Skip to Content

Werkkamer inrichten; thuiswerkplek tips, ideeën en benodigdheden

Werkkamer inrichten; thuiswerkplek tips, ideeën en benodigdheden

Het afgelopen jaar zijn steeds meer mensen vanuit huis gaan werken. Het vergt heel wat organisatie om het thuiswerken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen met de combinatie van een gezin. Daarom is het vooral belangrijk om goede afspraken te maken zowel met het werk als met je gezin.

Als je de ruimte hebt kan het inrichten van een werkkamer erg handig zijn, je hebt dan je eigen ruimte en voor de kinderen is het ook duidelijk dat je aan het werk bent. Natuurlijk is het ook belangrijk rekening te houden met de ergonomie bijvoorbeeld als het gaat om de bureaustoel.

Zoek de juiste werkplek thuis

Op zoek naar de geschikte thuiswerk plek om je thuiskantoor in te richten kan nog best een uitdaging zijn. Grote kans dat de kamers al vergeven zijn aan de kinderen en er geen ruimte meer over is en ook niet iedereen heeft een garage of grote schuur die daarvoor gebruikt kan worden.

Mogelijk zal je een kamer een dubbele functie moeten geven. Helemaal als je tijdelijk gebruik maakt van een thuiswerkplek. De volgende tips kunnen je helpen om te zoeken naar de juiste plek in huis om vanuit huis te werken en je thuiskantoor in te richten.

Wat heb je nodig om efficiënt thuiswerk te verrichten:

  • Natuurlijk licht: Zoek een plek met een raam zodat je natuurlijk licht hebt op je werkplek In de winter, of avonduren kan een bureaulamp dichtbij je werkplek heel handig zijn als het donker en grijs is buiten.
  • Frisse lucht: Af en toe het raam even openzetten om frisse lucht binnen te laten, helpt je te concentreren op je werk.
  • Zonder lawaai: zorg ook dat je niet te veel lawaai of hinder hebt van buiten of van andere gezinsleden. Ideaal is een ruimte met een deur die je dicht kan doen om volledig afgezonderd te werken. Is dat niet mogelijk, dan kan een koptelefoon ook helpen als buffer tegen omgevingsgeluiden.
  • Kamertemperatuur: zorg voor een plek met een ideale kamertemperatuur zodat je het niet te koud krijgt of te warm tijdens het thuiswerk. Een schuur is leuk, maar als er geen verwarming is, is dat in de winter niet zo handig.
  • Ga ook na of je wel voldoende verbinding hebt met de Wi-Fi van je gekozen thuiskantoor. Op zolder is er bijvoorbeeld niet altijd even goed bereik.
  • Voldoende ruimte: is er plaats genoeg om je bureau neer te zetten, maar ook ruimte om spullen op te bergen. Heb je plaats genoeg voor een bureau /tafel met stoel? Probeer ook rekening te houden met de nodige beenruimte en plaats om rond te lopen zodat je af en toe de benen kan strekken.
  • Check ook de achtergrond voor tijdens een online meeting; hangen er geen persoonlijke foto’s of andere dingen op de achtergrond die privé zijn en niet in beeld hoeven te komen. Zeker als je met iemand buiten je bedrijf vergadert moet je niet vergeten dat het wel representatief moet zijn. Bij sommige programma’s is het mogelijk om een digitale achtergrond te kiezen, bijvoorbeeld met een logo van je bedrijf.

Welke benodigdheden zijn essentieel in de werkkamer?

Allereerst heb je natuurlijk een bureau nodig om aan te werken. Er zijn diverse bureaus of tafels waar je uit kan kiezen. Voor even kan de eettafel prima functioneren, maar bij een bureau heb je ook de ruimte om van alles neer te leggen en bij elkaar te houden zodat je de volgende dag weer verder kan gaan.

Voor een ergonomische oplossing is een sta-zit-tafel ideaal aangezien je de hoogte kan verstellen. Ook steeds meer bureaus hebben deze optie zodat je op de juiste hoogte kan werken.

Daarna de bureaustoel; ook hiervoor geldt dat een eetkamerstoel kan, maar een bureaustoel is ergonomisch veel verstandiger. Deze zijn ontworpen om je meer ondersteuning te bieden, zeker als je er langere tijd achter elkaar op moet zitten. Deze kan je ook op de juiste hoogte instellen zodat je goed achter je bureau zit. Er zijn bureaustoelen met of zonder armleuningen.

Liever geen bureaustoel? Kies dan voor een grote bal om op te zitten, dan blijf je toch sneller in beweging. Je kan er zelfs voor kiezen om op een hometrainer te gaan staan tijdens de meeting, je zal echt niet de eerste zijn!

De beschikking hebben over een goede printer is ook essentieel; grote kans dat er van alles uitgeprint moet worden. En het kan ook makkelijker zijn om iets na te zoeken. Misschien moet er wel wat ondertekend worden en dan is het fijn als je kan printen, maar er ook een scanfunctie aanwezig is.

Er zijn ook printers waarmee je ook kan kopiëren. Je kan zelf kiezen tussen een inktprinter waar je HP inktpatronen voor nodig hebt of de ecotank waarbij je de printer vult met vloeibare inkt. Zorg er ook altijd voor dat je voldoende cartridges, zoals de veelgebruikte HP 301, op voorraad hebt zodat je zeker weet dat je niet zonder komt te zitten.

Nog enkele thuiswerktips

Respecteer de werkuren. Sluit na een werkdag alles af, ook mentaal net zoals op kantoor. Probeer ook die uren te respecteren zodat je de nodige tijd nadien nog met je gezin kan doorbrengen.

Zorg voor een duidelijk verschil tussen privé en werk, ook voor het gezin is dit erg handig om rekening mee te houden. Geef ook duidelijk door aan je collega’s wanneer je wel of niet bereikbaar bent en zet je telefoon dan uit.

Beweging tijdens het thuiswerk: Zoals je wel weet is stilzitten niet gezond maar af en toe bewegen helpt. Probeer elk uurtje eens op te staan en wat rond te lopen of te bewegen.

Zet bijvoorbeeld de wasmachine aan of dek alvast de tafel. Ga tijdens de middagpauze even buiten in de tuin om een frisse neus te halen. Of loop tussen twee meetings door een rondje om het blok heen, net zoals je op kantoor ook fysiek zou moeten bewegen tussendoor.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met HP.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *