Skip to Content

Opel Corsa gezinsauto test review

Opel Corsa gezinsauto test review

Mijn allereerste auto die ik kocht was een blauwe auto. Dat was het antwoord dat mijn vriend kreeg toen hij vroeg wat voor auto ik had gekocht. De auto van mijn vriend, nu man, was door glad ijs total loss gereden.

Bij een garage kocht ik, als student, een tweedehands auto. Vooral de prijs en gebruikersgemak was op dat moment voor mij van belang. Toen de auto rijklaar was en ik hem mocht ophalen bleek het om een Opel Corsa te gaan.

We hebben hier een paar jaar dankbaar gebruik van gemaakt en vele kilometers ingereden. Tot hij echt op was, voor onze bruiloft vroegen we dan vooral geld voor een nieuwe auto.

Wat hele leuke grapjes opleverden met losse onderdelen, speelgoedauto’s en spaarpotten in autovorm. Daarmee kochten we de Opel Zafira. Van klein stadsautootje dus naar een degelijke familiewagen.

Na de huwelijksreis bleek ik tenslotte zwanger te zijn. Afgelopen week mocht ik echter van Opel de nieuwe Opel Corsa testen.

Verwacht geen uitgebreid verhaal met alle technische gegevens, daarvoor verwijs ik je met alle liefde naar de website. Wel  gewoon onze avonturen van een weekje met deze auto en de ervaringen in een gezin met twee kinderen.

De auto hebben we gebruikt voor verschillende afstanden zodat ik een goed beeld kon vormen. Zowel dus in de stad op korte stukjes, voor een lange rit en daar tussen in. Met kinderen, bijrijders en alleen.

Op vakantie

Of, in dit geval een weekendje weg. In ieder geval helemaal!!! naar de andere kant van Nederland. Ruim 9 kwartier rijden. Op de heenweg was ik alleen met een vriendin.

Mijn bagage was al met manlief en de kinderen in de ochtend meegegaan dus alleen haar kampeeruitrusting ging mee. Voor de zekerheid had ik ook nog een fietsje in de auto gezet. Dat leek me wel zo handig op het kampeerterrein.

Automaat

Toch was het de eerste keer wel even wennen aan de Opel . Deze auto beschikt namelijk over een automaat. Manlief had netjes uitgelegd hoe ik moest starten. Eenmaal achter het stuur bleek dat toch lastiger dan gedacht.

Het bleek achteraf een simpel ’trucje’ te zijn dat je tegelijk de rem in moet trappen als de sleutel in het contact slot om moet draaien om de auto te starten. Daar ging ik dan.

Na een paar meter gelijk even geoefend met remmen. In een automaat gaat dat een stuk abrupter. Zonder problemen reed ik weg om de vriendin op te halen en vervolgens aan de lange reis te beginnen.

Het was na de avondspits dus heerlijk rustig op de weg. Konden we lekker op de cruise control de weg afleggen. Zij heeft ook nog een stukje gereden, kon ik uitleggen hoe het werkte. Eigenlijk is zo’n automaat best wel handig.

Navigatie

Het laatste stukje wisten we niet zeker hoe we moesten rijden, was voor ons allebei weer een paar jaar geleden. Konden we gelijk de navigatie uitzoeken. Ik had de app al geïnstalleerd op mijn telefoon. Daar betaal je 0,99 voor.

Met bluetooth kan je dan de telefoon koppelen aan de boordcomputer waar je de bestemming in kan voeren. Dit was wel even puzzelen omdat hij bleef vragen om een autorisatie.

Opeens had hij hem dus konden we hem gebruiken. Door hem te koppelen met bluetooth kan je trouwens ook veilig handsfree bellen als je een oproep ontvangt. Is de eerste keer best wel grappig.

Later vond ik de navigatie niet even handig. Zowel tijdens de tocht naar IJmuiden liet hij ons omrijden over de sluizen waardoor we in plaats van een kwartier speling een kwartier te laat waren. Hij geeft ook pas vrij laat aan wanneer je moet afslaan, zodat je regelmatig op het scherm moet kijken dat eigenlijk

Bagageruimte

Op de terugweg zaten we met zijn viertjes in de auto. Manlief bleef daar om te helpen met de kinderkampen en wij gingen met zijn tweeën en twee kinderen weer naar huis. Inclusief twee autostoelen en alle bagage van die vier personen.

Alleen de driewieler paste niet meer. Dat viel me dus enorm mee, had ik echt niet verwacht. En het fijne was dat de hoedenplank nog gewoon lag zodat ik gewoon achteruit kon rijden.

Veel geslapen werd er niet achterin de auto, dus hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de radio. Via een app kan je ook muziek van je eigen telefoon afspelen.

Op de korte stukjes

Het ideale van de Opel Corsa in mijn ogen is het gebruik in stedelijk gebied. Je hebt een vrij kleine draaicirkel en hij is niet groot zodat je overal kan parkeren.

Vijfdeurs

Als de achterbak leeg is heb je alle ruimte voor een wandelwagen en een tas met zonnebrand en water om mee te nemen. Je laadt de wandelwagen zo in en uit de auto.

Het voordeel van een vijfdeurs auto, ook in zo’n klein model, is dat je heel makkelijk de kinderen er in en uit kan halen. Zelf heb ik als kind regelmatig achterin moeten klimmen. Dat je zo’n stoel naar voren moet doen en dan op de achterbank moet klimmen.

Laat staan als je er zelf achteraan moet om je kind veilig in de kinderstoel te bevestigen. Als de kinderen uit de auto zijn is het even klikken met de afstandsbediening zodat de deuren sluiten en kan je op pad.

Isofix

Met gemak passen er twee kinderstoelen op de achterbank. Er is sprake van drie volledige zitplekken met riemen. Met autostoeltjes achterin blijft daar echter weinig van over.

In de auto is isofix aanwezig zodat je eenvoudig je kinderstoel kan vastzetten. Geen gezoek en voelen met je vingers naar de beugels, er zijn klepjes die duidelijk aangeven waar je moet zijn. Zeker met de nieuwste generatie kinderstoelen is isofix in de auto een must. Voorin zag ik geen isofix.

Nu wordt er ook afgeraden om je kind voorin de auto te vervoeren vanwege de airbag. In deze auto is deze echter heel eenvoudig uit te schakelen. Bij het starten gaat het lampje even knipperen om aan te geven of deze aan / uit staat zodat je nooit verrast wordt mocht er iets gebeuren.

Parkeren

Bij deze speeltuintocht moest ik ook meerdere keren parkeren. Bij de eerste natuur speeltuin was dit geen probleem, ik was de enige dus reed hem er zo in een grote bocht in.

Bij de tweede was het ook erg rustig maar heb ik mezelf uitgedaagd het iets moeilijker te maken. De grootste test is echter nog wel om hier voor de deur te parkeren. Het zijn twee opritten naast elkaar en als je te breed staat blokkeer je de buren.  

Doordat het zo’n kleine auto is gaat dit vrij makkelijk zonder dat je tien keer moet steken. Wat bij de Zafira nog wel eens het geval is. Wat dat betreft is dit formaat super handig, zeker bij beperkte parkeerruimte.

Er tussen in

Tot slot hebben we op de laatste dag een tocht van een uur gemaakt, bijna 100 km voor het persevent van Netflix in IJmuiden. Hiervoor moesten we zijn op de kop van de haven, een erg mooie locatie om met je auto te rijden.

Helaas waren we te laat zodat we gelijk de boot op zijn gerend, en waren we na afloop warm en moe dus zijn we ook weer snel weggegaan. Anders had het best mooie foto’s opgeleverd.

Rijbereik

Voor deze tocht moest er ook getankt worden. Sta je daar bij het benzinestation zonder te weten wat er in moet. Ik had verwacht dat dit op de dop of in het deurtje ervan zou staan. Maar niets.

Of in ieder geval een symbool dat ik niet begreep. In het boekje dat ik had meegekregen zag ik ook niets staan, ja dat het beide mogelijk is. Maar hoe het zit met deze auto??? Voor de zekerheid maar even bellen, het bleek om een benzine auto te gaan.

Toen manlief de auto ophaalde stond er slechts 653 km op de teller. Ondertussen, met nog een kwart tank te gaan, was dat al opgelopen naar bijna het dubbele.

Je rijdt dus circa 800 km met een tank, in ieder geval met mijn rijstijl waarvan dus vier uur op cruise control op de snelweg wat een verbruik oplevert van rond de 4 L per 100 km bij een snelheid van 100 km per uur.

Airco & Zonnefilters

Deze dag was het loeiheet, en dan is een ritje in de auto niet het eerste waar ik naar uitkijk. In deze auto bleek dit echter geen probleem, de airco doet het geweldig en zorgt ervoor dat het afkoelt tot een heerlijke 16 graden. Wat zelfs iets te fris was.

Wel is het handig om als je gebruik maakt van de airco om een flesje water in de buurt te hebben, ik kreeg er een vrij droge keel van.

Waar ik ook heel blij van werd zijn de filters die er op de ruiten zitten. Dan hoef je niet te gaan frummelen met van die zonneschermen die mijn kinderen er na vijf seconden al vanaf proberen te trekken.

Daardoor loopt de temperatuur ook minder hard op en krijg je niet van die rode gezichtjes als je ze er uit haalt.

Schoonmaken

Het nadeel van zo’n speeltuintocht en andere ritjes is dat je heel snel veel troep achterin de auto verzamelt. Een leenauto wil ik toch echter wel een beetje schoon terug brengen.

In ieder geval niet vol met handafdrukken van een peuter die net daarvoor heeft gestoepkrijt en een hoeveelheid zand die in een zandbak niet zou misstaan.

De matjes haal je er echter makkelijk uit, met een stofzuiger ga je er zo doorheen en over de bekleding en ook de gladde oppervlakken zijn met een doekje zo gepoetst. 

Achteraf heeft die laatste tocht terug er voor gezorgd dat de auto toch vies was met vliegjes en er vogelpoep op zat… Ik heb in ieder geval mijn best gedaan.

Tot zover mijn ervaringen met de Opel Corsa. Ik vond het erg fijn om deze een week te mogen gebruiken. Toch wel handig zo’n tweede auto. Al is het niet alleen een grote kostenpost ook een behoorlijke belasting op de natuur.

Ik heb echt bewondering voor gezinnen met jonge kinderen die het helemaal zonder auto doen. Tijdens zo’n week krijg je echt een goed beeld van de voors en tegens.

Ik wist dat de Opel Corsa fijn rijdt, maar dat hij ook zo handig is als gezinsauto, zeker in de stad, had ik niet verwacht. Mocht er ooit iets gebeuren met de Opel Zafira hoeven we niet perse naar zo’n grote wagen te kijken. Tenzij er natuurlijk in de tussentijd een derde op komst is…

Meer informatie vind je hier.

Waar heb jij op gelet bij de aanschaf van een auto?

Linda van Aken

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Avatar van Janneke Janneke schreef:

    Leuke review van de Corsa! Wij zijn nu ook op zoek naar een Corsa, maar weet je toevallig of daar een bugaboo of soortgelijke kinderwagen helemaal in past? Ik meen op je foto’s alleen een buggy te zien.

  2. Avatar van Rory Rory schreef:

    Wat leuk! De Corsa! Gisteren is bij mij de Karl afgeleverd. Erg leuk. Ik ben al helemaal in de technische details gedoken om straks goed voorbereid de weg op te gaan in plaats van zoals ik het meestal doe (‘hands on’). Leuk, eerlijk opgeschreven. Onze eerste auto was ook een Corsa!

  3. Avatar van Marijke Marijke schreef:

    ik ben na 8 jaar nog steeds dolverliefd op mijn corsa. En dat is niet voor niets. Eerst als 2e auto en ni zelfs als onze enige auto! Manlief wil graag een grotere en ja met een kinderwagen is het wel krap. Maar verder is het zo ’n superkar!

  4. Avatar van Barbara Barbara schreef:

    Hihi een derde??? Nog plannen??? Leuk om te lezen! Zelf ook ervaring met de Corsa van wat langer geleden, een prima auto… al rijdt mijn kleine Picanto nu ook zalig hoor…