Melatonine; ervaringen, effecten en tips doorslapen

Er zijn mensen die ’s avonds zeer slecht in slaap kunnen komen, ook zijn er veel slaapproblemen. Ondanks een vast bedritueel, weinig prikkels voor het slapengaan en een kamer die is toegespitst op een goede nachtrust. Terwijl je de slaap wel hard nodig heeft. De volgende dag voel je je moe.

Het concentreren op werk is lastig en je gaapt veel. Je kunt je dan behoorlijk radeloos voelen. Het kan zijn dat je naar de dokter gaat. En dat deze als advies geeft om melatoninetabletjes uit te proberen. Wat doet melatonine? En zijn er ook bijwerkingen aan het gebruik hiervan?

Dit is wat melatonine doet

Melatonine zorgt ervoor dat wij mensen ons slaperig gaan voelen. Het is een hormoon wat het lichaam zelf aanmaakt. Door de melatonine krijgt je lichaam het seintje dat het tijd is om naar bed te gaan. Vaak slik je melatonine in tabletvorm. De laatste jaren zijn melatoninetabletjes ook bij de drogist en apotheek verkrijgbaar.

Hoe je lichaam melatonine aanmaakt

De aanmaak van melatonine vindt plaats in de pijnappelklier. Deze klier zit in de hersenen. Het is een kleine klier die middenin aan de achterkant van de hersenen ligt. De gehele dag door geeft de pijnappelklier melatonine af. Dit wordt aan het bloed doorgegeven.

Afhankelijk van het tijdstip op de dag, is de hoeveelheid melatonine die afgegeven wordt. Zo wordt er ’s ochtends en ’s middags minder melatonine afgegeven dan ’s avonds.

De melatoninepiek ligt rond de avond. Het moment om je klaar te maken voor je nachtrust. Na de nacht wordt de hoeveelheid melatonine weer minder. De afgifte van melatonine verschilt per persoon. Als je een avondmens bent, komt de melatoninepiek later dan bij een ochtendmens.

Onderzoekers ontdekten dat licht van invloed is op de aanmaak van melatonine. Als het buiten of in de kamer donkerder wordt, zal de aanmaak van melatonine geleidelijk omhoog gaan. En in een lichte omgeving, gaat de aanmaak omlaag.

Tablet melatonine helpt de aanmaak ervan te stijgen

Binnen een half uur tot 2 uur na de inname van een melatoninetablet, zal de waarde stijgen in het lichaam. Dit zorgt ervoor dat de piek eerder bereikt wordt. Het helpt om makkelijker in slaap te vallen. Voor het doorslapen heeft melatonine weinig effect, maar voor het inslapen des te meer.

Een oplossing voor het doorslapen kan een melatonineretard zijn. Hierdoor wordt doorslapen wel gemakkelijker. Je kunt het vergelijken met een langzaam werkende vorm van melatonine.

Als je midden in de nacht wakker wordt, dan is een melatonineretard een hulpmiddel om weer in slaap te vallen. Het lichaam ‘snapt’ dat het nog geen tijd is om wakker te worden en te blijven.

Inname melatonine

Melatonine is verkrijgbaar in tabletjes. Het beste kan je dit innemen met water.

Omdat het een tijdje duurt voor de gewenste hoeveelheid melatonine wordt afgegeven aan het bloed, kun je de tabletten een half uur tot twee uur voor de slaaptijd ingeven.

Het is per persoon verschillend hoe snel dit gaat. Wel is het zo dat een volle maag de verhoging van melatonine tegenhoudt. Vaak is de opbouw zo als je start met het innemen van melatonine:

  • 1 uur voor de gewenste slaaptijd neem je met water een melatoninetabletje in
  • Als blijkt dat het in slaap vallen langer dan een uur duurt, dan kan de volgende dag het melatoninetabletje eerder gegeven worden.

Het is belangrijk om ook bij een melatoninetabletje een vast bedritueel aan te houden. Ook het slapen in een donkere kamer kan helpen om het lichaam meer in de slaapstand te brengen.

Mensen die na het innemen van het tabletje nog gaan TV kijken, sporten of spelen zullen lastig in slaap vallen. Dit omdat het lichaam zich nog niet voorbereidt op het slapengaan. Door gelijk naar bed te gaan, een uurtje na het tablet, helpt dit mee aan het gevoel om zich slaperig te voelen.

Let op: Melatonine is namelijk geen slaapmiddel. Het helpt je om je slaperig te gaan voelen.

Welke bijwerkingen kleven er aan het gebruik van melatonine?

Net als alle medicijnen kan het gebruik van melatonine ook bijwerkingen geven. Gelukkig hebben de meeste mensen geen klachten of bijwerkingen door het gebruik van een melatoninetablet. Bijwerkingen kunnen zijn:

  • Hoofdpijn (vaak de eerste dagen na het gebruik van de tabletjes)
  • Stemmingswisselingen
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Meer dromen krijgen
  • Slaperig blijven bij het opstaan

Bespreek de bijwerkingen altijd met de huisarts. Deze kan dan afwegen of er verder gegaan kan worden met de tabletjes of dat er een andere oplossing bedacht moet worden.

Dosering melatonine

De huisarts schrijft niet bij iedereen standaard hoeveelheid voor. Vaak zal er gestart worden met een hoge dosis melatonine, 1-2mg. Dit omdat het effect dan hoger is. Het is goed om in de gaten houden hoe lang het duurt voordat je slaperig wordt. Als het effect bewezen is, wordt de dosering vaak naar beneden afgebouwd.

De meeste mensen slikken een hoeveelheid van 0,5 tot 1,5 mg melatonine. Je zou het mogelijk niet verwachten, maar een te hoge dosering kan juist je juist over de slaap heen tillen. Met als gevolg dat je alleen maar langer wakker blijft. Melatonine kan veilig gebruikt worden volgens de apotheek.

Vaak zijn melatoninetabletjes nodig voor een korte periode, maar het kan ook dat je dit langer voorgeschreven krijgt. Doe dit altijd in overleg met je huisarts, zodat deze het proces goed mee kan volgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.