Huid reinigen: een gids voor een frisse, gezonde huid

Je huid reinigen, dat doen we allemaal. Maar hoe doe je dat het verstandigst voor je huid? Welke producten gebruik je wel en welke nu juist niet? En hoe vaak reinig je bijvoorbeeld je gezicht?

Reinigen van je huid: dagelijkse routine

Probeer jezelf aan te wennen om zowel in de ochtend als de avond je gezicht (en hals) te reinigen. In de ochtend doe je dat om zo de afvalstoffen van de nacht weg te halen. En in de avond om alles weer weg te poetsen van de dag. Dit is voor iedereen natuurlijk verschillend wat dat dan is. Gebruik je wel of geen make-up, bijvoorbeeld. Of kom je met bepaalde stoffen in aanraking op je werk? Hoe dan ook: iedereen zal stoffen op zijn gezicht hebben zitten. Het is trouwens af te raden om je gezicht vaker dan deze twee keer te wassen. Vaker wassen geeft namelijk kans op huidirritatie.

Reinigen met natuurlijke producten

Let goed op wat je gebruikt om je huid mee te reinigen. Veel van wat je opsmeert blijft niet buiten je lichaam maar trekt er juist in. Dus ook al die eventuele chemicaliën die erin zitten. Wees dus bewust op wat je smeert!

Juiste huidtype

Vervolgens let je op wat voor type huid je hebt en pas je hier je product op aan. Zo zorg je ervoor dat je je huid geeft wat het nodig heeft en niet een vette huid bijvoorbeeld nog eens een overtollige hoeveelheid vet aanbiedt.

Eerst grondig schoonmaken

Voordat je je huid verzorgen moet je deze eerst goed reinigen. Hierdoor zal het verzorgingsproduct nog beter zijn best kunnen doen. Je kunt kiezen voor een reinigingsmelk of -gel. Je brengt het product op met schone handen en om dit te verwijderen gebruik je warm water. Let op dat te heet water je gezicht juist uit zal drogen. Na het verwijderen maak je op een zachte manier je huid droog, door te deppen.

De zuurgraad herstellen

Nadat je huid goed schoongemaakt is, wordt het tijd om de huid de benodigde voedingsstoffen te geven. Dit doe je met een gezichtslotion. Het herstelt de pH-waarde van je huid en biedt ook nog andere voedingsstoffen.

Gezichtspeeling

Een peeling van je gezicht doe je 1 of eventueel 2 keer per week. Hiermee reinig je je huid nog dieper en zullen dode huidcellen verwijderd worden. Voordat je de peeling doet, reinig je eerst je huid met een reinigingsproduct. Kies voor een milde peeling.

Wassen met lauw water

Lauw water is het beste voor je huid. Warm (heet) water kan ervoor zorgen dat de huid juist geïrriteerd raakt. Terwijl heel koud water ook weer niet goed is voor de huid. Om je gezicht bijvoorbeeld te wassen neem je dan ook het beste lauwwarm water.

Minder vaak (handen) wassen!

Wil je je huid echt te vriend houden, dan kun je beter voorkomen om al te vaak je huid te wassen. Natuurlijk ontkom je er niet aan, dus als je het doet en het met zeep doet, doe het dan met een milde variant. Een milde zeep zal minder vet aan je huid onttrekken, waardoor deze minder snel zal uitdrogen.

Vetgehalte aanvullen volgens Het Huidfonds

Je huid na het wassen insmeren wordt door Het Huidfonds aangeraden omdat je zo je vetlaag weer aanvult. Alleen is hierbij niet ieder smeerseltje even goed. Een zalf die echt vet is, is niet prettig om te gebruiken omdat alles vervolgens onder het vet zit wat je aanraakt. Dus zijn er bepaalde producten op de markt die zorgen dat de zalf snel intrekt. Dit kan een bodylotion zijn, of een speciale handcrème. Deze middeltjes zijn fijner in gebruik, maar lossen het probleem minder goed op. Omdat deze producten in verhouding meer water bevatten, zal je huid juist extra uitdrogen!

Waardoor jij juist denkt dat je nog meer moet smeren…en je zo dus in een verkeerde cirkel terechtkomt! Vette crèmes zijn op zich dus beter. Alleen zit hier ook weer een addertje onder het gras. Omdat een vette crème de huid een extra laagje (vet) geeft, wordt de huid zelf een soort van afgesloten. Hierdoor kan onder andere talg niet meer uit de huid komen! De huid voeden van binnen en van buiten is eigenlijk het meest gunstig voor de huid. Zo zijn er hydraterende crèmes die ervoor zorgen dat het vochtgehalte van de huid op peil houdt/brengt én wat voorkomt dat er vocht uit de huid verdampt.

Bescherming tegen de zon

Dat UV-stralen niet goed voor je huid zijn, dat weten we al langer. Niet alleen wat betreft de kans op het ontwikkelen van huidkanker is de zon een boosdoener, maar je huid veroudert ook gewoon sneller. Smeer daarom je huid in met een crème met een zonbescherming factor. Er zijn dagcrèmes die dit bevatten. Ook in de winter. Natuurlijk zul je in de zomer nog bewuster hiermee om moeten gaan en zul je je gewoon vaker in moeten smeren. Uiteraard zul je in de zomer niet alleen uitkomen met een dagcrème en moet je misschien even overstappen naar een zonnebrandproduct. Uiteraard afhankelijk van het product wat je gebruikt. Maar let op: er is meer!

Wel de zon in!

Dermatologen geven niet alleen waarschuwingen wat betreft het zonlicht, zoals hierboven beschreven. Ze melden ook dat het belangrijk is om af en toe juist wél die zon in te gaan! Sommige huidaandoeningen worden door de zon juist rustiger. Dit heeft te maken met het immuunsysteem, welke profiteert van het zonlicht. Vitamine D heb je ook nodig. Niet specifiek voor je huid, maar wel voor je gezondheid. Hierbij moet je denken aan breekbare botten krijgen of een energietekort. En ook je spieren hebben vitamine D nodig.

Iedere dag heb je daarvoor een kwartiertje zonlicht nodig. En nog een mooie: even in de zon te zitten iedere dag zorgt ervoor dat je minder snel last krijgt van hart- en vaatziekten! Dit heeft dan weer te maken met je stresslevel (bloeddruk) die lager wordt doordat zonlicht ervoor zorgt dat je je beter gaat voelen.

Advies zonlicht

  • Dus wat is nu het beste qua zon?
  • Zorg dat je iedere dag buiten minimaal een kwartier het zonnetje meepakt. Volgens KWF hangt dit trouwens af van je huidskleur. Heb je een lichte huid dan is een kwartier tot een half uur onbeschermd de zon in genoeg om je vitamine D binnen te halen. Dan ga je smeren. Kinderen smeer je altijd in.
  • Smeer goed in met zonnebrandcrème en als je langer buiten bent probeer je de schaduw op te zoeken. Langer onbeschermd in de zon blijven om zo je vitamine D te verhogen heeft geen nut (dat stopt op een gegeven moment) en je loopt dan meer risico op huidkanker.
  • Dit smeren herhaal je steeds!
  • Staat de zon op het hoogste punt? Blijf dan binnen of goed in de schaduw.
  • Een zonnebank als vervanger gebruiken? Niet doen! De zonnebank is schadelijk en je loopt dan meer risico dan dat het je gezondheidsvoordelen oplevert.

Wil

Tekstschrijver, blogger, storyteller bij geWILde teksten. Naast mijn werkzaamheden voor mijn tekstbureau schrijf ik ook voor mijn eigen sites waaronder Genietcoach over persoonlijke ontwikkeling en sites over kinderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *