Ik beken. Ik heb er één. Een huishoudschema. Ik beken (alweer). Het geeft me rust. Want met kinderen in huis blijf je schoonmaken. Er lijkt soms geen einde aan te komen. Nieuwsgierig naar de reden waarom ik een huishoudschema heb en wat het mij oplevert? Je leest het hier!
Waarom een huishoudschema?
Het huishoudschema is geboren sinds ik de diagnose epilepsie aan mijn gezondheidsdossier heb toegevoegd. Uit onderzoeken is gekomen dat ik van vermoeidheid en stress epileptische insulten krijg.
En aangezien ik van chaos in mijn hoofd stress krijg, moet ik dit zoveel mogelijk zien te vermijden. Ik word onrustig wanneer ik eraan denk wat ik nog allemaal in het huishouden moet doen.
Het blijft dan in mijn hoofd hangen en daar word ik kriegel van. Zo’n schema geeft mij veel duidelijkheid en vooral rust. Het is dus voor mij een reden geweest van gezondheid.
Een duidelijk teken dat ik echt moest kiezen voor mezelf. Dit kan voor jou natuurlijk anders zijn. Je hebt niet voor niets dit blog aangeklikt. Twijfel je nog? Wat kan een huishoudschema jou opleveren? Lees het hier.
Taken voor huishoudschema
Dit is geheel aan jezelf. Wat wil jij gedaan hebben? Schrijf deze allemaal op een rijtje. Denk daarbij ook aan huishoudelijke taken die niet elke week gedaan hoeven te worden.
Een aantal op een rij:
- Stofzuigen
- Dweilen
- Toiletten
- Badkamer
- Koelkast
- Fornuis
- De woonkamer soppen
Denk ook aan niet alledaagse taken:
- Gordijnen wassen
- Ramen lappen
- Plintjes afnemen
- Kelderkast uitmesten
- Container uitspuiten
- Fietsen schoonmaken
- Wasmachine op 90 graden laten draaien
- Jassen wassen
Wees specifiek
Het is belangrijk om specifiek te werk te gaan in een huishoudschema. Zo is het voor jou ook makkelijker om je eraan te houden.
Bedenk van te voren hoe vaak je het klusje per week wilt laten terugkomen. Schrijf op welke dagen je welke klus gaat doen. En als het jou gaat helpen, noteer dan ook de tijden wanneer je dit gaat doen.
Dagelijks, wekelijks of maandelijks huishoudschema
Er zijn verschillende soorten schema’s; de één geeft per dag weer wat je moet doen. Denk bijvoorbeeld aan vegen, vaatwasser in- en uitruimen, wasmachine draaien etc. Terwijl een andere de taken verdeelt over de week.
Dus de ene dag richt je je op de keuken en de volgende op de badkamer. Hiermee houd je natuurlijk rekening met de dagen waarop je werkt of andere afspraken hebt. Dan blijft er tenslotte minder tijd over dan op andere dagen.
Het grote voordeel van de taken verdelen over de week is dat je huis ook minder vies wordt en je dus sneller klaar bent met schoonmaken, omdat je het eigenlijk alleen maar hoeft bij te houden.
Zo probeer ik zelf zoveel mogelijk als de kinderen naar bed gaan, of in de ochtend het huis een beetje aan de kant te hebben. Als ik daarna aan het werk ga, gaat dat toch een stuk sneller.
Tot slot heb je de maandelijkse taken; want klusjes zoals de ramen zemen hoef je echt niet iedere week te doen.
Voorbeeld checklist huishoudschema
Hieronder vind je een voorbeeld van een huishoudschema.
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | Zaterdag | Zondag | Elke dag |
Toiletten | Badkamer | Dweilen | Toiletten | Planten | Tuin | Stofzuigen | |
Bedden verschonen | Keuken | Ruimte voor niet alle dagelijkse taken | Boven stofzuigen | Strijken en opvouwen | Boodschappen | Was draaien | |
Ruimte voor niet alledaagse taken |
Flexibel schema met ruimte voor niet alledaagse taken
Tussentijds kun je het lijstje wijzigen. Want je gaat vanzelf dingen tegenkomen die helemaal niet op je lijstje stonden. Of juist taken verminderen, omdat je merkt dat het stofzuigen op zolder prima om de week kan. Een digitaal lijstje is makkelijk te veranderen.
Ben je net als ik meer fan van papier? Kies dan een potlood om mee te schrijven of een uitwisbare pen. Daar word ik blij van. Je kunt het papier hergebruiken. Dat is toch een mooie combinatie: blijdschap om het huishoudschema te zien, alleen maar door de mooie roze penstrepen.
Een kinderhand / schoonmaakhand is snel gevuld. Gebruik je liever een nieuw papiertje na een wijziging? Kies dan een vrolijk kleurtje. Tenminste als jij daar ook blij van wordt.
Gratis voorbeelden & templates huishoudschema
Heb je liever wat meer structuur, dan kan je een handig huishoudschema downloaden en verder zelf aanvullen. Je hebt dan de basis en kan die personaliseren. Je vindt deze gratis printables onder andere op;
- Leukegeit
- Firma Huishouden
- Momsandmore
- KellyCaresse
- SilkeBouwes
- ThuisbijMieke
Meer printables kan je vinden op pinterest.
Een alternatief is deze opzet van een huishoudschema met indexkaartjes.
Of heeft digitaal je voorkeur; gebruik dan bijvoorbeeld de gratis app chore list waarin je een huishoudschema kan opstellen en kan afvinken wat gedaan is.
Hulp bij de huishouding
Hulp vragen is toch wel een dingetje voor velen. Hulp aanvaarden misschien nog wel meer. Er is helemaal niets mis met hulp vragen. Ik zal het je sterker vertellen: hulp vragen is een kracht.
Eerlijk waar. Ik heb het vaak tegen ouders gezegd die met een hulpvraag bij mij kwamen. Het mag tijd kosten om dit ook echt te voelen. Hulp vragen in de huishouding is krachtig. Ik heb zelf ook hulp gevraagd.
In de tijd dat ik mijn eerste insult kreeg was onze tweede dochter één maand oud. We konden het op dat moment niet alleen.
We hadden onze handen vol aan onze emotionele strijd en het zorgen voor onze kinderen. Het was heel fijn dat mensen hulp aanboden door te dweilen, de was te doen en te koken voor ons. Het was een heftige tijd en daardoor voor mij makkelijker om de hulp te aanvaarden.
Want ik had er mijns inziens een gegronde reden voor. Maar je hebt niet altijd een gegronde reden nodig.
Een totaal andere hulp. Heb je een hekel aan het huishouden en heb je er wat voor over om het door iemand anders te laten doen. Gewoon doen, je leeft maar één keer.
Uitzonderingen
Voel je vrij om uitzonderingen te maken. Het is namelijk mogelijk dat je een bruiloft hebt op de dag dat je ‘de badkamer schoonmaken’ hebt staan.
Als je merkt dat je hiervan in de stress raakt, zorg er dan voor dat je in je schema ruimte houdt voor onvoorziene omstandigheden. Dit klinkt wel erg zwaar. Ik bedoel: plan vrije ruimte in. Zo, dat klinkt een stuk lichter.
Rust
Het is ook belangrijk om je rust te nemen. Helpt het jou om dit op te nemen in het rooster. Lekker doen. Zo doe ik op zaterdag helemaal niets in het huishouden. Op stofzuigen en de was bijhouden na. Dit geeft mij rust.
Nu er meer rust is in ons gezin lukt het mij ook beter om de structuur los te laten. Ik heb het schema niet altijd meer nodig. Ik mag van mezelf op woensdag op de markt struinen en zo de badkamer op donderdag schoon te maken.
Of misschien wel een week later. Het is allemaal oké.
Beloning
Het meeste houd ik van de ‘vinkjes’. Zo zet ik op dinsdag een prachtig ‘vinkje’ achter ‘badkamer schoonmaken’. Het is een kleine beloning voor mijn werk. Het voelt lekker als ik alle taken heb gedaan en dus alleen maar ‘vinkjes’ zie staan. Aanrader!
En dan de grote beloning. Het ‘vinkje’ is natuurlijk al heerlijk om te mogen opschrijven. Wie weet gun jij jezelf nog wel meer. Bedenk welke beloning voor jou aantrekkelijk is. Waar ik heel blij van word is een boek lezen of TLC kijken.
Inderdaad, twee best wel uiteenlopende beloningen. Ze hebben als overeenkomst dat ik het mezelf niet altijd gun, omdat ik in mijn achterhoofd heb dat ik nog zo veel moet doen in het huishouden.
Als extra stok achter de deur door dit mezelf te gunnen wanneer ik alles heb voltooid, werk ik harder om het allemaal af te krijgen. Zo kijk ik dus niet na elk klusje op Facebook of er nog iets spannends is gebeurd. Maar maak ik eerst alles af en ben ik af van mijn SOG (SchoonmaakOntwijkendGedrag).
En nu ga ik met de benen om hoog. Tijd om naar TLC te staren en stiekem opzij te gluren naar mijn opdrogende gedweilde vloer.
Jammer, aantal links werken niet meer van de huishoudschema’s