ik weer eens ruzie hebt gehad met een mug of een brandnetel…), maar kan dus ook optreden als vervanger van zonnebloemolie.

Kokosolie is geschikt om te gebruiken bij het maken van rijst, soep, sauzen en curry’s. Frituren kan ook met deze olie, alleen moet je dan op de hoogte van de temperatuur letten. Zorg dat het niet boven de 180 graden uitkomt.

Natuurlijk heeft kokosolie zijn eigen unieke smaak. Wil je die minder proeven dan is het kiezen voor een ontgeurde kokosolie een optie.

Palmolie

Palmolie wordt hier en daar ook genoemd als alternatief voor zonnebloemolie. Maar let op: palmolie zit in veel producten en het gebruik hiervan is behoorlijk omstreden. Vooral vanwege de manier waarop het geproduceerd wordt. Maar ook komen er verhalen naar voren dat het niet goed voor je zou zijn.

Het voedingscentrum zegt dan ook dat het meer verzadigd vet bevat dan andere oliesoorten. Dus misschien kun je dan toch beter kiezen voor een variant die hierboven omschreven staan. Ook kokosolie wordt genoemd als een olie met veel verzadigd vet.

Een beetje gebruik is niet erg, maar gebruik het dus ook in beperkte mate!

Tarwekiemolie

Tarwekiemolie is een smaakmaker voor koude gerechten. Hij is duidelijk aanwezig qua smaak en wordt daarom niet vaak als enige olie gebruikt. Hij is wel rijk aan vitamine E.

Hazelnootolie

Hazelnootolie kun je gebruiken bij de pasta, vis, avocado of je gebruikt het bij het bakken van taarten en cakes. Bakken en braden is dus prima te doen met hazelnootolie.

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie is geschikt voor het maken van een dressing. Het heeft een milde smaak.

Avocado olie

Avocado-olie bevat veel gezonde vetten en vitamine E. Het is geschikt om mee te braden, grillen, frituren en te bakken.

Meer inspiratie vind je hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.