(Tijdelijk) Stoppen met alcohol drinken

Drink jij graag een goed glas wijn bij het avondeten of neem je voor het slapengaan nog een borrel? Of ben jij juist iemand die bijna nooit alcohol drinkt, of bijvoorbeeld alleen tijdens een gezellig avondje met vrienden?

Ga je regelmatig aangeschoten of dronken naar huis, of blijft het vaak bij één glas? Hoe men met alcoholische dranken omgaat, verschilt erg per persoon. Iedereen heeft andere redenen om alcohol wel of niet te drinken.

Bovendien hanteren mensen voor zichzelf verschillende grenzen: de één stopt netjes na één glas alcohol, terwijl de ander regelmatig een grote hoeveelheid alcohol binnenkrijgt. Dat alcohol niet bevorderlijk is voor de gezondheid, wist je waarschijnlijk al.

Maar wat is de grens? Vanaf welke hoeveelheid alcohol kan jouw lichaam echt schade oplopen? En wat gebeurt er met je lichaam zodra je stopt met alcohol drinken?

IkPas

Als je onbewust een patroon hebt ontwikkeld waarbij je te vaak en/of te veel alcohol drinkt, kan het goed zijn om te zien wat er gebeurt als je dit gewoontegedrag eens zou doorbreken.

IkPas is een campagne om mensen bewust te maken van hun gewoontegedrag wanneer het gaat om het drinken van alcohol. Je wilt niet dat alcohol een verslaving wordt en je niet meer zonder kunt, maar wanneer heb je die grens bereikt?

Het drinken van alcohol gebeurt steeds vaker onbewust; je drinkt uit gewoonte. Zonder dat je het echt door hebt, trek je bij het avondeten een fles wijn open, elke dag weer. Of je merkt dat je ’s avonds niet meer goed kunt slapen als je geen borrel gehad hebt.

De campagne IkPas vindt een paar keer per jaar plaats. Gedurende 30 of 40 dagen las je een alcoholpauze in, waarin je geen druppel alcohol meer drinkt. Dat betekent dus niet dat je nooit meer alcohol mag of kunt drinken; deze alcoholpauze laat echter wel zien wat er met jou en je lichaam gebeurt wanneer je een paar weken geen alcohol drinkt.

Misschien mis je de alcohol eigenlijk helemaal niet, of ben je zo blij met de gezondheidsvoordelen en andere voordelen aan het skippen van alcohol dat je nog langer door wilt gaan!

Meer informatie vind je hier.

Dry January

De campagne IkPas is gebaseerd op de Engelse variant Dry January. Dit houdt in dat er gedurende de maand januari geen alcohol wordt gedronken als je aan deze challenge meedoet. Er is bewust gekozen voor de maand na de feestdagen, omdat veel mensen tijdens de feestdagen meer alcohol drinken en toch goede voornemens hebben voor het nieuwe jaar.

Eén van die voornemens kan zijn dat ze willen minderen of stoppen met het drinken van alcohol. Door mee te doen aan de challenge, kun je al vrij eenvoudig dat goede voornemen behalen. Vaak doen er veel mensen mee, zodat je er niet alleen voor staat.

10 redenen om een alcoholpauze in te lassen

Het tijdelijk stoppen met alcohol drinken kan veel voordelen hebben. Die voordelen zijn niet alleen voor je lichaam, maar een alcoholpauze kan ook andere positieve effecten hebben:

Afvallen

Alcohol bevat veel calorieën. Als je dus stopt met het drinken van alcohol en dit ook niet vervangt door een non-alcoholische drank die óók calorierijk is, is de kans groot dat je wat gewicht zult verliezen.

Wist je dat maar liefst 32% van de deelnemers aan IkPas gewicht kwijtraken? Voor de deelnemers is afvallen dan ook één van de belangrijkste redenen om mee te doen aan de challenge.

Beter ‘nee’ kunnen zeggen

Omdat het drinken van alcohol vaak uit gewoonte gebeurt, bijvoorbeeld tijdens een avondje uit met vrienden, zul je in het begin duidelijk moeten maken dat je tijdelijk gestopt bent met alcohol drinken. Je moet dus echt leren om ‘nee’ te zeggen tegen die gewoonte die er misschien al jaren is.

Gelukkig gaat het ‘nee’ zeggen gedurende de challenge steeds makkelijker en zul je merken dat het ook daarna minder moeite kost om een alcoholische versnapering te weigeren. Dat geldt in ieder geval voor 64% van de deelnemers aan IkPas.

Beter slapen

Er zijn mensen die graag voor het slapengaan nog een glas wijn of een likeurtje drinken. Ze hebben ook echt het idee dat ze daardoor beter slapen, en zonder dat glaasje alcohol minder goed in slaap kunnen komen of minder diep slapen.

Het klopt dat je van alcohol gemakkelijker in slaap valt, maar de tweede helft van de nacht slaap je vaak onrustiger door de alcohol. Alcohol zorgt ervoor dat de REM-slaap wordt onderdrukt. Door geen alcohol te drinken, zul je merken dat je beter gaat slapen. Van de deelnemers aan IkPas had 55% die ervaring ook.

Bewustwording van alcoholgebruik

Zodra je stopt met het drinken van alcohol, zul je ineens merken welke rol alcohol eigenlijk vaak onbewust heeft gespeeld in je leven. Door een alcoholpauze in te lassen word je meer bewust van je alcoholgebruik. 58% kiest bovendien bewuster óf, wannéér en hoevéél alcohol wordt gedronken na de challenge.

Doorbreken van gewoontegedrag

Als alcohol drinken een gewoonte is geworden, kan het in het begin lastig zijn om die te doorbreken.

Dat geldt namelijk voor alle gewoontes die er in zijn geslopen. 43,5% van de deelnemers aan IkPas heeft na afloop het gevoel dat ze beter in staat zijn om gewoontes te kunnen doorbreken. Dat kan goed van pas komen als je ook je gezondheid op andere gebieden wilt verbeteren, bijvoorbeeld.

Geld besparen

Iemand die elke dag een glas alcohol drinkt, zal het vooral erg gaan merken in de portemonnee als er een alcoholpauze wordt ingelast. Een fles drank kost al snel 10 tot 20 euro, soms zelfs nog veel meer. Het financiële voordeel van het stoppen met alcohol drinken, kan dus flink oplopen!

Goed voorbeeld voor jongeren

De jongeren zijn de toekomst, en daarom is het belangrijk om ze niet de indruk te laten krijgen dat alcohol drinken normaal is.

Een aantal decennia geleden was het bijvoorbeeld normaal dat er op school in de klas werd gerookt door de juf of meester, maar dat kun je je nu niet meer voorstellen. Alcohol is ook slecht voor het lichaam, dus moeten wij aan jongeren meegeven dat het niet goed is om veel en vaak te drinken.

Lichamelijk fitter voelen

Je zult het echt gaan merken aan je lichaam als je een tijdje geen alcohol hebt gedronken.

Ga je bijvoorbeeld graag hardlopen? Grote kans dat je na een alcoholpauze zult merken dat je langere afstanden kunt volhouden of in kortere tijd een afstand kunt rennen. Van de deelnemers aan IkPas bevestigt 62% zich fitter te voelen door geen alcohol te drinken.

Mentaal fitter voelen

63% van de deelnemers aan IkPas voelt zich na de alcoholpauze van 30 of 40 dagen ook mentaal fitter. Ze ervaren bijvoorbeeld minder stress.

Minder alcohol drinken

Tijdens de alcoholpauze drink je natuurlijk geen druppel alcohol, maar het betekent niet dat je na afloop van de challenge niet meer mag of kunt drinken. Toch neemt het alcoholgebruik structureel af na afloop van de pauzeperiode.

Deelnemers aan IkPas drinken gemiddeld ruim 30% minder alcohol gedurende zes maanden na afloop van de challenge, vergeleken met daarvoor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.