Warm blijven in de winter; van kleding tot oefeningen om warm te houden

Warm blijven is een basisbehoefte die we allemaal delen. Terwijl we de koudste maanden van de winter ingaan, presenteren we onze toptips om het gezellig te houden, zonder de oven aan te zetten!

Tips om in de winter warm te blijven

Kleed je in lagen. Draag meerdere lagen kleding en trek ze uit als je het te warm krijgt. De warmte die tussen de lagen wordt gevangen, houdt je lekker warm.

Blijf droog. Niets doet je zo rillen als een natte huid. Je basislaag moet gemaakt zijn van een materiaal dat zweet van je lichaam afvoert. Populaire stoffen zijn onder meer polypropyleen en zijde. Je buitenste laag moet water- en winddicht zijn. Regent het, zorg dan voor een goed waterdicht regenpak of neem droge kleding mee zodat je je kan omkleden.

Neem een rugzak mee. Als jij en de kinderen het warm krijgen tijdens een wandeling of tijdens het buiten spelen, zorg er voor dat je een rugzak hebt om hun kleding op te bergen wanneer ze die willen afdoen. Of je kunt vochtige kleding buiten je rugtas vastmaken of vastbinden om ze te laten drogen.

Wanneer je op je bestemming aankomt, laat iedereen dan weer een laag aantrekken om warm te blijven.

Lees ook: Tips om je huis warm te houden in de winter

Welke kleding draag je in de winter?

Het is niet de vraag óf je een winterjas nodig hebt. In plaats daarvan moet je beslissen welke winterjas je wilt gebruiken. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Waterdicht materiaal houdt de wind buiten en de extra lengte houdt je meestal warmer.

Dames winterjassen en heren winterjassen voor alle leeftijden

Afhankelijk van je leeftijd, gender en activiteitenniveau kun je kiezen uit verschillende dames winterjassen en heren winterjassen, donsjacks, gevoerde trenchcoats, wollen jassen of zelfs parka’s.

De lengte van zowel de dames winterjassen als de heren winterjassen kunnen ook variëren op basis van persoonlijke voorkeuren. Tijdens de koude dagen is het een goed idee om iets te kiezen dat de wind buiten houdt, dus een waterdichte jas of windjack is in ieder geval ideaal.

Jassen voor maximale warmte en extra zakken

Een capuchon bijvoorbeeld kan gemakkelijk worden verwijderd dankzij de ritssluiting. Als je voor lange tijd buiten bent of bij zeer koude temperaturen, kies dan een lang donsjack, parka of ski-jack voor maximale warmte.

Als bonus zijn de met fleece gevoerde vakken met ritssluiting gesloten en is het binnenvak met ritssluiting perfect voor mobiele telefoon, lippenbalsem, identiteitsbewijs en contant geld. Wanneer de voering wordt verwijderd, verandert een trenchcoat bij warm weer in een regenjas.

Dames skibroeken voor actieve vrouwen op skipistes

Als je de berg af gaat in de sneeuw, moet je enige zorg zijn dat je kleding voldoende is om je te beschermen tegen de kou en droogte. Dat kan als je naast een goede jas en de juiste laarzen ook de beste skibroeken hebt die je waterdichtheid, ademend vermogen en isolatie geven.

Voor de actieve vrouwen zijn er prachtige dames skibroeken die je tot aan de hele afdaling heerlijk beschermd houdt.

Scala aan heren skibroeken voor de sportieve mannen

Een skibroek blijft misschien onopgemerkt in het arsenaal van elke beginnende sneeuwatleet, maar de meest ervaren liefhebbers kennen het belang van dit stuk en weten waarom het niet mag ontbreken in een set accessoires om mee te nemen naar de hellingen en bergen.

Voor de sportieve mannen zijn de heren skibroeken dan ook onmisbaar. Herenskibroeken zijn er in een scala aan kleuren, maten en modellen. Kies gewoon jouw favoriete exemplaar uit!

Heb je laarzen nodig?

Ja, in de winter heb je laarzen nodig als het koud is. Zelfs als het niet sneeuwt zijn er resten van modder, zout en zand die ze naar de straten brengen om ijs en sneeuw te smelten en het is koud. Je kunt normale schoenen proberen te dragen, maar ze worden vies en houden je voeten misschien niet zo warm en beschermd als je zou willen.

Als het echt koud is of als er veel sneeuw ligt, kies dan lange, warme laarzen. Is het niet zo koud of ligt er niet veel sneeuw, draag dan een paar waterdichte enkellaarsjes. Ze passen overal bij en zijn verrassend robuust, zelfs in sneeuw en modder. Ze zouden het niet goed doen in diepe sneeuw, maar ze zijn geweldig in de stad.

Hoe blijf je warm bij koud weer buiten?

Draag een muts en een sjaal die bij je past. Een pashmina sjaal kan classy zijn, maar een traditionele merinowollen sjaal is warmer. Een gebreide sjaal kan ook warm en mooi zijn. Koop er één die je om je hals en hoofd kunt wikkelen als je voor langere tijd buiten bent.

Handschoenen zijn een must

Warme handschoenen zijn vereist. Zoek naar handschoenen met leren handvatten op de vingers en handpalmen. Als het erg koud is of als je voor een lange tijd buiten bent, doe dan een paar isolerende handschoenen over je handen. Je accessoires maken je winteroutfits compleet, dus kies items die bij je persoonlijke stijl passen!

Welke tops moet ik dragen?

Leg je tops in laagjes voor optimale warmte. Begin met een thermische basislaag onder je jeans, broek of rok. Als je een rok of jurk draagt, draag dan minstens twee panty’s over elkaar, inclusief een met fleece gevoerde panty. Een thermoshirt met lange mouwen van merinowol of zijde is het begin.

Kies dan voor een blouse of trui met lange mouwen. Als je het koud hebt, draag dan beiden. Op deze manier kun je, wanneer je een warme plaats betreedt, de lagen verwijderen om niet oververhit te raken.

Hoe wennen aan koude temperaturen

Een vitale houding

Gezondheid behouden in de winter bestaat uit het tonen van een vitale houding en het aanpassen van gewoonten aan de omstandigheden van het seizoen van het jaar. Mensen die overweldigd zijn, hebben meer kans om getroffen te worden door een virus. Aan de andere kant zijn degenen die zich vrijwillig aanpassen aan de omstandigheden vitaler.

Vroeg naar bed en vroeg op

Om de vitaliteit te verbeteren en het immuunsysteem te beschermen, is het raadzaam om vroeg naar bed te gaan, vroeg op te staan en een wandeling te maken of een vorm van lichaamsbeweging te doen, of het nu gaat om hardlopen of Tai Chi.

Ga naar buiten in de kou

Beweeg gedurende 20 minuten buitenshuis en maak optimaal gebruik van de eerste uren van de dag.

Dat helpt bij de aanmaak van serotonine, een neurotransmitter die wordt geassocieerd met het gevoel van welzijn en het regelen van de productie van melatonine, het hormoon dat het ritme van rust en activiteit regelt en waarvan de productie wordt beïnvloed door blootstelling aan licht.

Oefeningen om jezelf warm te houden

De wintermaanden zijn geschikt om meer aan lichaamsbeweging te doen. Wees niet bang voor de kou.

Lichaamsactiviteit ontsteekt de “innerlijke ketels” en circuleert endorfines, hormoonachtige stoffen die gevoelens van euforie en welzijn opwekken, en de effectiviteit van het immuunsysteem versterken tegen virussen en bacteriën die luchtweginfecties kunnen veroorzaken.

Zoveel mogelijk in open lucht oefenen

Oefen zoveel mogelijk dagelijks in de open lucht gedurende minimaal 20 minuten en met een bepaalde intensiteit, dat wil zeggen met cardiorespiratoire inspanning.

De concentratie van virussen, bacteriën en verontreinigende stoffen in binnenomgevingen is problematischer dan lage buitentemperaturen. Stevig wandelen, hardlopen of trappen in de frisse lucht is verkwikkend en zonder risico met een paar eenvoudige stappen.

Warm naar bed

Met het koude weer op komst, is het tijd om de fleece lakens en dekbedden uit de kast te halen. Winternachten vragen om warmere dekens als we tussen de lakens kruipen. Natuurlijk zijn fleecedekens een geweldige plek om te beginnen, maar om wat extra warmte toe te voegen is een gewatteerde bedverwarmer een geweldig idee.

Het verschil tussen een dons- en een dekbed is belangrijk voor degenen die een echt donzig bed willen. Een dekbed lijkt veel op een quilt, behalve met meer vulling is het een beetje luchtiger.

Aan de andere kant is een dons opgevuld, je vindt het gevuld met ganzen- of sherpaveren. Het is geen wonder dat dons warmer en luchtiger is dan een dekbed. Voor welke je kiest, zal afhangen van je smaak en budget.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Protest Sportswear.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.