Last van stress; dit zijn de gevolgen voor je lichaam!

Iedereen heeft het wel eens. Een tijd van drukte, zorgen of spanningen waardoor stress zich in je lichaam en hoofd ophoopt. Meestal komt er na deze periode weer een wat rustigere periode in je leven.

En we weten allemaal dat stress ongezond is. Niet voor niets wordt stress de sluipmoordenaar van onze maatschappij wel eens genoemd. Want.., stress is ongezond zo zeggen artsen. Als we stress ervaren, maakt ons lichaam cortisol aan. Ook wel bekend als het stresshormoon.

Vooral vroeger was dit handig, als er een leeuw of beer de hoek omkwam dan zorgde dit ervoor dat je ging rennen. Want dat is wat het hormoon voor functie heeft: je lichaam in de vlucht of vechtmodus zetten. Tegenwoordig hebben we gelukkig een veel kleinere kans om een roofdier tegen te komen.

Stress voorkomen is beter zo weten we nu. Stress maakt je namelijk, op termijn, ziek. Wat voor invloed heeft stress nu precies op je lichaam? In dit artikel lees je 10 gevolgen van wat stress kan doen voor je lichaam.

Spanningshoofdpijn

Het woord spanningshoofdpijn zegt het al.. Van stress kun je stevige hoofdpijn krijgen, die ook nog eens lang aan blijft houden. Spanningshoofdpijn herken je aan het gevoel alsof er een strakke band om je hoofd zit. Een knellende pijn.

Vaak zijn gespannen spieren hier mede de oorzaak van. Zijn de spieren in je rug, nek en schouders gespannen? En voelen ze ‘vast’ aan? Probeer eens of een massage je van de hoofdpijn en gespannen spieren af kan helpen.

Spijsverteringsproblemen

Veel mensen merken bij stress dat dit zich ook uit in spijsverteringsklachten. Maagpijn kan bijvoorbeeld ontstaan bij stress. Een maagzweer wordt wel eens in verband gebracht met stress, als deze niet door een bacterie veroorzaakt wordt. Feit is dat een lichaam dat veel stress ervaart, het bloed naar de spieren transporteert die dit harder nodig hebben.

Met als gevolg dat je misselijk bent, maagpijn en een opgeblazen buik hebt. Last krijgen van obstipatie of juist diarree zijn hier weer gevolgen van. Wat helpt is om regelmatig te eten. Zo voorkom je dat je bloedsuikerspiegel te laag wordt, maar ook dat je lichaam te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.

Daarnaast is een goede vochtinname belangrijk, als ook regelmatig bewegen. Dit helpt allemaal stressverlagend en daardoor ook tegen spijsverteringsproblemen.

Minder weerstand

Het stresshormoon cortisol is ook verantwoordelijk voor een minder hoge aanmaak van witte bloedcellen. En dit heeft een negatief effect op je weerstand. Mensen die onder stress staan kunnen hierdoor langer verkouden zijn, met iedere griep mee lijken te doen en merken dat hun weerstand een stuk minder is.

Het helpt natuurlijk om de bron van de stress aan te pakken. Als oplossing op de korte termijn kun je ook bloed laten prikken en extra vitamines slikken. Gezond en gevarieerd eten helpt je immuunsysteem ook.

Slecht geheugen

Dit artikel in het NRC laat de effecten zien op het geheugen bij mensen die last van stress hebben. De hippocampus wordt bij langdurige stress aangetast. En dit heeft een negatief effect op je geheugen. Slecht dingen kunnen onthouden, moeilijker op woorden komen? Ja allemaal nadelige effecten van stress.

Daarnaast kan de hippocampus zelfs krimpen, terwijl deze ook onze stemming reguleert. En weer een gevolg daarvan is dat je lontje kort wordt, je overal om moet huilen of onevenredig boos wordt om iets.. Merk je dat je last hebt van een slechter geheugen?

Schrijf zoveel mogelijk op! Per dag wat het avondeten is. Gebruik briefjes om korte opdrachten op je werk of thuis op te schrijven. Laat iemand een vraag naar je appen of mailen zodat je dit niet zelf hoeft te onthouden. En probeer je rust te pakken..

Slapeloosheid

Niet voor niets is mensen uit hun slaap houden een beduchte martelmethode. Mensen die veel stress ervaren slapen slechter, korter en piekeren veel. Het gevolg is dat je in een vicieuze cirkel komt van piekeren, vermoeidheid, stemmingsklachten en slaapproblemen. Een te lange tijd van slapeloosheid kan zelfs voor ernstige mentale klachten als hallucinaties of een depressie zorgen.

Wat kan helpen is om bij niet kunnen slapen ontspanningsoefeningen te doen. Daarnaast geven psychologen wel als tip om bij piekeren een boekje naast het bed te leggen. Als er gepiekerd wordt, schrijf je dit in het boekje zodat het ‘uit’ je hoofd is.

Verder kan het helpen om warme melk te drinken, juist te blijven liggen in bed en ontspannende muziek te luisteren of een stukje uit een boek te lezen.

Depressie, angststoornis en burn-out

Wat een depressie, angststoornis en burn-out gemeen hebben? Bij alle drie is stress een factor die een depressie, angststoornis of burn-out kan laten ontstaan (of laten verergeren). Dit omdat de hormoonhuishouding uit balans raakt met deze mentale klachten als gevolg.

Heb je hier last van? Dan is het echt aan te bevelen om via de huisarts hulp te zoeken bij een psycholoog of psychiater. Zij kunnen je echt verder helpen!

Stress maakt je ouder

Misschien heb je wel eens gehoord van de fabel over Marie-Antoinette. Koningin van Frankrijk en veroordeeld tot de guillotine. Dit zou haar op de avond voor de executie zoveel stress gegeven hebben, dat ze in 1 nacht volledig grijs werd.

Volgens dit artikel van Quest is het een fabel. Maar een feit is wel dat stress je haren kan laten uitvallen en je huid kan laten verouderen.

Hart moet harder werken

Je hart is hard aan het werk bij stress. Alle spieren moeten sneller van zuurstof worden voorzien. Het gevolg is dat je hart sneller het bloed moet rondpompen. Dit kan op de lange termijn zorgen voor een onregelmatige hartslag, een hoge bloeddruk of hartkloppingen. Wat hierbij helpt is ook de bron van de stress aanpakken. En je rust pakken!

Rugklachten

Iedereen reageert anders op stress. Toch blijken veel mensen bij stress ‘door de rug’ te gaan. Doordat je spieren gespannen staan of door een verkeerde lichaamshouding, uit zich dit in rugpijn. Ontspanning en naar de fysiotherapeut gaan kunnen hierbij helpen.

Uitval van nagels, tanden en haren

Doordat je lichaam ervoor zorgt dat de belangrijkste organen de voedingsstoffen en het bloed krijgen, teert je lichaam op andere reserves in. Het gevolg is dat je nagels gaan afbrokkelen, je tanden gevoeliger zijn voor tandvleesontsteking of zelfs tandenuitval en ook haaruitval bij stress hoort.

Ervaar je dat je stress hebt?

Trap op de rem! Luister naar je lichaam en laat goed voor jezelf zorgen. Ga in gesprek met je werkgever wat er mogelijk is op korte termijn aan factoren die je stress bezorgen. Boek een massage.

Wandel in de natuur en geniet van het contact van mensen die je lief hebt. Maar probeer te voorkomen dat de nadelige gezondheidseffecten van te veel stress vat op je krijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *