Ongewenste gewichtstoename; maar er is geen verklaarbare reden?

Je komt aan, zonder dat je eet- of beweegpatroon anders is geworden. Je merkt het aan je broeken die strakker gaan zitten of de wijzer op de weegschaal.. Behoorlijk frustrerend als je gezond probeert te leven. W

elke oorzaken kunnen er zijn, waardoor je ongewenst in gewicht aankomt? En wat kun je doen als de symptomen onverklaarbaar zijn? In dit artikel enkele opties waardoor je ongewenst in gewicht kan aankomen. Ook lees je wat er mogelijk aan te doen is.

Medicatie zorgt voor ongewenste gewichtstoename

Niet alle mensen weten het, maar er zijn medicijnen waardoor je ongewenst in gewicht toeneemt. Een voorbeeld van medicatie die erom bekend staat dat je er van in gewicht kunt aankomen is antidepressiva of anti-psychose medicatie. Ook de anticonceptie pil kan ervoor zorgen dat je in gewicht aankomt.

Waar het ene medicijn als bijwerking heeft dat je stofwisseling langzamer wordt, kan de bijwerking van de ander meer eetlust zijn. Of een verhoogde trek in comfortfood. Denk aan gebakjes, snoep, chocola of chips.

Veel zout eten kan ook voor een hoger gewicht zorgen. Dit komt omdat je lijf al het zout vasthoudt. Het gewicht is dan met name het vocht dat je extra in je lichaam vasthoudt.

Gebruik je medicatie en merk je dat je in gewicht aankomt? Lees eerst de bijsluiter en check de bijwerkingen die vermeld staan. Overleg ook met je huisarts. Mogelijk dat er een andere vorm van medicatie mogelijk is, die voor een minder hoge gewichtstoename zorgt.

Boven de 30 = meer kans op gewichtstoename

Vroeger werd je er wel eens mee geplaagd. Wacht maar tot je 30 bent. Dan komt het kijken naar chocola alleen al op je heupen terecht. Of dat nu werkelijk zo is? Feit is dat je naarmate je ouder wordt, je stofwisseling langzamer gaat werken.

En als ik zelf kijk: als puber fietste ik elke dag kilometers van en naar school en sportte zelf ook nog doordeweeks. Nu als volwassene rijd ik met de auto naar het werk en is de supermarkt op loopafstand. Naast die tragere stofwisseling kan het ook minder beweging zijn dan vroeger.

Depressief? Kans op aankomen in gewicht

Mensen die depressief zijn, hebben grotere kans om aan te komen in gewicht. Naast de medicatie die hiervoor kan zorgen, zijn er nog andere oorzaken. Het kan zijn dat je minder in staat bent om te bewegen. Hierdoor verbrand je je eten niet. Maar ook troosteten kan ervoor zorgen dat je in gewicht aankomt.

Verder kan het maken van een gezonde maaltijd voelen als een missie die je kracht ten boven gaat. Deze factoren samen maken dat veel depressieve mensen merken dat ze in gewicht aankomen.

Een traag werkende schildklier kan voor gewichtstoename zorgen

Een te traag werkende schildklier is aan de volgende klachten te herkennen, volgens thuisarts.nl:

  • Het snel koud hebben
  • Zwaarder worden
  • Zich sloom of moe voelen
  • Een trager kloppend hart
  • Last krijgen van obstipatie
  • Last krijgen van haaruitval
  • Een droge, koude en bleke huid hebben
  • Er is kans dat je oogleden en gezicht dik worden
  • Je stem kan anders worden
  • Het kan dat je onregelmatig ongesteld bent

Een traag werkende schildklier houdt in dat je lichaam het signaal niet meer goed ontvangt. De schildklier maakt minder hormonen aan. Het kan zelfs zijn dat deze helemaal stopt met werken. Het gevolg is dat je lichaam eigenlijk zichzelf aanvalt. Soms is een trage schildklier een gevolg van de ziekte van Hashimoto.

Maar het kan ook komen doordat je medicatie slikt waar lithium of jodium inzit. Of door een operatie, afwijking aan je schildklier. Soms kan het ook een gevolg zijn van bestraling van de hals.

Komen schildklieren in de familie voor? En ben je een vrouw? Let dan extra goed op of je na het eerste jaar van je bevalling met deze symptomen kampt. Ook oudere vrouwen dienen goed op deze symptomen te letten.

Raadpleeg altijd een arts. Als een traag werkende schildklier in de familie voorkomt én je een vrouw bent, heb je meer kans om deze zelf ook te hebben.

Onvoldoende slaap en / of stress

Misschien had je deze niet verwacht. Maar onvoldoende slaap kan ook een oorzaak zijn waardoor je in gewicht aankomt. Als je minder dan 6 uur per nacht slaapt, kan het zijn dat de vetcellen niet afgebroken worden.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die 7 uur of meer nachtrust hebben, met 1/3 hun kans op gewichtsverlies vergrootte. Een goede nachtrust is dus aan te raden!

Enkele tips:

  • Maak een wandeling voor je gaat slapen
  • Drink een beker warme melk
  • Het laatste uur voor je gaat slapen geen schermtijd meer. Denk aan je telefoon, de TV of laptop.
  • Probeer met koffie en cola te minderen

Samenhangend met onvoldoende slaap, is veel stress ook een reden waarom je in gewicht kan aankomen. Het stresshormoon cortisol speelt hierop in. Namelijk, je lichaam krijgt meer trek. Er is energie nodig om die stress te lijf te gaan! Je krijgt zo zin in calorierijke voeding en in meerdere malen per dag.

Heb je veel last van stress? En lukt het je om te ontspannen? Bouw meer ontspanmomenten in de dag in. Blijf doen waar je plezier uit haalt. Luister naar rustgevende muziek. Bewegen heeft ook een positief effect op het stressgehalte van het lichaam, zoals bijvoorbeeld hardlopen.

Obstipatie

Als je darmen verstopt zitten, heb je last van obstipatie. Je ontlasting blijft in je darmen zitten. Hierdoor kom je in gewicht aan. Vezelrijk eten, veel bewegen en water drinken kunnen helpen om de obstipatie minder te maken.

Ga langs de huisarts als de obstipatie enkele dagen aanhoudt. En probeer niet te persen als je op de wc zit. Hiermee vergroot je de kans op eventuele aambeien.

Hormonen en PCOS

Bij PCOS kun je als vrouw ook in gewicht aankomen. Bij PCOS rijpen meerdere eicellen tegelijk. De hormoonhuishouding van vrouwen is dan in de war. Het lichaam krijgt niet meer de juiste seintjes. Het gevolg is dat je meer trek krijgt in calorierijk voedsel en minder gaat bewegen.

Vraag bij de huisarts eens om een hormoononderzoek. Door bloedonderzoek kunnen je waarden gemeten worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.