Inmiddels is het wel bij de meeste mensen duidelijk geworden dat er iets aan de hand is met ons klimaat. Dat de tijd tikt en zo snel mogelijk actie moet worden ondernomen om een verandering te weeg te brengen. Het moet anders, duurzamer, zuiniger, beter. En dat moet het liefst nu gebeuren, anders is het misschien wel te laat.
Op veel verschillende vlakken is onze mindset al goed aan het veranderen. Ons plasticverbruik zijn we al enorm aan het terugdringen, we gooien minder makkelijk spullen weg maar brengen het naar een kringloop, we eten gezonder en proberen te letten op de producten waar ze vandaan komen. Maar hiermee zijn we er nog lang niet, het gaat niet goed met de aarde en dat moeten we veranderen, zo snel mogelijk.
Door deze nieuwe manier van leven is een jaarlijks event als Black Friday eigenlijk niet meer van deze tijd. Op een dag als Black Friday worden klanten gelokt naar de winkels met bizar hoge kortingen, producten vliegen voor een koopje de winkel uit en klanten kopen om het kopen zo lijkt het. Heb je die spullen echt nodig? Nee maar het was wel lekker goedkoop. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om geen Black Friday aanbiedingen te scoren.
Het enige doel van Black Friday is om jou als koopjesjager of shopaholic zoveel mogelijk spullen te laten kopen die je eigenlijk niet nodig hebt. Maar wie betaalt uiteindelijk de echte prijs voor deze koopgekte? De mensen die de spullen maken. En ondertussen wordt het klimaat zwaar belast door vervuiling en uitputting. Niet alleen in Amerika, niet alleen in Europa, maar wereldwijd. Het wordt een probleem voor de hele wereld.
En daarom wordt het de hoogste tijd om het anders te gaan doen. Niet zomaar kopen omdat het kan, of omdat je anders een dief zou zijn van je eigen portemonnee en zo’n aanbieding gewoonweg niet kan laten liggen. Nee bewust nadenken, overwegen en beslissen. Wat is het mij waard om een product aan te schaffen, wat levert het mij op, heb ik het echt nodig? En bovenal, hoe lang kan ik er plezier van hebben? Is het een blijvertje, of zal het binnen een paar maanden zijn beste tijd al weer gehad hebben? Waar komt het product vandaan, waar is het gemaakt?
Deze verandering in gang zetten kunnen wij als consument niet alleen. Hier hebben we ook de ondernemers bij nodig. De bedrijven die de producten te koop aanbieden. Ook zij moeten hun steentje bijdragen. Wie bewuster en vooral minder consumeert draagt bij aan een duurzamere, socialere en mooiere planeet.
Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar je schoenenkast. Hoeveel paar schoenen heb je eigenlijk? En die paar schoenen die je laatst in de opruiming nog hebt gekocht, waren die dan ook echt nodig? Als je kiest voor kwaliteit heb je er veel langer plezier van als van die goedkope stappers die na drie keer dragen al versleten zijn.
Make Black Friday green again!
De keuze is aan jou en het is echt geen moeilijke keuze, juist heel simpel eigenlijk; koop ik het niet of koop ik het fair? Wie fair koopt, weet 100% zeker dat je bijdraagt aan een betere planeet. Tal van ondernemers willen een streep zetten door de koopgekte van consumenten en willen met hun producten laten zien dat het anders kan. Dat het socialer, bewuster en duurzamer kan. Sociale ondernemers sluiten zich aan bij de Fair Friday-beweging en laten jou als consument weer genieten van een echt goed product met een beleving. Een product met een verhaal en een product die na aankoop nog een verdere sociale golfbeweging maakt.
Het nieuwe koopgedrag
Nu ik er zo over nadenk kom ik wel tot de conclusie dat we allemaal met de verkeerde paplepel zijn opgegroeid. Denk groot, een term die we meerdere malen gehoord hebben en die in de loop der tijd enorm uit zijn verband is gehaald. Denk groot, houdt niet in dat we op ons best zijn met het grootste materiële bezit, het betekent ook niet dat wie het mooiste en grootste huis van de straat heeft het gelukkigst is. Wie de grootste en breedste auto onder zijn gat heeft, is ook niet per definitie de geweldigste autobezitter. Nee wij moeten af van deze gedachte en weer terug naar klein.
Kijk eens naar de piramide hierboven. Lees de woorden die per balkje zijn weergegeven, laat ze even goed tot je doordringen en begin onderaan.
- Use what you have: dit is je grootste rijkdom. Alles wat je bezit. Gebruik het, doe er iets mee.
- Borrow: heb je iets niet? Leen het dan. Vraag iemand uit je omgeving of je die ladder een middag kunt lenen. Voor dat ene klusje wat je niet wekelijks doet hoef je toch niet per se meteen naar de winkel?
- Swap: ruilen met elkaar. Ligt er iets in de schuur wat je al jaren niet meer gebruikt? Kijk in je omgeving rond en vraag iemand of ze zouden willen en kunnen ruilen met jouw spullen. Zo heb je ook weer iets nieuws in je bezit wat je wél gebruikt en wordt jou overtollige bezit weer waardevol voor de ander.
- Thrift: zuinigheid duurt het langst. Iets wat mijn moeder vroeger al riep naar mij als klein meisje. En ja dat klopt zeker ook voor je spullen. Hoe zuiniger je ergens mee omgaat hoe langer het goed blijft en kan blijven functioneren. Ga op een juiste manier met spullen om zoals het bedoeld is en ruim het op na gebruik, laat spullen niet slingeren zodat het kwijt kan raken of kapot gaat omdat er overheen gestruikeld wordt.
- Make: is er een onderdeel stuk, kijk dan of je het kunt repareren. Zelf of door een ander, dat maakt geen verschil. Maar probeer het product in ieder geval weer zo te krijgen dat het werkt. Ook kleding die een kleine slijtageplek vertoont hoeft niet meteen weggegooid te worden. Kijk of het met een stukje stof of een grappige applicatie nog te herstellen is waardoor je het nog en tijdje door kan dragen.
- Buy: pas als laatste mogelijke optie kun je overgaan op een aankoop. Maar dan heb je dus wel een weloverwogen keuze gemaakt en hier mag je in alle opzichten van genieten.
Oké je bent je nu dus ondertussen wel bewust van je consumptiegedrag. Je wilt het inderdaad anders doen en betere keuzes maken bij het aanschaffen van dat ene product. Veel grote winkelketens gaan hier helaas nog niet helemaal in mee en verkopen het liefst zoveel mogelijk goedkope producten waar jij blij van wordt. Ja je bent er ook oprecht blij mee, maar na een aantal weken kom je onherroepelijk tot de conclusie dat het alweer aan vervanging toe is. Ga je dan opnieuw voor die goedkope winkel of zoek je verder en probeer je een beter product te vinden?
Bij wie kun je dan eigenlijk terecht voor een goed, bewust, duurzaam en eerlijk product? Daar kan een sociale ondernemer je bij helpen. Sociale ondernemers zijn ondernemers met een missie om de wereld te verbeteren. Hierbij gaat het ondernemen niet direct om winst te maken. Het gaat om een breder geheel. Er wordt bijvoorbeeld ook vooral gedacht aan de mensen die de producten uiteindelijk maken, dat ook deze groep er goed brood aan kunnen verdienen en er niet met een mager zakcentje vanaf komen.
Ik kan je meteen een goed voorbeeld geven van zo’n ondernemer. Ik noem alleen zijn naam en wedden dat er bij jou een glimlach op je gezicht komt. Je herkent het product meteen…..ik zeg Tony. En jij proeft het al in je mond, die heerlijke dikke chocola zo vol van smaak en verkrijgbaar in vele varianten.
Voor Tony’s Chocolonely staat niet de verkoop van de chocoladerepen boven aan het doelenlijstje. Bij deze ondernemer gaat het om een eerlijk proces, waarbij cacaoboeren in Afrika op een fatsoenlijke manier kunnen leven van het werk wat ze verrichten. Geen van de werknemers zal zich uitgebuit voelen, dit bedrijf maakt “slaafvrije” chocolade en dat is hun uitgangspunt.
Wel opmerkelijk dat een bedrijf een slaafvrij product maakt wat toch best verslavend lekker is haha, maar dat is dus weer mijn probleem….hoewel probleem kan ik het ook niet noemen. Met deze informatie in je achterhoofd snoept het toch een stuk lekkerder. En je blijft je bewust van de ongelijkheid in de wereld, want zo’n reep is niet makkelijk in stukken te verdelen die gelijke groottes hebben…..ik een beetje meer dan jij…
Sociale ondernemers kun je in alle sectoren vinden, van bank tot bakker en van ICT-bedrijf tot kledingwinkel. Elke ondernemer probeert op zijn eigen manier een sociale onderneming te runnen. (bron)
Zo worden er dus nieuwe producten gemaakt van oude onderdelen, denk aan een nieuwe fiets gemaakt van een oud fietsframe. Door zoveel materiaal te hergebruiken verklein je de uitputting van de aarde. Ook veel meubels en accessoires voor in huis worden al gemaakt van gebruikt materiaal. (bron)
Zo is het dus al mogelijk om van PET-flessen een mooie designstoel te maken. In de reisbranche zijn er ondernemers waarbij je een reis kunt boeken waar een gedeelte van de opbrengst wordt uitgegeven aan extra’s om uit te delen aan bijvoorbeeld de gidsen en chauffeurs die jou tijdens je reis overal van voorzien. In de horeca wordt gebruik gemaakt van “mislukte oogst”. De net niet perfecte groente en fruit wat tiptop in vorm in de schappen van een supermarkt mag liggen worden niet meer weggegooid maar gebruikt in een mooie soep of ander gerecht.
Met een beetje goed speurwerk kun je overal op de wereld vondsten van vroeger terugvinden. Zowel in gebruiksmaterialen als in kleding. Deze vintage vondsten verkopen deze tijd juist heel erg goed. Vintage is het nieuwe hip en zeker geen oude meuk. Ecologische producten, te vinden op eco-logisch maken het mogelijk om in en om het huis duurzaam en milieuvriendelijk te werken. Van bouwmaterialen tot het poetsen van je tanden, elk product kan verantwoord gemaakt worden om op een gezonde manier te leven en tegelijkertijd de planeet gezond te houden. Bron
Een klein handig flesje vol frisse tabletjes om je mond te reinigen en je tanden te poetsen. 1 tabletje per poetsbeurt is voldoende voor een hele dag een frisse adem. Wij gebruiken ze zelf ook. Je kauwt het tabletje goed fijn, maakt je tandenborstel een beetje nat onder de kraan en poets in 2 minuten alle tanden en kiezen schoon. Kort spoelen met water en klaar. Weinig waterverbruik en geen plastic. En nog altijd de complimenten van mijn oh zo kritische tandarts, dus het werkt nog ook!
Jij maakt het verschil
Kleine stapjes zijn ook stapjes. Niet meteen denken “ach wat maakt het nu uit of ik tandpasta in een tube koop?” Ja we kunnen het niet alleen, in je eentje ben je niet sterk genoeg om de hele wereld te redden. Samen lukt het wel, iedereen die maar op wat voor manier ook probeert te veranderen en bewuster te worden in zijn of haar manier van leven is al flinke stappen aan het maken in de juiste richting.
Jij als shopper kan het niet zonder een goede ondernemer. Zolang jij laat zien wat je belangrijk vindt en welke producten jij zou willen aanschaffen, dan volgen ondernemers als vanzelf. Ze moeten dan ook wel als ze willen blijven bestaan. Daag elkaar uit om er iets moois van te maken.
Zelf ben ik ook een ondernemer. Een kleine ondernemer in de creatieve sector. Ik haak, naai, borduur en verf allerlei leuke items voor in en om het huis. Alles wat ik maak is handgemaakt, uniek en duurzaam.
Soms is het duurzaam omdat ik materiaal hergebruik en er een nieuwe functie aan geef, soms maak ik iets uit restanten stof die ik of iemand anders over had en anders had weggegooid en soms koop ik materiaal met een duurzaam label zodat ik zeker weet dat er geen giftige chemicaliën in het verfbad zitten en dat de katoenplukkers eerlijke loon krijgen.
Als ondernemer op etsy vind ik dit een fijne gedachte en draag ik zo op deze manier graag mijn steentje bij aan een groener bestaan. Ik sta oprecht met alle liefde achter alle producten die uit mijn handen ontstaan. En elke keer als ik na een verkoop een lief berichtje krijg van een tevreden klant, maakt mijn ondernemershartje een sprongetje van oprechte blijdschap. Iemand blij maken, daar word je ook automatisch blij van.
Dus kom allemaal in beweging, zet je in voor een positieve impact op moeder aarde en sluit je aan bij #fairfriday
Samen maken we het verschil, sluit je vandaag nog aan en geniet van alle goeds, liefs Isabell
Leave a comment