Tips winterdip voorkomen

Heb je zelf wel eens last van een winterdip? Je bent niet de enige. Maar wist je dat ook kinderen last kunnen krijgen van een winterdip? Wat doe je eraan en hoe kun je dit voorkomen? En wie weet, misschien helpt het jou zelf ook meteen wel!

Hoe herken je een winterdip?

Een winterdip herkennen is niet zo heel moeilijk. Als je kind (of jijzelf) gewoon duidelijk minder zin heeft in actief bezig zijn, is er sprake van een dip. Dat kun je terugzien in het vaker alleen op zijn kamer gaan zitten of bijvoorbeeld minder vaak naar buiten willen gaan. Is je kind ’s morgens niet uit zijn bed te branden, terwijl het in de zomer al om zes uur staat te springen?

Ook dat kan een teken zijn! Je kind (of jij) kan soms ook gewoon minder hebben dan normaal en bijvoorbeeld minder lang concentratie opbrengen. Somber zijn, juist meer gaan eten en niet echt kunnen genieten: het kan ook voorkomen. Maar zoals bij veel dingen zal niet iedereen al die symptomen hebben.

Waarom ontstaat een winterdip?

Een winterdip heeft meestal te maken met het tekort aan licht. De kracht van de zon neemt af en de zon straalt minder lang aan de hemel op een winterse dag. Dit heeft zo zijn weerslag op je biologische klok. In het najaar kan daardoor deze klok ontregeld worden.

Maar we komen ook weer uit op hormonen. Het stofje melatonine zorgt ervoor dat je in slaap valt en dit wordt aangemaakt in de avond. Als de avonden langer worden kan het voorkomen dat er meer van dit hormoon aangemaakt wordt, waardoor mensen vermoeider raken.

Spreekt men echt van een winterdepressie, dan kan er gedacht worden aan een depressief persoon, toch zit er wel degelijk verschil tussen een winterdepressie en een gewone depressie.

Meestal is de winterdepressie een mildere vorm en geeft men het liever de naam winterdip of bijvoorbeeld winterblues. Overigens kunnen ook bij een winterdepressie spanningen en stress een rol spelen.

Wat kun je doen tegen een winterdip?

Heb je het idee dat je kind somber en lusteloos is? Ga dan niet bij de pakken neerzitten en ga er zeker niet in mee (dat je hem of haar dus maar laat aan lummelen). Daarmee maak je het eerder alleen maar erger. Beter kun je je kind stimuleren om wel iets te ondernemen. Wat kun je zoal met je kind doen:

  • Slaap is belangrijk. Zorg voor een frisse, opgeruimde slaapkamer. Neem de tijd voor het bedritueel en zorg dat je kind in een ontspannen sfeer naar bed kan. Klets nog even gezellig na, of lees even voor het slapen gaan. Maak er een rustig gebeuren van en voorkom dat je kind tot het laatste moment nog achter een beeldscherm zit. Dat belemmert namelijk het in kunnen slapen vanwege het licht wat een beeldscherm afgeeft.
  • Naar buiten gaan helpt. En wat is er gezelliger om het samen te doen, als je kind geen zin heeft om zelf buiten te gaan spelen. Ga lekker mee naar de speeltuin, samen een rondje fietsen of ga er af en toe even echt lekker op uit. Een wandeling door het bos of schelpen zoeken op het strand, bijvoorbeeld.
  • Bewegen is daarmee ook al aangestipt en is ook zeker een punt van aandacht. Zorg ervoor dat je kind voldoende beweegt. Is het mogelijk dat je kind al zelf (of naast jou) naar school fietst of loopt? Doen en laat de auto staan! Lekker sporten bij een club is natuurlijk ook lekker. En als er even geen manieren zijn om zo aan de beweging te komen, ga dan bewust op zoek naar buitenspeelmanieren
  • Rust, reinheid en regelmaat. Tja, ouderwets, maar nog altijd best goed te verdedigen. Het werkt ontspannend!
  • Gezond eten is goed voor je lichaam en daarmee gewoon voor jouw kind in zijn geheel.
  • Stimuleer spelen met anderen. Want samen kun je lekker lachen en gek doen!

Wat kun je doen voor jezelf?

  • Natuurlijk is het voor je kind ook fijn als moeder of vader zelf ook meer zin hebben in dingen doen. Maar hoe sleep je jezelf uit die dip? Een ouder die niet vooruit te branden is zal een kind ook niet echt motiveren en eerder juist meeslepen! Daarom nog wat extra tips voor jouzelf!
  • Naar buiten gaan is ook goed voor jou. Het liefst in de vroege morgen, omdat er dan veel ‘blauw licht’ is. Dit licht geeft jouw lichaam het seintje om wakker te blijven en hierdoor zul je minder melatonine aanmaken.
  • Bewegen is een prima stimulans om je energieker te blijven voelen. Doe dit het liefst buiten.
  • Uiteraard is gezond leven het beste: niet te veel eten, gezond voedsel nuttigen, niet extra gaan snoepen enz.
  • Kun je lopend of op de fiets naar je werk? Doen!
  • Lichttherapie kan een oplossing zijn als je je depressief voelt in de winter
  • Het zit tussen je oren
  • Hoewel het zeker zo is dat het tekort aan licht een reden kan zijn voor deze dip, kun je toch ook iets erin veranderen door jouw eigen gedachten onder de loep te nemen. We hebben met z’n allen vaak de neiging om vooral de warme maanden als fijn te bestempelen. En beginnen sommige mensen dus al met een naar gevoel aan het najaar. Door de leuke kanten van de herfst en de winter te benadrukken verander je al een deel van je mindset. En dat kan zeker heel goed werken!

Pandemie en de winterdip

Tijdens de coronacrisis was de winter misschien nog wel vervelender. Omdat veel dingen niet konden, was het gedaan met de regelmaat voor de kinderen. Minder contact met vriendjes.

Opeens weer thuis moeten blijven. En ga zo maar door. Natuurlijk kon dit ook zeker zijn weerslag hebben op een winterdip en hebben kinderen (en volwassenen) hierdoor meer risico gelopen op een winterdip. Het is te hopen dat we dat nu achter de rug hebben!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.