Stoptober tips; stoppen met roken wat helpt en wat zijn de ergste dagen

Stoppen met roken: misschien heb jij het ook al vaak geprobeerd en lukt het maar niet. Misschien moet je dan eens proberen om het in de maand oktober te doen, wat sinds een aantal jaar is dit omgetoverd tot Stoptober. Wat is het en wat kan je ermee? En uiteraard geven we je ook nog tips hoe je kunt stoppen met roken!

Wat is Stoptober?

Stoptober wordt ieder jaar in oktober gehouden en duurt 28 dagen. Voor veel mensen is stoppen lastig en samen met iets bezig zijn kan nét het verschil maken om vol te houden. Je wordt ondersteund door een app en je kunt ook nog eens ondersteund worden door een coach. Het schijnt dat 70% van de mensen die meedoen erin slagen om werkelijk te stoppen. Inschrijven doe je via de Stoptober website. Dat het geheel 28 dagen duurt heeft een reden.

Er is uit onderzoek naar voren gekomen dat je dan al kunt ervaren wat de positieve effecten zijn én heb je de ergste ontwenningsverschijnselen al gehad. Toch is de periode niet te lang, waardoor het goed vol te houden is. Het blijkt dat als je na 28 dagen nog altijd niet rookt, de kans maar liefst vijf keer zo groot is dat je het ook vol houdt om echt definitief te stoppen.

Hoe werkt Stoptober?

Heb je je ingeschreven voor Stoptober dan ontvang je iedere dag positieve berichten via de app. Uiteraard in de hoop dat je zo aangemoedigd wordt om vol te houden. Daarnaast krijg je andere dingen om afgeleid te worden of advies te ontvangen. Verder kan je ondersteuning vinden via de online community op Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en LinkedIn. Via die manier kunnen jullie elkaar stimuleren. Verder is er ook nog Stoptober.tv. Daar worden livestreams uitgezonden vanuit het Stoptoberhuis.

Door ondersteuning meer zelfvertrouwen

Juist door het support vanuit Stoptober sta je er dus niet alleen voor, wat het vertrouwen in je slagen toeneemt en dat werkt uiteraard positief door. Mensen die je voor gingen zijn heel tevreden over de gang van zaken, zoals de app, de steun van ‘het team’, het elkaar ondersteunen én de duidelijkheid hoelang de actie loopt.

Waarom is stoppen met roken zo moeilijk?

Stoppen met roken is om meerdere redenen moeilijk. Iedereen zal meteen denken aan de verslavende werking van sigaretten. Maar er is meer. Het is naast de roep van je lichaam om meer nicotine, ook niks anders dan een gewoonte. Een gewoonte die voor jou ergens een invulling aangeeft. Zo kan je er zo van genieten tijdens je pauze of op een verjaardag, gezellig met elkaar een sigaretje opsteken… Zonder sigaret mis je dan iets.

Het kan een manier zijn om verveling tegen te gaan of om met een andere emotie om te gaan. Het kan zelfs zo zijn dat het je meer zelfvertrouwen geeft als je ergens bent omdat je zonder roken niet zo goed weet hoe je je gedragen moet. Het geeft je iets te doen, zeg maar. Je moet dus niet alleen aan de slag met de verslaving en dus de ontwenningsverschijnselen. Maar ook met het doorbreken van de gewoonte op zich.

Hoelang heb je last van je nicotineverslaving?

Stel dat je stopt met roken tijdens Stoptober. In principe zou de nicotine dan al met een week niet meer in je bloed zitten. Dat zou toch te doen moeten zijn. Alleen is het wel zo dat de ontwenningsverschijnselen langer duren. Om dit minder drastisch te doen kan je kiezen voor nicotinevervangers. Hierdoor kan je de verslaving langzamer afbouwen en daarmee minder last hebben van de ontwenningsverschijnselen.

Bereid je goed voor

Wil je stoppen met roken, dan is het zaak om dit goed aan te pakken. Bedenk niet alleen of je gewoon zo stopt of dat je toch voor nicotinevervangers kiest. Maar bedenk ook hoe je omgaat met andere dingen die met roken te maken hebben. Om de valkuil dat je toch weer naar een sigaret grijpt te verkleinen, zal je alvast moeten bedenken hoe je bepaalde zaken gaat oplossen.

Stel dat je altijd naar een sigaret grijpt in je pauze. De kans dat je dat toch automatisch wil doen is vrij groot. Je zou voor een andere beloning in je pauze kunnen kiezen. Neem in plaats van een sigaret een kopje soep, bijvoorbeeld. Is het een manier om om te gaan met stress? Kijk dan ook naar andere manieren. Schakel hier eventueel ook hulp voor in!

Helpt roken tegen stress?

Om dan meteen hierop verder in te gaan: roken helpt helemaal niet tegen stress! Je wordt er rustiger door omdat je je lichaam zijn nicotine geeft… Als je verslaafd bent aan nicotine zal je lichaam er immers om gaan vragen als het te weinig krijgt! Maar het helpt dus helemaal niet tegen stress in het algemeen. Erger nog: roken zorgt er juist voor dat je onrustig wordt. Gaan roken om stress te verminderen is dan ook de grootste flauwekul. Jezelf van die verslaving afhelpen zal ervoor zorgen dat je in ieder geval die stress niet meer hebt!

Weet wat en wanneer je rookt!

Hou voor jezelf eens bij wanneer je nu precies rookt en hoeveel je rookt. Zo kan je een duidelijker beeld krijgen waarom je nu eigenlijk rookt en wat de triggers zijn. Door hier een goed beeld van te hebben kan je veel beter inspringen op je verslaving. Je weet immers wat je valkuilen zijn en dan kan je hierop gaan anticiperen.

Vermeld dan ook de details erbij: waar je rookte, wanneer, wat je emotie/gevoel op dat moment was en misschien weet je ook wel zo te benoemen wat de echte reden is waarom je er één opstak. Probeer dit een dag of 4 doordeweeks te doen en ook 1 dag in het weekend. Vaak zijn dan je gewoonten toch anders dan op een werkdag. Je zou nu je triggers op kunnen schrijven en daar voor jezelf een oplossing bij gaan bedenken hoe je dit kunt ondervangen. Zoals dat kopje soep, dus…

Hoe stop je het beste met roken?

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat je het beste stopt met begeleiding en medicatie. Je wordt zo goed meegenomen door iemand door het hele proces heen. Hij of zij kan immers goed inspringen op de dingen die je op dat moment het beste kunt doen of het meeste nodig hebt. Medicatie kan je helpen om minder problemen te ondervinden met het afkicken van je nicotineverslaving.

Bronnen: Ikstopnu.nl, Stoptober.nl

Wil

Tekstschrijver, blogger, storyteller bij geWILde teksten. Naast mijn werkzaamheden voor mijn tekstbureau schrijf ik ook voor mijn eigen sites waaronder Genietcoach over persoonlijke ontwikkeling en sites over kinderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *