Wim Hof methode; hoe werkt het en is het wel iets voor mij?

Pas geleden zaten we ’s avonds lekker tv te kijken op de bank. We zapten langs de talkshow van Humberto Tan. Zoals hij dat zo goed kan was Ali B vol enthousiasme aan het vertellen over het ijsbad dat hij pas nam. Hij wil graag de ‘Marokkaanse Iceman’ worden.

Toen ik een jaar of tien geleden studeerde, kwam ‘The Iceman’, de Nederlandse dus, al wel eens ter sprake.

Maar dan vooral om even fijn te lachen. En dat is nu wel anders. Dat merkte ik weer aan de talkshow die we keken. Mensen zijn gefascineerd door Wim Hof, ‘The Iceman’, en zijn methode. Maar waarom dan? Wat is de wimhofmethode? En waar is het goed voor?

Wie is Wim Hof?

Veel mensen zullen de Nederlander Wim Hof beter kennen onder zijn bijnaam ‘The Iceman’. Hij heeft een methode ontwikkeld waardoor mensen beter tegen kou zouden kunnen. Hij heeft dan ook een aantal kouderecords op zijn naam staan. Hij zegt zelf extreme kou te kunnen weerstaan.

En eerlijk is eerlijk, dat heeft hij inmiddels ook wel bewezen. De keren dat hij in het Guinness Book of Records is opgenomen, zijn niet meer op één hand te tellen.

Een paar leuke, of misschien eerder opmerkelijke, activiteiten die hij heeft ondernomen:

  • Eind 1998 zwom Hof op de Noordpool onder een 40 centimeter dikke ijslaag. Met alleen zijn zwembroek aan. In de jaren daarna heeft hij nog een aantal keer in ijskoud water gezwommen.
  • Begin 2007 liep hij in Finland een halve marathon boven de poolcirkel, waar het ongeveer 20 tot 30 graden onder nul is. Op zijn blote voeten. Hij had hier wel bevriezingen aan zijn voeten.
  • In mei 2007 heeft Hof geprobeerd de top van de Mount Everest te bereiken (waar het ongeveer 25 tot 30 graden onder nul is), in korte broek en op sandalen. Op 7400 meter hoogte bevroren zijn tenen helaas, waardoor hij moest stoppen.
  • In juni 2007 heeft hij in het ijsberenverblijf van Ouwehands Dierenpark 70 minuten en 35 seconden tot zijn kin in een bak met ijsblokjes gestaan. Op dat moment had hij een record in handen. In de jaren na 2007 is zijn record een aantal keer verbroken door anderen.
  • Begin 2009 heeft hij de 5892 meter hoge Kilimanjaro beklommen, waar het ongeveer 15 graden onder nul is. Bijna geheel naakt. In 2014 deed hij hetzelfde, nu in korte broek, samen met 26 anderen.

Hoe doet hij het toch?

Het lijstje hiervoor laat me bijna van m’n stoel vallen. Ik heb weleens geprobeerd koud af te douchen, want dat schijnt gezond te zijn. Nou, mij niet meer gezien. Dat doet gewoon pijn.

En stel dat ik het fysiek aan zou kunnen, dan nog lukt het me mentaal niet. Hoe kan hij, ‘The Iceman’, dan bijna 1,5 uur in een bak met ijsblokjes blijven staan? En dan nog koelbloedig ook, hè! Kijk dit filmpje maar eens.

De Wim Hof methode

Het idee achter de methode van Wim Hof is dat mensen in staat zijn om hun zenuwstelsel te beïnvloeden met hun geest. Het cardiovasculaire systeem om precies te zijn. In de methode worden ademhalingstechnieken gecombineerd met koudetrainingen, waarbij het lichaam geleidelijk vertrouwd wordt gemaakt met kou.

Vanuit het zenuwstelsel wordt warmte gemaakt door middel van ademhaling en de wil. Daarmee zou meer zuurstof in het bloed opgenomen worden, wat het centraal zenuwstelsel zou beïnvloeden. Hof beweert dat zuurstof hierdoor in het gehele lichaam terechtkomt.

Wetenschappelijk onderzoek

Wim Hof is jaren weggezet als circusact. Wetenschappelijk gezien was het onmogelijk wat hij deed, zo werd er gezegd. Tot toch ook wetenschappers geïnteresseerd zijn geraakt in de beweringen van Hof. Is het echt mogelijk om eigenhandig het zenuwstelsel te beïnvloeden?

Er is een onderzoek gedaan, waarbij Wim Hof vrijwilligers heeft getraind met zijn methode. Tien dagen lang hebben ze gemediteerd, op blote voeten door de sneeuw gelopen en verschillende ademhalingsoefeningen gedaan. In Nederland zijn de technieken voor een korte tijd herhaald, maar nu moesten de vrijwilligers ook dagelijks een koude douche nemen.

Na deze periode kregen de vrijwilligers een injectie, een injectie waar ‘normale’ mensen (enigszins) ziek van worden. Ook twaalf andere, gezonde mannen kregen deze injectie, maar zonder dat ze getraind waren met de wimhofmethode. Op die manier kon de reactie van de injectie op verschillende immuunsystemen worden getest en vergeleken.

En wat bleek? De ongetrainde groep had serieuze griepverschijnselen. De getrainde vrijwilligers hadden veel mildere symptomen dan de ongetrainde groep. Ze hadden alleen wat lichte verkoudheidssymptomen. Ook hadden ze een toename in de afgifte van adrenaline. Dit hormoon onderdrukt het afweersysteem.

Zo kwam er een lager percentage ontstekingseiwitten in het bloed en een hoger percentage ontstekingsremmende eiwitten. Het eerste wetenschappelijke bewijs voor de positieve effecten van de wimhofmethode was hiermee geleverd.

Waarschuwing – Don’t try this at home

Je kunt natuurlijk best eens proberen koud af te douchen. Of met je blote voeten in de sneeuw gaan springen (en snel weer naar binnen). Of in de winter de hond uitlaten zonder jas aan. Maar ga nu niet meteen een half uur in een bad met ijsklontjes liggen.

Het lijkt erop dat de methode van Wim Hof een positief effect op je gezondheid kan hebben. Maar het is wel belangrijk je lichaam (en geest) te laten wennen aan kou. Dus ben je enthousiast geworden en wil je voor de wimhofmethode gaan? Verdiep je dan eerst nog wat verder, of laat je begeleiden.

Kijk ook eens hier op de officiële website van Wim Hof.

Koud douchen, is dat voldoende?

En dan voor mij de grote vraag, is koud douchen voldoende? Ik zie mezelf namelijk echt niet in een ijsbad liggen of in mijn badpak door de sneeuw banjeren. Dat gaat me gewoon te ver. Dat koud douchen lukte me al niet eens.

Het advies van iemand die dit wel toepast is dat het helpt als je dit rustig opbouwt; dus eerst alleen je ledematen vijf tellen onder de koude douche. En dan iedere keer iets langer zodat je geen ‘last’ meer hebt van de koudeprikkel.

Als je gewend bent kan je ook proberen om helemaal onder de douche te gaan staan en dat verder op te bouwen en steeds langer.

Toch ben ik benieuwd of ik me beter zou voelen van wat (milde) koude therapie. En dan schijnt koud douchen voldoende te zijn. Of toch in ieder geval een mooi begin. Het is namelijk ook een vorm van koudetraining en daar draait het om. Nog beter als je het combineert met de ademhalingstechnieken van Wim Hof. Zou het me dan wel lukken?

Koud douchen zou ook als voordeel hebben dat het de bruine vetcellen stimuleert; in tegenstelling tot witte vetcellen die energie opslaan juist zorgen dat vet wordt verbrand en je dus dan helpen bij het afvallen.

Wat denken jullie? Gaan jullie het eens proberen?

Een gedachte over “Wim Hof methode; hoe werkt het en is het wel iets voor mij?

  • 13/10/2021 om 16:33
    Permalink

    Hi,
    Haha, leuk artikel. Je kan je ook gewoon lekker kleden tegen de kou (: althans dat doe ik in ieder geval. Deze methode schijnt goed voor je bloedsomloop te zijn. Toch laat ik verwarmde handschoenen niet links liggen omdat ik ze te lekker vind.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.