Skip to Content

Marie Kondo methode; stappenplan opruimen van keuken tot vouwen kledingkast en boeken

Marie Kondo methode; stappenplan opruimen van keuken tot vouwen kledingkast en boeken

Marie Kondo, in 2017 kon je niet om haar heen toen haar boek ‘Opgeruimd!’ (The Life-Changing Magic of Tidying up) in de schappen verscheen. Zelfs als je het boek zelf niet hebt gelezen heb je vast wel over haar gehoord.

Zij wordt namelijk gezien als de nieuwe opruimguru / queen of organizing en is heel bekend geworden vanwege het begrip ‘Sparkle of Joy’.

Na een aantal tv-optredens is er nu ook een serie op Netflix waarin zij huishoudens in Amerika helpt met het opruimen. Ik zag het en scrollde verder naar de serie die ik aan het kijken was.

Tot mijn moeder erover begon, mijn moeder die niet eens een Netflixabonnement heeft, had het dus al wel gezien en was heel enthousiast over haar manier van kleding opvouwen.

Dat wekte toch wel mijn interesse, dus zo kwam het dat ik om elf uur ’s avonds ‘nog even’ terwijl ik al in bed lag, ging kijken. Het idee was even vijf minuten tot ik dat kleding vouwen had gezien maar waar ik het de afgelopen tijd min of meer bewust had laten gaan. Want ja, meer is niet altijd beter, maar om nu alles zomaar weg te gooien…

Ondertussen heb ik meer afleveringen gezien en kriebelt het toch wel heel erg om verder te gaan hier in huis. Want voor een deel is het eigenlijk al zeer vanzelfsprekend en werken we al zo (gecategoriseerd opbergen, opbergen in kleine bakjes etc).

Toch ben ik wel benieuwd naar wat manlief ervan zal zeggen 😉 Kan je er geen genoeg van krijgen; dan is ook The Home Edit op Netflix een aanrader.

Wat en wie is Marie Kondo?

Ze komt uit Japan en is een heuse opruimadviseur. Ik wist niet dat de functie bestond, maar het bewijs is er.

Haar opruimmethode wordt ook wel de Konmari-methode genoemd. Wanneer je haar stappenplan volgt verandert je huis uiteindelijk in een opgeruimd paradijs. De onontbeerlijke zin die je daarbij moet kennen is: ‘Does it spark joy?’

Ervaar je een vonkje bij datgene wat je in je handen houdt? Zo ja? Dan is het advies bewaren en op de juiste manier opbergen. Zo nee? Weg ermee! In de prullenbak, of naar de kringloop of misschien een vriendin er blij mee maken. In elk geval, wegdoen.

Er zijn vijf stappen die je moet volgen om je huis goed opgeruimd te krijgen.

  1. Kleding. Je begint met al je kleding te verzamelen, op een hoop te gooien en alles één-voor-één vast te pakken. Bij elk kledingstuk vraag je je af of je er gelukkig van wordt. Als je het wil bewaren, dan berg je het op een speciale manier op (zie verderop). Als je het wegdoet, bedank het kledingstuk en zoek er een goede bestemming voor.
  2. Boeken. Ze slingeren vaak op te veel plekken. Verzamel ze, vraag je af wat ze voor je betekenen. Doe weg of bewaar. Simpel toch?
  3. Papier. Maak mappen, dozen waar je je belangrijke papieren kunt bewaren. Op één plek, dus niet overal laten slingeren.
  4. Komono: (onder andere de keuken, badkamer, garage). Ook hier geldt; haal alles tevoorschijn en voel of het je geluk brengt.
  5. Spullen met emotionele waarde. Dit is een moeilijke en veelzijdige categorie. Zoek er een mooie plek voor.

Verder heeft Marie nog een aantal essentiële tips:

  • Vouw bijvoorbeeld je kleding verticaal op. Maak er rolletjes van. Deze instructies kun je eenvoudig vinden op YouTube.
  • Kies bepaalde plaatsen voor opslag. Hoe eenvoudiger hoe beter.
  • Alle kleren bij elkaar opbergen. Dus niet meer verdelen per seizoen. Het is toch altijd leuk om dat mooie jurkje tegen te komen?
  • Bewaar het niet op een andere plek. Soms willen we dingen toch nog niet helemaal weg doen. Dan krijgt het een plek in de kelder, of wellicht ergens bij je ouders. Niet doen zegt Marie. Dan creëer je namelijk alleen nog maar meer chaos.
  • Essentieel is dat je de spullen die je wilt opruimen op een grote stapel gooit en daarna alles vastpakt, ervaart en beslist wat je ermee wilt. Toon vervolgens dankbaarheid voor elk voorwerp, het heeft je toch voorzien in een bepaalde behoefte.
  • Het idee van deze methode is dat je niet meer opruimt per kamer, maar per categorie. Vaak liggen spullen uit een categorie namelijk verspreid over meerdere kamers.
  • Het is dus een kwestie van of echt bewaren of echt wegdoen. Niet ‘ach wie weet heb ik het ooit nog eens nodig en anders kan ik het altijd nog de volgende keer wegdoen wanneer ik het weer in mijn handen heb’. Is het niet van waarde? Word ik er niet gelukkig van? Dan mag het weg!

Marie Kondo

De Japanse bestsellerauteur Marie “KonMari” Kondo runt een befaamd consultingbedrijf in Tokio waar zij klanten helpt hun rommelige huis (en leven) om te zetten in inspirerende en serene ruimten.

Met een wachtlijst van ruim drie maanden is haar organisatiemethode een waar fenomeen geworden. Ze schreef vier boeken over organiseren en opruimen, welke vertaald zijn in talen als Koreaans, Chinees, Duits, Frans, Engels en, natuurlijk, Nederlands.

Haar meest bekende boek is ‘Opgeruimd!’ (The Life-Changing Magic of Tidying up), bestseller in onder meer Japan, de UK en Duitsland en is wereldwijd al meer dan 2 miljoen keer verkocht en meer dan 30 landen.

Daarnaast is haar boek omgezet in een dramaserie speciaal voor de Japanse TV. Ze heeft in meer dan 30 televisie- en radioshows opgetreden en verscheen in kranten als The London Times, The Sunday Times, Red Magazine, The Wall Street Journal, The New York Time en vele meer.

In 2015 werd Kondo uitgeroepen door het Amerikaanse weekblad ‘Time’ tot één van de 100 meest invloedrijke mensen van 2015.

Al sinds haar jeugd is Marie geobsedeerd over alles wat te maken heeft met opruimen. Als volwassen vrouw was het dan ook geen verrassing dat Kondo ‘professional cleaning consultant’ werd.

Nu helpt ze haar klanten om hun huis te veranderen in een rustige, inspirerende omgeving.

Haar boek is zo’n doorslaand succes gebleken dat zij de hele wereld wordt overgevlogen om workshops te geven en te spreken over, jawel, opruimen! Haar missie is; blijdschap te verspreiden door op te ruimen.

Sparkle Joy

Sparkle Joy is een heel belangrijk begrip in haar opruimmethode. Het gaat er niet zomaar om dat je met zo min mogelijk moet doen, maar dat je bewust keuzes maakt en blij wordt van de dingen om je heen.

Mensen zijn al snel geneigd om veel te verzamelen en dan niet meer te weten wat je in huis hebt en je het vervolgens ook niet meer gebruikt. Daarom worden alle spullen (binnen een bepaalde categorie) op een stapel gelegd en wordt alles even aangeraakt ‘om tot leven te wekken’.

Vervolgens laat je alles door je handen gaan, of het nu gaat om foto’s of kledingstukken om te kijken of je er blij van wordt. In het begin zal je misschien nogal snel geneigd zijn om dingen te houden, maar gaandeweg het proces wordt het gevoel ‘sparkle joy’ veel duidelijker

Het idee op de achtergrond is dat je daardoor ook steeds bewustere keuzes gaat maken als het bijvoorbeeld gaat om uitgaven. Doordat je je er bewust van wordt hoeveel kleding je hebt zal je minder snel geneigd zijn om nieuwe kleding te kopen.

Ook besef je zo weer waar je prioriteiten en interesses liggen en zorgt het niet alleen voor een opgeruimd huis maar kan het ook een motivator zijn voor je lifestyle.

Het gezegde is tenslotte niet voor niets ‘een opgeruimd huis, een opgeruimde geest’. Het werkt ook door in je emoties, als je overal rommel ziet wordt je daar al snel moe van en geïrriteerd.

Terwijl als het overzichtelijk is en je minder tijd kwijt bent aan opruimen je dus ook meer tijd hebt voor je gezin / partner. En iedereen daar ‘beter’ van wordt.

Nogmaals; het gaat er dus niet om dat je zoveel mogelijk weggooit. Maar wel dat waar je voor kiest om te bewaren je blij maakt.

Voor de één kan dat een volle boekenkast zijn, voor de ander een muur met foto’s van de familie en voor de ander een vensterbank vol planten.

Het gaat er om dat jij energie krijgt van de dingen om je heen in plaats van dat het je energie kost. Kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Kon-Mari methode

De Kon-Mari methode om je huis op te ruimen bestaat uit vijf stappen / fasen. Ze werkt per categorie zodat je dezelfde soort spullen in 1 keer opruimt, in plaats van dat je begint met de keuken, daarna doorgaat met de woonkamer etc.

Door het per categorie aan te pakken wordt duidelijker wat je nu eigenlijk allemaal hebt en is het makkelijker om keuzes te maken wat wel en wat niet en wordt de kans kleiner dat je het gaat verplaatsen naar een andere ruimte om daar vervolgens later weer tegen aan te lopen.

Denk bijvoorbeeld aan kleding of boeken waarvan de kans groot is dat die verspreid over het hele huis terug te vinden zijn.

Marie Kondo, in 2017 kon je niet om haar heen toen haar boek 'Opgeruimd!’ (The Life-Changing Magic of Tidying up) in de schappen verscheen. Zelfs als je het boek zelf niet hebt gelezen heb je vast wel over haar gehoord.

Kleding; bij kleding is de volgorde: bovenkleding, onderkleding, kleding die moet hangen, sokken, ondergoed, handtassen en dergelijke, accesoires (sjaals, ceintuurs, hoeden en dergelijke), kleding voor speciale aangelegenheden (zwemkleding, uniformen  en dergelijke), schoenen. De kleding (broeken, shirtjes, truien) vouwt ze op tot langwerpige ‘pakketjes’ die je rechtop kan neerzetten zodat je ziet hoeveel je hebt in plaats van dat het op een stapel ligt. Een uitleg hiervan kan je oop op YouTube  vinden.

Boeken (en dvd’s, magazines etc)

Papieren; bij papieren is het belangrijk om direct een keuze te maken, houden of wegdoen en niet te gaan lezen. Vaak worden papieren liggend bewaard waardoor het hele stapels worden. Door het juist staande te bewaren (in een doos of mandjes) krijg je sneller overzicht. Tegenwoordig gaat er ook steeds meer digitaal, dus hoef je minder paperassen te bewaren.

Komono (al het andere); zoals badkamer, garage, keuken. Een soort combinatiegroep waarbij je per categorie gaat kijken wat je ermee doet.

Dingen met emotionele waarde; dit is de laatste categorie, omdat het vaak het moeilijkste is om voorwerpen waar je een bepaalde herinnering aan hebt ‘los te laten’. Echter door dit te doen kan je je ook los maken van het verleden en je meer richten op de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan schriftjes van toen je zelf nog op school zat of liefdesbrieven; moet je dat echt bewaren?

Bijzonder is dat voordat je aan de slag gaat, je eerst even gaat zitten om ‘contact te maken met het huis’ om het huis te bedanken en aan te geven dat je hiermee aan de slag gaat. Ook indien je een item wegdoet (prullenbak of doneren) wordt dit even bedankt.

Tips om op te ruimen

Bedenk wat je doel is. Voordat je gaat beginnen met opruimen bedenk wat je doel is, wat je graag wilt bereiken. Door dat te doen vergroot je de kans om ook echt daadwerkelijk door te pakken en bewuster keuzes te maken om dingen weg te doen in plaats van toch te houden.

Zet door. Doe niet geleidelijk iedere maand een beetje. Maar zet door en pak in 1 maand alles aan. Door het zo drastisch aan te pakken zie je meteen het effect en word je je daar veel meer bewust van.

Opruimen per categorie. Bewaar dingen zoveel mogelijk bij elkaar. Dingen als keukenspullen of badkamerspullen is nog wel logisch. Maar denk bijvoorbeeld ook aan alle foto’s overzichtelijk in dezelfde kast of dingen die overal rondslingeren zoals elastiekjes of medicijnen zoals paracetemol.

Grote kans dat je ze in de badkamer hebt, wat beneden (in de keuken), in de gang, op het toilet, in je schoudertas, op de slaapkamer. Zoek daarvoor een vast plekje om het te bewaren. Dan weet je a. precies wat je hebt en zal je dus minder snel nieuwe kopen en b. kan je het makkelijker vinden en hoef je niet te zoeken.

Zichtbaar opbergen. Voor de dingen die je wil bewaren adviseert ze om het zo zichtbaar mogelijk op te bergen.

Denk bijvoorbeeld aan kerstdecoratie of spullen in de garage in transparante bakken. Of in plaats van alle keukengerei los in de la, dat in kleinere bakjes te leggen gesorteerd op grootte. Zo kan je direct zien wat er in zit en kan je er dus ook makkelijker weer bij. Dus zorg ook voor een handig opbergsysteem achter de deuren.

Veel opbergruimte. Mijn ervaring is dat voldoende opbergruimte ook erg belangrijk is. Je hoeft niet alles weg te gooien, maar datgene wat je bewaart moet overzichtelijk opgeruimd worden.

Door genoeg opbergruimte te hebben is de kans al snel kleiner dat het gaat rondslingeren (terwijl aan de andere kant het risico ook is dat je meer gaat bewaren).

Zelf werk ik heel graag met verschillende bakken zodat je makkelijk en gesorteerd kan opruimen. Je weet dan precies wat waar ligt en hoeft niet in een enorme kist te graaien om het onderste speelgoedje te pakken, waar in de praktijk dus nooit mee gespeeld wordt.

Opgeruimd; het boek van Marie Kondo

Meer weten? Dan is het boek opgeruimd van Marie Kondo een absolute aanrader! Zij helpt je jouw huis op te ruimen, zodat je het nooit meer hoeft op te ruimen? Voor de Japanse Marie is het haar levenswerk. Het is eenvoudig, maar je moet streng zijn. Sorteren per categorie, selecteren (word ik er wel of niet gelukkig van), wegdoen en je overgebleven spullen opbergen.

Wat je overhoudt, moet je koesteren en met respect behandelen. Dus omring je alleen met spullen waarvan je houdt. Je wordt er gelukkiger van, gezonder, slanker, je krijgt meer zelfvertrouwen.

Hoe eerder je begint, hoe meer profijt je ervan hebt. In het boek vind je veel herhalingen. ‘Begroet je huis, je spullen willen je helpen, als je iets verbrandt, blijft de energie achter van een voorwerp dat nuttig wil zijn’, zijn wat minder praktische opmerkingen.

Ordelijk, overzichtelijk boek, zodat het register zelfs overbodig is. (Drs. Marianne van den Heuvel)

Meer informatie vind je hier.

Marie Kondo op Netflix; ‘Tidying up with Marie Kondo’

Nadat ik haar boek had gelezen leek het me ook tijd voor de serie op Netflix. En hoe blij ik werd van haar boek, zo geïrriteerd raakte ik van de serie en helaas ben ik nog niet verder gekomen dan aflevering één. 

Hoe dat komt? Waar ik mij enorm aan irriteerde was het ‘aah’ en ‘oooh’ gehalte. De aflevering die ik zag ging over een Amerikaans stel met twee kinderen. En ik vond het gewoon nogal aangedikt en overdreven.

Waar ik me wel in herkende was de moeite met het onderhouden van de relatie in combinatie met de opvoeding van twee kinderen en alle andere zaken die je als jong stel met kinderen probeert te doen.

Maar ook dat werd wel lekker op z’n Amerikaans gebracht. Om een gedegen mening te geven zou ik waarschijnlijk iets meer afleveringen moet bekijken dan slechts deze ene. De behoefte daaraan is helaas nog niet zo groot.

Voor de mensen die niet van lezen houden is er nu dus de Netflix– serie waarin Marie Kondo Amerikaanse gezinnen helpt om hun huishouden op orde te krijgen.

Gedurende een maand brengt ze ongeveer wekelijks een bezoekje aan het gezin en voorziet ze van tips en uitleg, doet ze voor hoe de methode werkt en geeft ze een huiswerkopdracht waar het gezin die week mee aan de slag gaat.

Zoals het opruimen van de kleding, keuken / garage of kerstdecoratie. Het werkt erg overzichtelijk om zowel haar als het gezin hiermee bezig te zien.

De families zijn zeer verschillend zodat de kans groter is dat bepaalde situaties herkenbaar voorkomen en je juist helpen om er zelf ook mee aan de slag te gaan.

Wat mij opvalt is dat vaak de woonkamers erg netjes zijn. Maar zodra je de kastjes in de keuken komt, of in de kamertjes komt die nauwelijks gebruikt worden, dan stapelen de spullen zich op.

Heel herkenbaar, voordat wij op zolder sliepen was dat ook onze grote ‘vergaarbak’. Nu we die ruimte als woonruimte gebruiken moesten we daar ook echt doorheen en keuzes maken.

Krijg je er geen genoeg van? Kijk dan bijvoorbeeld ook eens de serie Consumed met opruimexpert Jill Pollack. Haar methode werkt net iets rigoreuzer. Ze geeft een gezin drie dagen de tijd om alles wat ze hebben in te pakken.

Vervolgens krijgen ze een koffer per persoon voor kleding, mogen ze de essentiële dingen zoals tandenborstels en kookgerei houden en kiezen ze als familie 10 niet-essentiële dingen die ze mogen gebruiken tijdens de komende twee weken.

Hetzelfde gevoel dat als je op vakantie gaat met beperkte bagage en je eigenlijk beseft dat je veel niet (direct) nodig hebt.

Na die twee weken gaan ze naar een opslag waar alle spullen staan uitgestald en ze moeten kiezen wat mee teruggaat. Het doel is om 75% van de spullen weg te doen!

Konmari met kinderen

Het laatste punt waar ik over wil schrijven als het over de Konmari-methode gaat, is de connectie met kinderen.

In de aflevering die ik heb gekeken stimuleerde Marie namelijk om de kinderen ook mee te laten helpen. Ik weet niet hoe het andere moeders vergaat, maar ik ben al blij als ik aan het einde van de dag min of meer per ongeluk ervoor heb kunnen zorgen dat mijn kinderen een deel van hun speelgoed bewust hebben weggelegd.

Dan bedoel ik dus niet het in de hoek gegooide speelgoed en ook niet de in het laatje van de eettafel weggemoffelde tekeningen. Maar echt dat ze bewust iets in de speelgoedkist hebben gedaan.

Hoe ga ik ervoor zorgen dat mijn kinderen volgens de Konmari-methode gaan opruimen? Het speelgoed bedanken voor hun bestaan? Ik krijg niet eens een bedankje voor, ja waar moet ik beginnen met opsommen. Daarentegen is speelgoed natuurlijk altijd leuk, en ik niet, dus misschien zijn ze best dankbaar richting hun speelgoed.

Hoe dan ook. Ik neem het met een korrel zout (en een glas wijn) heb ik besloten.

Ben jij thuis al aan de slag gegaan met Marie Kondo?

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Avatar van Ingrid Ingrid schreef:

    Ik heb de techniek van Kondo gebruikt voor het opruimen van mijn kledingkast. Het nadeel van deze methode is, dat de kledingstukken één-voor-één beoordeeld moeten worden. De kledingstukken waar ik gelukkig van werd (en die ik heb gehouden) waren vaak niet goed te combineren, of ze stonden gewoon niet mooi. Dat bleek later wel het geval te zijn met een aantal kledingstukken die ik (helaas) heb weggedaan. Tijdens het moment van opruimen had ik niet alle die geslaagde combinaties in mijn hoofd.

    Het oprollen van sokken en truitjes beviel ook niet. Misschien deed ik iets verkeerd. Maar de truitjes kwamen niet kreukloos uit de strijd. De opgerolde sokken waren helemaal een ramp.

  2. Avatar van Denise Denise schreef:

    Nee, nog steeds niet, maar ik moet het hoognodig eens doen. Ik woon in een erg klein huis met de kinderen zonder zolder, kelder of berging, en het staat veel te vol. Zelfs de kerstboom staat er nog! (Oké, wel afgetuigd inmiddels. ;-))
    Ik ga dit weekend maar eens flink opruimen…