Skip to Content

Restaurant trends; instagrammable food

Restaurant trends; instagrammable food

Ieder jaar kent zijn eigen food trends en dit jaar is hierop geen uitzondering. Wat moet je hebben gegeten om de trends te volgen en het aan je vrienden te laten zien? 

Instagrammable ijsjes

Wat steeds belangrijker wordt is niet de vraag of het eten lekker is, maar of je voedsel instagrammable is.

Want behalve lekker moet het eten op sociale media direct opvallen. Doorsnee en bekend zijn niet meer voldoende, het is tijd voor voedsel waarbij de kok rekening houdt met de online beleving van het gerecht.

Fairy Floss ice cream

De fairy floss ice cream is een vers bereid ijsje, verstopt in een suikerspin. Het is een idee van ijswinkel Ruimilk in New York en verovert momenteel de ijswereld. De ijsjes zijn ware kunstwerken met de kleuren van de regenboog of mooie wolken, en zeer geschikt om op Instagram te plaatsen.

Bubbel wafel ijs

Deze food trend heeft via Hong Kong, New York en Londen ook Nederland bereikt. Het is een verse wafel met een opvallende bubble structuur. Het geheel is gevuld met vers softijs en de lekkerste ingrediënten naar keuze zoals aardbeien, nootjes of krokante koekjes.

Ice cream rolls

Ieder jaar kent zijn eigen food trends en dit jaar is hierop geen uitzondering. Wat moet je hebben gegeten om de trends te volgen en het aan je vrienden te laten zien? 

Van melk, room, suiker en smaakmakers maakt de chef bij een temperatuur van -20 graden een roergebakken ijsje. Door het rollen van het vloeibare mengsel ontstaat een luchtig substantie dat met behulp van spatels binnen een minuut verandert in een zeer vers rolletje ijs. Sierlijk geserveerd en voorzien met toppings naar keuze is het een ware eye-catcher.

De freakshake

Ieder jaar kent zijn eigen food trends en dit jaar is hierop geen uitzondering. Wat moet je hebben gegeten om de trends te volgen en het aan je vrienden te laten zien? 

Voeg alles wat lekker is bij elkaar: ijs, snoep, donuts, saus en slagroom en werk het geheel excentriek af. De over-the-top freakshake is razend populair onder jongeren die eerst een foto online zetten voordat ze een paar happen nemen van deze felgekleurde caloriebom.

Eetbare bloemen

Eetbare bloemen zagen we al bij enkele restaurants, maar tegenwoordig zijn de fleurige, kleurrijke bloemen een ware trend op voedselgebied. Verantwoord gekweekt hebben de bloemen allemaal hun eigen smaak die varieert tussen zoet en bitter.

Veel gebruikte soorten zijn de anjer, roos, lavendel, afrikaantje, goudsbloem, viooltje, begonia, Fuchsia, leeuwenbekken, Orchidee en Oost-Indische kers. In alle gevallen geven ze een kleurrijk accent aan het gerecht.

Eetbaar goud

Het gebruik van eetbaar goud geeft aan gerechten een zeer luxe uitstraling. Het is echt goud met een dikte van 0,0001 mm waardoor het geschikt is om gerechten en patisserie met bladgoud te bedekken.

Ook in een heldere cocktail komt bladgoud goed tot zijn recht. Het goud moet minimaal 22-karaats zijn, maar nog beter is goud van 24-karaats omdat onzuiverheden dan ontbreken.

Charcoal (zwart eten)

Black cuisine is momenteel erg trendy in restaurants. Het gitzwarte voedsel krijgt zijn kleur door het gebruik van houtskool. Het geeft geen smaak af aan de gerechten, maar zorgt ervoor dat softijs, macarons, hamburgers, taart, pasta, sapjes zwart verkleuren.

De poke bowl

Afkomstig uit de Hawaïaanse keuken is de Poke Bowl een voor- of hoofdgerecht op basis van fijngesneden rauwe vis.

Geserveerd in een kom geeft de combinatie van verse vis, groente en kleefrijst de poke bowl een kleurrijk uiterlijk. Traditioneel is het geheel op smaak gebracht met sojasaus of sesamolie en gegarneerd met sesamzaadjes of lente-ui.

Lees ook: Poke bowl recepten en inspiratie

Matcha

Deze poedervormige groene thee heeft zijn oorsprong in Japan en China en is zeer populair als trendy gezondheidsdrankje. Het poeder wordt opgelost in melk of water en dient als basis voor trendy smoothies, milkshakes of matcha latte. Het is ook populair als kleurrijke topping voor ijs, desserts, snoep of chocolade.

Lees ook: Matcha; wat is het, hoe smaakt het, waar kan je het kopen en wat zijn de gezondheidsvoordelen?

Vegan

Ieder jaar kent zijn eigen food trends en dit jaar is hierop geen uitzondering. Wat moet je hebben gegeten om de trends te volgen en het aan je vrienden te laten zien? 

Millennials kiezen er steeds vaker voor om (gedeeltelijk) geen dierlijke producten te eten. Deze food trend is zichtbaar in het aanbod van vega-ijs. Dit ijs bevat geen melk, maar worden gemaakt op basis van fruit, amandelmelk of kokosmelk.

Hierdoor krijgen de ijsjes toch een romig karakter zonder dat er melk aan te pas komt. Maar ook andere producten zijn tegenwoordig ‘vegan’.

Zo kwam ik tijdens een bezoek aan een pretpark vegan croissantjes tegen… Je vindt dit dus niet alleen maar in hartje Amsterdam of in hippe tenten, maar op steeds meer plekken. Ook in de supermarkt.

Lees ook: Vegan recepten

‘Glutenvrij’

Naast vegan kom je ook steeds meer glutenvrije, of vervangen de producten tegen. Bloemkoolpizza, bloemkoolrijst en courgettespaghetti zijn tegenwoordig in supermarkten te koop en zelfs te bestellen via een pizzaketen.

Gluten zouden een negatieve invloed hebben op de gezondheid, een motivatie voor mensen om minder gluten binnen te krijgen.

Een andere reden van de populariteit komt voornamelijk door het koolhydraatarm dieet, waar de groenten de plaats innemen van koolhydraatrijke pasta of deegwaren. Ze zijn snel en eenvoudig te bereiden en hebben een smaakvolle uitstraling.

Lokale en biologische producten

Biologisch voedsel uit de regio zijn erg in trek. Consumenten hebben meer vertrouwen in een biologische keten en beoordelen het als gezonder dan gangbaar voedsel. Door een toenemend aanbod, ook in de supermarkten, is het eenvoudig om biologisch voedsel in huis te halen.

Foodwaste

Foodwaste is de trend waarbij het voorkomen van voedselverspilling voorop staat. Ongeveer 1/3 deel van het geproduceerde voedsel zal uiteindelijk niet worden gegeten.

Behalve geld kost dit ook veel energie in de vorm van extra CO2-uitstoot tijdens de productie, transport en afvalverwerking. Nu milieu hoog op de agenda staat is foodwaste een actueel thema voor vele mensen.

Binnen ons eigen huishouden zijn melkproducten, groenten, brood, fruit en sauzen de meest weggegooide voedselproducten. Ook supermarkten hebben te maken met niet-verkocht voedsel en moeten het onverkocht uit de schappen halen, waarna het wordt weggegooid.

Het vraagstuk zorgt wel direct voor creatieve ideeën. Zo werkt de ’too good to go‘-app volgens het principe dat producten uit de supermarkt, bakkerij of restaurants bijna over de verkoopdatum zijn, maar nog wel prima geschikt zijn voor consumptie.

Deelnemers geven hun ‘Magic Box’ aan de ondernemer die het voor een zacht prijsje vult met prima voedsel. Het is altijd een verrassing wat de inhoud zal zijn, maar vers en lekker is gegarandeerd.

Circulair koken is een filosofie die draait om zo weinig mogelijk verspilling van voedsel. Het gebruik van plantaardige producten is hierin belangrijk, net zoals het gebruik van de minder populaire producten.

Eenmaal gekocht is het de bedoeling om het gehele product te gebruiken. Van kop tot staart en van schil tot pit. Hierdoor zal er zo weinig mogelijk worden weggegooid. Gebruik als basis altijd wat er in de koelkast aanwezig is en vul het aan met datgene wat echt nodig is, bijvoorbeeld voor een smoothie.

Slowcooking

Slowcooking is een bereidingswijze waarmee het voedsel langzaam wordt gegaard. Dit gebeurt op een lagere temperatuur dan bij een braadpan op een laag vuurtje.

Door deze methode blijven alle voedingstoffen in het gerecht aanwezig, en zullen de smaken compleet tot zijn recht komen. De slowcooker bestaat uit een binnenpan en een buitenpan. Hierdoor zal de gehele binnenpan verwarmen, waardoor de garing gelijkmatig zal plaatsvinden.

Lees ook: Slowcooker recepten

Meer foodtrends vind je hier.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *