Intermittent fasting; voordelen en nadelen

Ben jij ook graag bezig met je gezondheid en levensstijl? Misschien is jouw doel wel om af te vallen, of wil je gewoon gezonder gaan leven om je fitter te voelen. Om dat te bereiken zijn er allerlei methodes die je kunt volgen, zoals bepaalde diëten, intermittent fasting of sportschema’s.

Vaak kun je jouw doel het beste behalen door zowel je voeding als je beweging aan te pakken: gezonder eten en meer bewegen is meestal echt de sleutel. Je kunt nog zoveel sporten, maar als je alleen maar ongezonde voeding tot je neemt of op heel onregelmatige tijden eet, word je niet per se gezonder en fitter.

Ook andersom geldt: je kunt nog zo op je voeding letten, maar als je de hele dag thuis op de bank zit en gewoon erg weinig beweegt, zul je ook merken dat – uitzonderingen daargelaten – het lastig is om af te vallen of je energieker te gaan voelen.

Maar als je gezonder wilt gaan leven, hoef je natuurlijk niet je levensstijl in één keer drastisch om te gooien: het is prima als je begint met bijvoorbeeld alléén meer bewegen of alléén je voeding aan te passen. Een nog vrij onbekende manier voor het aanpassen van je voedingspatroon is intermittent fasting.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting betekent in het Nederlands periodiek vasten. Dat houdt in de praktijk in dat je dagelijks tussen bepaalde tijden mag eten, en tussen andere tijden vast.

Een andere manier van intermittent fasting is bijvoorbeeld dat je om de dag vast, of op bepaalde dagen van de week. Intermittent fasting kan op deze manier helpen bij gewichtsverlies, maar er zijn over deze methode helaas nog geen langetermijneffecten bekend met betrekking tot gewichtsverlies en de algehele gezondheid.

Om de dag vasten

Je kunt intermittent fasting bijvoorbeeld om de dag toepassen. Dat houdt dan in dat je de ene dag gewoon alles mag eten, gevolgd door een dag waarop je vast. Je hoeft dan niet 100% te vasten, maar je eet die dag erg weinig, ongeveer 25% van je energiebehoefte.

Als je op een normale dag 2400 calorieën verbruikt, betekent dat dus dat je op de dag waarop je vast maximaal 600 calorieën binnenkrijgt.

Periodiek vasten

Een andere vorm van intermittent fasting is dat je op bepaalde dagen van de week eet, en op de andere dagen vast. Een bekend voorbeeld hiervan is het 5:2 dieet, waarbij je op vijf dagen van de week gewoon normaal alles kunt eten, en op twee dagen vast. Je kunt natuurlijk voor jezelf bepalen welke dagen voor jou handig zijn om te vasten.

Vasten tussen bepaalde tijden

Je kunt er ook voor kiezen om tussen bepaalde tijden van de dag niet te eten, bijvoorbeeld tussen 18:00 uur ’s avonds en 10:00 uur ’s ochtends. Je hebt dan in totaal 16 uur op een dag waarop je vast, en tussen 10:00 en 18:00 uur mag je gewoon eten.

Een omgekeerd doch bekend voorbeeld van deze manier van intermittent fasting is de ramadan, waarbij juist overdag gevast wordt en tussen zonsondergang en zonsopkomst weer gegeten en gedronken mag worden.

Afvallen met intermittent fasting

Zoals bij elk voedingspatroon of dieet is voor mensen die willen afvallen de belangrijkste vraag: kun je echt gewicht verliezen met intermittent fasting? Het antwoord verschilt:

  • Ja: je kunt afvallen door aan intermittent fasting te doen, mits je in totaal minder calorieën met je voeding binnenkrijgt dan je verbrandt.
  • Nee: je zal niet of nauwelijks afvallen met intermittent fasting als je op dagen of tijden waarop je niet vast, veel te veel calorieën binnenkrijgt. Om af te vallen is het noodzakelijk dat je méér calorieën verbrandt (in rust en wat je daarnaast verbruikt door te bewegen) dan dat je binnenkrijgt.
  • Misschien: intermittent fasting kan ervoor zorgen dat je gewicht verliest, maar het is nog onbekend of dit ook voor de langere termijn geldt. Het is belangrijk dat je intermittent fasting niet als crash-dieet gebruikt; het moet een methode zijn die voor jou is vol te houden. Zoals bij alle diëten eigenlijk, moet je het meer zien als een permanente aanpassing van je levensstijl.

Er is natuurlijk wel wat onderzoek gedaan naar gewichtsverlies met intermittent fasting. Daaruit blijkt dat het gewichtsverlies groter is als je om de dag vast, vergeleken met periodiek vasten.

Het werkt dus het beste, als je wilt afvallen, om een dag van vasten af te wisselen met een dag waarop je wel mag eten. Maar vergeet niet dat je je nieuwe levensstijl ook moet kunnen volhouden om gezonder te worden én te blijven.

Stel jezelf de vraag: kun je dit de rest van je leven volhouden, en wil je dat ook? Misschien werkt het voor jou beter om periodiek te vasten, zoals tussen bepaalde tijden of op bepaalde dagen van de week.

Je zult misschien minder snel gewicht verliezen met deze vormen van intermittent fasting, maar als je op deze manier jouw nieuwe levensstijl veel beter kunt volhouden, weegt dat niet op tegen de voordelen op lange termijn.

Voor- en nadelen voor je gezondheid

Intermittent fasting kan voordelen hebben voor je gezondheid. Zo kan de concentratie van triglyceriden (vetten in het bloed) dalen, evenals het cholesterol en de bloeddruk. Ook worden er gunstige effecten gevonden op de nuchtere insulinewaarden en insulineresistentie.

Echter zijn deze voordelen vooral te koppelen aan het gewichtsverlies en niet per se aan de manier waarop dit met intermittent fasting wordt bereikt. Daarvoor is ook nog te weinig onderzoek gedaan. Toch kan het dus gunstig zijn voor je gezondheid om te beginnen met intermittent fasting, hoewel het niet voor iedereen is weggelegd.

Het klinkt misschien simpel: tussen bijvoorbeeld 18:00 uur en 10:00 uur niet eten, en daarna weer alles mogen. Je eet je avondeten wat eerder, gaat naar bed en neemt iets later je ontbijt dan je normaal zou doen.

Maar om af te vallen is het ook belangrijk wát je eet. Intermittent fasting zal niet of nauwelijks werken als je je na het vasten volstouwt met ongezonde, calorierijke voeding en snacks. Je moet natuurlijk nog steeds opletten wat je consumeert, omdat het anders geen zin heeft.

Meer informatie vind je hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.