Skip to Content

Timebox methode i.p.v. to do list

Leuk en ook wel vaak handig, die to-do-lijstjes. Zo weet je precies wat je allemaal moet doen…Maar het kan anders. Namelijk met de timebox methode. Wat is deze methode? Wat is het verschil met een to do list en waarom zou je de timebox methode toepassen? Wat zijn de voordelen hiervan?

Wat is timeboxing

Timeboxing is een vrij breed begrip en wil niks anders zeggen dan dat je van tevoren bepaalt hoelang een bepaalde activiteit mag duren. Dit wordt regelmatig toegepast bij projecten, maar eigenlijk doe jij dit waarschijnlijk ook al bij je kids.

Je zult bijvoorbeeld van tevoren al bepalen hoelang je kind tv mag kijken of mag gamen. Eigenlijk zou je dat ook al als timeboxing kunnen zien. Maar je kunt het ook toepassen bij vergaderingen en waarom ook niet bij je verplichtingen thuis? 

Wat doe je met timeboxen?

Met de timebox methode stel je vooraf dus een tijd in en langer dan dat ga je niet aan die activiteit besteden. Is de tijd om, dan stop je ook. Op dat moment ga je beoordelen of het wel nut heeft om nog langer met de activiteit verder te gaan.

Mocht dit echt wel nodig zijn, dan spreek je weer een tijd af. Hierdoor voorkom je dus dat je onnodig tijd kwijt bent aan een bepaalde activiteit.

Waarom timeboxen?

Door met timebox te werken, zal je minder snel uitstelgedag vertonen. Je hebt immers maar een bepaalde tijd, dus je moet wel in actie komen. Je kunt ervoor kiezen om de taak in stukjes te hakken om het nog minder vervelend te maken. 

  • Je zult minder slaaf zijn van je eigen perfectionisme. Tijd is tijd en dan bepaal je/jullie dus of je nog wel verder moet werken eraan. Grote kans dat het gewoon al goed is, zoals het is.
  • Omdat je met tijdsafspraken werkt kan je aan de ene kant die stok achter de deur voelen. Aan de andere kant kan het ook voor rust zorgen omdat je nu niet bezig hoeft te zijn met de vraag of je het wel allemaal zult gaan halen. Door je taak zo in te delen dat je alles op tijd gehad hebt, hoef je je daar niet meer druk over te maken. 
  • Omdat je met tijdsafspraken werkt en je dus wel door moet gaan, is er minder kans op ‘verzanden’ in bijzaken. Daar is immers geen tijd voor! Je blijft dus beter geconcentreerd bij dat waar het om gaat.
  • Je kunt goed de voortgang bijhouden van het project waar je mee bezig bent en je houdt goed overzicht van wat je tot nu toe gepresteerd hebt. 

Wat is het verschil met een to-do-lijstje

Een to-do-lijstje is handig. Maar wel heel open. Je ziet wat je allemaal te doen hebt en daar houdt het mee op. Door het ook nog eens aan tijden te verbinden, voorkom je dat je aan het einde van de dag of welke periode je ook hanteert, je achterblijft met frustratie omdat je weer niet alles van het lijstje hebt kunnen afvinken!

Even in het kort wat het verschil is tussen een to-do-lijstje en de timebox methode:

  • Timeboxen gebruik je bij projectmatige werkzaamheden of andere activiteiten die een deadline hebben. Een to-do-lijstje kan je voor alles gebruiken.
  • Zoals al genoemd zit er geen tijdslimiet bij een to-do-lijstje.
  • Met een to-do-lijstje blijf je vrijer in hoe je het aanpakt (zeker qua tijd).
  • Een to-do-lijst is dus vrijer en daarmee voor sommige activiteiten fijner. Maar kan ook daardoor juist niet werken. 

Timeboxen op je werk

Over het algemeen zal de timebox methode iets van je werk zijn. Maar eigenlijk kan je dit principe natuurlijk ook toepassen bij grotere taken thuis. Ga je je kasten opruimen, bijvoorbeeld. Je kunt hiermee net zo goed voorkomen dat het een ellenlang traject wordt! 

Hoe pas je de timebox methode toe?

Stapsgewijs kan je de timebox methode zo toepassen:

  • Bepaal welke onderdelen het project heeft, die jij moet aflopen. Kijk hoeveel tijd je aan ieder onderdeel kwijt bent (geschatte tijd).
  • Deze onderdelen noteer je in een schema en zet er ook de toegewezen tijden bij.
  • Vergeet niet om ook aan ontspanning te denken, want niemand kan uren achter elkaar geconcentreerd werken. Om jezelf niet voorbij te lopen en goed productief te blijven, plan je dus ook je pauzes in het tijdschema in.
  • Plan niet alles strak vol, want er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor het even anders loopt. Zorg voor extra tijd tussendoor zodat je hier en daar wat vrijheid hebt. Staat opeens de pakketbezorger voor de deur, die nogal lang werkt heeft, dan zit jij niet meteen de hele dag in de stress omdat je schema niet meer klopt…
  • Dan kan je aan de slag waarbij je dus wel een timer nodig hebt om ook echt op tijd te werken. 
  • Beoordeel na die ingeplande tijd de taak waar je mee bezig was en vraag je af of je zo klaar bent of toch niet (met dat onderdeel). Plan hier ook tijd voor in, trouwens.

Waar kan je thuis het timeboxen voor gebruiken?

Dat op je werk deze methode goed zal werken hoeft waarschijnlijk niet uitgelegd te worden. Maar wat kan je er thuis mee?

  • Met kinderen afspraken maken qua beeldschermtijd.
  • Een grote schoonmaak inplannen en in een bepaalde tijd ook afkrijgen (zodat je niet wekenlang erin blijft hangen en het maar voor je uit blijft schuiven om het af te maken).
  • Bij verbouwingen of andere veranderingen in je huis.
  • Een sportschema voor thuis maken om daarin je doelen te bereiken.
  • Ben je bekend met veel uitstellen? Om dan toch bepaalde dingen te bereiken kan je dit toe passen! Gewoon eens uitproberen. Als je een boek wilt schrijven, bijvoorbeeld, maar andere gewone taken altijd voor laat gaan…
Linda van Aken

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *