Een kastje per dag; tips om je huis te declutteren

Nadat ik een aantal afleveringen van ‘een huis vol rommel‘ heb gekeken begon het bij mij (weer) te kriebelen. Want zelfs als je huis opgeruimd lijkt, hoeft dat achter de kastjes zeker niet zo te zijn. Daarom is het goed om een keer in de zoveel tijd alles even na te gaan en te kijken wat je echt gebruikt of wat alleen maar ‘ruimte inneemt’.

Nu is het wel heel rigoureus om alles uit je huis te halen om het dan na te lopen, daarom is het principe van een kastje per dag veel beter te hanteren. Ideaal voor als je toch thuis zit vanwege een quarantaine of voor tijdens de kerstvakantie, als er verder niet veel te doen is.

Een kastje per dag

Het principe van de kastje per dag opruimmethode is dat je niet alles in 1x aanpakt; daar kun je al snel tegenop zien omdat het zoveel is waardoor de kans groter wordt dat je het gaat uitstellen. In plaats daarvan deel je het op en pak je iedere dag iets kleins op; denk aan een kastje, lade, koffertje, tasje of andere rommelplek. Waar je dan maximaal een half uurtje voor uit trekt.

Grote plaatsen zoals achter het schot op zolder of een andere rommelplek kun je verspreiden over meerdere dagen zodat je niet alles in 1 dag hoeft te doen. Dan wordt een kastje per dag iets teveel van het goede.

Voorbeelden van opruimplekken zijn;

Als alternatief voor het ‘kastje per dag’ kun je er ook voor kiezen om een bepaalde productgroep op te ruimen. De kans is groot dat bepaalde dingen op verschillende plekken te vinden zijn.

Denk bijvoorbeeld aan scharen die bij de knutselspullen passen, in een lade met handige dingen, in de keuken etc. Waardoor ze nog steeds overal te vinden zijn. Door in een keer alles van hetzelfde op te ruimen geef je alles meteen een vaste plek en voorkom je dat het alsnog overal ligt.

Opruimen is meer dan verplaatsen

Eén van de grootste valkuilen als je gaat opruimen is dat je vooral gaat verplaatsen; spullen haal je uit het ene kastje en leg je dan weer op een andere plek neer. Dat is dus eigenlijk niet opruimen. Wil je het echt opruimen zul je bij alles een afweging moeten maken:

  • Houden. Dan mag het terug in een kast, zoveel mogelijk per productgroep bij elkaar op een logische plek waar je het ook daadwerkelijk gaat gebruiken.
  • Wegdoen. Hieronder valt het weggeven aan iemand anders of het doneren aan een instelling. Eventueel kun je het ook verkopen, echter is de kans groot dat je dan toch weer op een ander plekje neerlegt in huis totdat het is verkocht en je er nog niet vanaf bent.
  • Weggooien. Zorg er voor dat je bij het opruimen een grote vuilniszak bij de hand hebt zodat alles wat je niet meer gebruikt en iemand anders geen plezier meer mee doet of weinig waarde heeft, wegdoet.

Op deze manier weet je zeker dat alles wat terug gaat de kast in ook echt gebruikt wordt en je weer overzicht hebt van wat er in huis is. Scheelt ook weer nieuwe rommel, want als je niet meer weet wat je hebt is de kans groot dat je het nieuw gaat kopen.

Vooral als het om kleine goedkope items gaat, waar je dan vervolgens een hele voorraad van krijgt.

Sorteren

Als je de spullen opnieuw gaat opruimen is het ook goed om het te sorteren zodat het zichtbaar is wat je hebt en je ook weet waar je moet zoeken. Hiervoor heb je veel handige bakjes of een lade-inzet die je kan gebruiken om een kast of lade in te delen. Grote speelgoedkisten of andere bakken zijn daarom ook niet altijd even handig; je hebt dan een grote bak waar lekker veel in past.

Maar je kind al snel niet meer weet wat er in ligt en alles door elkaar zit waardoor ze er al snel minder mee gaan spelen. Kleinere ladekasten waar speelgoed gesorteerd in ligt zijn dan een stuk handiger.

Hoe ik een kastje per dag heb aangepakt

Een tijdje terug (lees een paar jaar) heb ik een grote opruimsessie gehad en is er heel veel opgeruimd (lees weggegaan). We hadden destijds nog een opslag, omdat er in huis geen plaats meer was nadat we van de zolder een slaapkamer hadden gemaakt en we niet wisten wat we met die spullen moesten doen.

Afstand nemen van bepaalde spullen is tenslotte niet altijd even makkelijk. Echter, eenmaal in de opslag kom je er achter dat je het meeste niet eens gebruikt. Dus na een tijdje hebben we de opslag toch weer opgezegd en veel dingen weggedaan.

Daarnaast hebben we sinds twee jaar een nieuwe keuken en een nieuwe gangkast, allebei rekening houdend met het creëren van heel veel opbergruimte. Bij het inruimen hebben we netjes alles gesorteerd in bakken. Echter kom je er na een tijdje achter dat je bepaalde dingen dan toch een stuk minder gebruikt.

Zo leek het me handig om de bakspullen in een grote lade te doen bovenin de kast, alleen gebruiken we het daardoor nu vrijwel niet meer in tegenstelling tot daarvoor. Daarentegen gebruiken we de kookboeken die een stuk lager staan binnen handbereik vrijwel niet; dus zouden die twee omgedraaid moeten worden.

Na de nieuwe keuken hebben we ook het speelgoed van de kinderen naar hun kamers verplaatst en daar een speelhoekje gecreëerd. Wat meer ruimte creëerde in de woonkamer. Door al deze ontwikkelingen hebben we begin 2020 alles grondig uitgezocht en opgeruimd.

Echter in die twee jaar is er toch ook weer een hoop terecht gekomen in de kasten en laatjes waardoor het tijd werd om daar weer eens goed doorheen te gaan.

Om heel eerlijk te zijn, was een kastje per dag het uitgangspunt maar hebben we het wel iets breder aangepakt omdat je anders heel lang bezig blijft. Ook is de kans groot dat er producten op verschillende plekken liggen; zo hadden we gezelschapsspellen op verschillende plekken liggen omdat er geen ruimte meer was in de kast waar het eerst lag.

Dus heb ik daar een andere kast voor gevonden. Om te voorkomen dat je alleen maar gaat verplaatsen, heb ik die kast ook uitgezocht. Daar bleek een hoop weg te kunnen zodat we weer een hoop lege kastruimte hadden.

De ene dag heb je meer tijd dan de andere dag. Daarom deed ik de ene dag een klein kastje waar je snel klaar mee bent, of iets kleins zoals de besteklade en de andere dag iets waar meer tijd voor nodig was. Zo hebben we in het weekend tijd vrijgemaakt om de slaapkamers van de kinderen na te lopen.

Eerst werd het losse speelgoed ‘opgeruimd’ en daarna één-voor-één de bakken met speelgoed gecontroleerd. Zo lag er tussen de verkleedkleding ook gewone kleding en sokken. En vond ik ergens in een bak de earpods terug die ik al meer dan een jaar kwijt was.

Het grote voordeel hiervan is ook dat er weer wat ruimte was voordat het nieuwe speelgoed van Sinterklaas er ook nog bij zou komen. Een ander voordeel is dat de kinderen zo ook weer beter weten wat ze hebben aan speelgoed en ze ook weer meer gingen spelen.

Ook voor de keuken heb ik een dag uitgetrokken, zodat ik één-voor-één de kastjes kon leeghalen en weer inruimen waar dat het handigste is.

Er waren zowaar zelfs nog drie lege kastplanken en lades over na het opnieuw opruimen. Ik ben ook wel streng geweest, alles wat we toch niet gebruikten is weggedaan. Waaronder wat tupperwarebakken en schalen waar ik ooit voor heb gespaard maar nu alleen maar flink ruimte innemen.

Ik ben nu aardig op weg; ik zie echter op tegen nog twee kasten; die op het kantoor en de gangkast waar vrij veel bakken staan en veel spullen en je niet makkelijk bij kan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.