Ervaringen: hoe ik 30 kilo afviel in één jaar tijd

Al zo ongeveer mijn hele leven heb ik te maken met overgewicht. Ik heb al vaak geprobeerd om af te vallen, bijvoorbeeld met diëten en/of sporten. Zelfs rond de leeftijd van 10 jaar was ik al bezig met afvallen met behulp van een boek van Sonja Bakker

Steeds lukte het om wat af te vallen, maar zodra het dieet “klaar” was, werden de oude gewoonten weer opgepakt en kwam ik weer aan. Soms zelfs meer dan wat ik tijdens het afvallen was kwijtgeraakt.

Een tijd lang heb ik het volgehouden om heel streng te zijn: ik ging drie keer in de week naar de sportschool met mijn toenmalige partner en ik kreeg van een trainer een streng dieet: veel salades met kip, ei of tonijn, kwark met banaan en walnoten, en heel veel water drinken. De kilo’s vlogen eraf!

Maar ook dit duurde niet lang, want zo’n extreem gezonde levensstijl is voor een normaal persoon ook niet vol te houden. Na een jaar was ik er helemaal klaar mee. En ja hoor, ook toen kwam het jojo-effect weer om de hoek kijken en was ik na een tijdje zelfs nóg zwaarder dan toen ik begon met sporten in combinatie met dit strenge dieet om afvalen.

Uit de hand gelopen

De laatste jaren is mijn gewicht door een ongezonde levensstijl echt uit de hand gelopen. Ik at veel te veel en te ongezond en sportte ook niet meer, wegens gebrek aan motivatie. Maar misschien vooral omdat ik zelf niet goed in mijn vel zat. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht, want omdat je niet goed in je vel zit, ga je slechter voor jezelf zorgen.

In mijn geval uitte zich dat in ongezond eten en te weinig bewegen. Maar andersom, als je slecht voor jezelf zorgt, zit je ook niet goed in je vel. Kleren die niet mooi passen en alle andere ongemakken van overgewicht zijn namelijk niet erg goed voor je zelfbeeld. Dan kan afvallen toch wel noodzakelijk zijn.

De knop moest om

Voor een paar jaar heb ik mezelf voor de gek gehouden dat ik het maar moest accepteren dat ik overgewicht had en nooit slank zou worden en afvallen niet zou helpen. Ik dacht: als ik net doe alsof ik blij ben met mijn lichaam, ga ik dat misschien vanzelf een keer geloven.

Maar toch werd ik steeds weer verdrietig als ik mezelf in de spiegel bekeek, of wanneer ik iets niet kon doen vanwege mijn gewicht. Ik besloot toch weer een poging om afvallen te wagen, maar ik moest op zoek naar iets dat wél zou werken. Iets wat ik goed kon volhouden en geen dieet waarna ik weer zou aankomen.

De knop in mijn hoofd moest eigenlijk om: vanaf nu moet je gewoon gezonder gaan leven, je hele levensstijl omgooien. Ik wilde weer normaal in een terrasstoel kunnen zitten, maar ook gewoon kunnen rennen en spelen met mijn zoontje.

En ook voor hem vind ik het belangrijk dat hij een gezond eetpatroon ontwikkelt en genoeg beweegt, want ik denk dat dat bij mij in mijn jeugd al is misgegaan. Ik wil hem zo graag dat leed besparen!

Gezonder leven

Vanaf toen heb ik heel wat aanpassingen moeten doen in mijn leven, maar natuurlijk niet allemaal tegelijk. En het is echt waar wat ze zeggen: als je voor lange tijd iets doet, raak je er aan gewend en kost het minder moeite om het afvallen vol te houden.

Zo ben ik begonnen met het drinken van water. Vroeger dronk ik eigenlijk te weinig, en als ik iets dronk dan was het een sapje of frisdrank. Die zitten natuurlijk bomvol suikers die je binnen een paar seconden naar binnen werkt.

Mijn doel was om per dag minimaal 2 liter water te drinken. Dit probeer ik nu nog steeds vol te houden! Zeker met de warme dagen is dat goed haalbaar, maar soms kost het nog best veel moeite. Ik ben er in ieder geval al wel helemaal aan gewend geraakt dat ik bijna nooit meer sapjes of ander drinken in huis heb.

Ik heb nu altijd een fles water bij de hand waar ik de hele dag uit drink. Zo’n fles van 750 ml vul ik op een dag het liefst minimaal 3 keer. Als het een keer niet lukt, voel ik wel een kleine teleurstelling bij mezelf. Maar het is geen reden om de handdoek in de ring te gooien, want de volgende dag probeer ik het weer opnieuw en lukt het weer!

Alles bijhouden

Om bij te houden hoeveel water ik per dag drink én om mijn beweging in kaart te brengen, heb ik een fitbit activity tracker aangeschaft.

Deze houdt bij hoeveel stappen ik op een dag zet, hoeveel kilometer, hoeveel minuten ik erg actief ben geweest, hoe lang ik heb geslapen en nog veel meer. Handmatig kan ik in de bijbehorende app vervolgens invoeren hoeveel water ik heb gedronken.

Doordat de app alles bijhoudt en je snel kunt zien hoeveel je nog moet lopen of drinken, werkt dit goed voor mij als stok achter de deur. Mijn doel is om 10000 stappen per dag te zetten. Soms lukt dat weken achter elkaar, maar soms gaat het ook een week wat minder. Dat is ook oké. Maar ook hierbij geldt dat ik me direct daarna weer herpak.

Wandelen is eigenlijk best leuk

Ik nam me ook voor om meer te gaan wandelen, zodat ik gemakkelijker aan die 10000 stappen per dag zou komen. En wat bleek, het wandelen was eigenlijk best leuk! En ik stond er ook van versteld hoeveel mensen in mijn omgeving best met me mee wilden wandelen. Inmiddels heb ik een aantal vrienden met wie ik af en toe bewust afspreek om te gaan wandelen.

Via een app op mijn telefoon hoef ik niet eens na te denken over de route; de app ziet mijn startlocatie, ik stel in hoeveel kilometer ik wil lopen, en ik krijg vervolgens de keuze uit 2 of 3 routes. Zo zie je ook nog eens iets van de stad en kom je op plekken waar je normaal gesproken niet komt tijdens het wandelen! Dit zorgt er bij mij zeker voor dat het wandelen niet saai wordt.

Waar ik begon met wandelingen van zo’n 4-5 kilometer, vind ik het nu ook leuk om af en toe langere stukken te wandelen van ongeveer 10 kilometer. Uiteraard gaat er dan wel een fles water mee en wat gezonde snacks voor onderweg!

Zwarte koffie

Een andere kleine aanpassing die ik heb gemaakt is dat ik nu mijn koffie zwart drink, in plaats van met melk en een zoetje. Het kostte wat moeite, maar inmiddels ben ik helemaal gewend aan de smaak van zwarte koffie en vind ik een cappuccino zelfs niet eens meer zo lekker. Ik drink per dag zo’n 3-4 kopjes koffie, dus dit scheelt zeker in calorieën! Soms moet je je gewoonten eens doorbreken.

Toch weer naar de sportschool

Met alleen 10000 stappen per dag en meer water drinken kom je er niet, dus ik heb me ook ingeschreven bij de sportschool. Ik ben gaan rondkijken voor een sportschool in mijn woonplaats; de vorige sportschool lag erg aan de rand van de stad, en ik voelde steeds een drempel om daar helemaal heen te fietsen.

Een auto had ik toen ook zelf niet, dus door weer en wind zou ik daarheen moeten gaan. In de praktijk was slecht weer natuurlijk een prima excuus om niet naar de sportschool te gaan.

Dit keer vond ik een sportschool bij mij op loopafstand! Ik had er zelfs nog nooit van gehoord, ook al bleek deze al 12 jaar te bestaan. Het is een sportschool voor alleen vrouwen, wat ik eigenlijk wel heel fijn vind.

Vrouwen in alle vormen en maten komen hier, en vooral ook alle leeftijden. Je wordt hier niet aangestaard omdat je een buikje hebt of om welke reden dan ook en kan dus rustig de fitness apparaten gebruiken..

Ik weet nog dat ik me altijd toch wel een beetje geïntimideerd voelde door de sportievelingen die ik tegenkwam op de vorige sportschool. Het leek wel alsof je daar alleen maar slanke, gespierde mensen zag, en daar stond ik dan tussen met mijn overgewicht.

Inmiddels weet ik natuurlijk dat mensen niet alleen sporten om af te vallen, maar omdat het ook gewoon leuk kan zijn. Wie had dat ooit kunnen denken, dat ik sporten nog eens leuk zou beginnen te vinden?!

Gezonder eten

In het verleden ben ik wel eens naar een diëtist geweest, om hulp te krijgen bij het afvallen. Maar eigenlijk vertelde zij mij niks nieuws. Ik wist best wat gezond was en wat ongezond, maar ik moest mezelf er ook toe zetten om méér van het gezonde voedsel te eten en minder uit de categorie ongezond.

Omdat ik wekelijks naar de diëtist toe ging, werkte dit voor mij wel een tijdje als stok achter de deur. Maar eigenlijk kan ik het ook prima zelf, want ik weet dondersgoed dat het niet gezond is om op een avond een hele zak chips naar binnen te werken. Alleen moet ik ook zorgen dat ik daar ook naar handel.

App op mijn telefoon

Dit keer pakte ik het dus aan zonder hulp van een diëtist, maar ben ik zelf online cursussen gaan volgen over gezonde voeding en vitaliteit. Gewoon om meer te weten te komen over voeding.

Daar kreeg ik het idee om toch maar te gaan bijhouden hoeveel calorieën ik dagelijks binnen krijg, zodat ik een beter beeld heb van mijn inname. Ik kon immers al met de activity tracker bijhouden hoeveel calorieën ik verbrandde, maar voor het afvallen is het natuurlijk van belang dat je meer calorieën verbrandt dan dat er binnenkomen.

Daar ben ik goed op gaan letten, door keurig al mijn eten en drinken in de app bij te houden. Het klinkt misschien een klein beetje obsessief, maar ik geloof wel dat ik het na een tijdje wat meer kan loslaten, als ik dit gezonde eetpatroon echt op de automatische piloot kan behouden.

De app helpt me om de controle te houden; het zorgt ervoor dat ik mijn maaltijden goed plan en verdeel over de dag, en dat ik die snack in de avond laat staan als ik al genoeg heb gegeten.

Ook ben ik me er meer van bewust hoeveel calorieën, maar ook koolhydraten, vetten en eiwitten in bepaalde producten zitten. Zo kan ik betere keuzes maken bij wat ik wel en niet eet.

Niet alleen maar gezond

Natuurlijk is niet alles wat ik eet gezond. Ook ik eet af en toe nog steeds een frietje met mayo en een kroket, of een lekker broodje als ik met vrienden ga lunchen in de stad.

Maar dit zijn voor mij nu de uitzonderingen en ik geniet er extra van! Of ik neem een minder grote portie dan dat ik vroeger zou nemen, zodat het toch weer scheelt in calorieën. Een cheat meal op z’n tijd is helemaal niet erg, zolang je maar overwegend gezond eet.

En nu?

Ik ben nu al een jaar bezig met al deze dingen. Het water drinken, mijn stappen tellen, calorieën tellen, 2-3 keer per week sporten, gezonder eten en regelmatig wandelen met vrienden, hebben er samen voor gezorgd dat ik in totaal al 30 kilo ben kwijtgeraakt!

Om een voor mij gezond gewicht te bereiken, ben ik er helaas nog lang niet. Daarvoor mag ik nog zo’n 30-35 kilo afvallen. Maar als dat lukt op dezelfde manier als de eerste 30 kilo, dan hoor je mij niet klagen! Ik houd dit nu al een jaar vol, wat mij zeker hoop geeft dat ik het nog veel langer kan volhouden.

Wat is het heerlijk om op de weegschaal eindelijk weer 2 cijfers voor de komma te zien in plaats van 3! Dit was voor mij een grote mijlpaal, net als voor veel anderen met overgewicht.

Ik weeg mezelf thuis wekelijks, maar af en toe ook op de sportschool, zodat ook andere gegevens zoals vetpercentage, spiermassa en visceraal vet gemeten worden. Want soms lijkt het alsof ik niks ben afgevallen, terwijl ik dan wel minder vet en meer spiermassa heb opgebouwd.

Het is helaas ook niet zo dat ik elke week blijf afvallen; er zijn dit jaar wel meerdere periodes geweest waarin het getal op de weegschaal stil leek te zijn, en soms kwam er zelfs weer een paar ons of een kilo bij. Gelukkig kon ik op tijd ingrijpen en mezelf herpakken, want het gaat nou eenmaal met vallen en opstaan.

Het zal altijd een struggle blijven, maar ik ben heel blij met wat ik tot nu toe al heb bereikt! Ik voel me al een stuk fitter en het voelt zó goed om nieuwe kleding te shoppen in een steeds kleinere maat.

Wie weet heb ik jou ook kunnen inspireren om gezonder te gaan leven, want dat is waar het uiteindelijk om gaat: gezond leven en je goed voelen, en niet eens per se dat getal op de weegschaal.

Natuurlijk heeft iedereen andere manieren om af te vallen en werkt mijn manier misschien niet voor jou; maar misschien heeft het lezen van mijn verhaal jou wel hoop gegeven dat je wel degelijk veel kunt afvallen, ook zonder streng dieet of operatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.