Skip to Content

Geld verdienen met bloggen; tips betaald schrijven en hoeveel verdienen?

Geld verdienen met bloggen; tips betaald schrijven en hoeveel verdienen?

Er zijn aardig wat bloggers die er van dromen; om van bloggen je werk te maken. Er zijn een aantal voorbeelden van mensen die dat zijn gelukt en dat willen zij graag ook. Ze zijn bijvoorbeeld als hobby begonnen met bloggen of ook met die insteek begonnen om er werk van te maken.

En ik snap het wel, ik vind het zelf ideaal. Ja, het kost veel tijd. Maar ik ben wel flexibel en naast een inkomen levert dat vaak ook heel unieke ervaringen op. Ik krijg daar regelmatig vragen over, of ik tips heb hoe ze dat kunnen bereiken.

Of ik zie vragen op Facebook voorbij komen van bloggers die daar ook naar streven. Laat ik voorop stellen dat het zeker mogelijk is om van bloggen je werk te maken.

Maar dat je dan, net als bij iedere andere onderneming, heel veel tijd in moet investeren en de verhouding van wat het financieel oplevert en wat je er insteekt niet altijd interessant is. Mocht het je dus echt puur om het geld gaan, zijn er andere manieren om sneller aan meer geld te komen.

Wil je het toch gaan proberen; hieronder deel ik heel veel tips en ervaringen.

Geen gedoe met downloads, dingen waarvoor je moet betalen, cursussen waar je aan vast zit, gewoon open en vrij zodat je een beeld krijgt van wat er allemaal komt kijken bij het bloggen (en geld verdienen met bloggen). Dit in de vorm van een soort stappenplan waarbij je stapsgewijs aan de slag kan gaan om er zelf ook geld mee te verdienen.

Inhoudsopgave toon

Wat is het verschil tussen bloggers, vloggers en influencers?

Bloggers

Blog is de afkorting van web-log. Oftewel een soort log / dagboekje online waarop je regelmatig schrijft. Dit kunnen persoonlijke verhalen zijn, van bijzondere ervaringen en verhalen, of echt de dagboekjes met overzichten wat je een bepaalde dag (plog = picture log) of week hebt gedaan.

Of je nu een hobby, amateur of professionele blog hebt, als blogger heb je een eigen site waar je regelmatig updates plaatst. Dit kunnen stukjes tekst en/of foto’s zijn.

Ook de onderwerpen kunnen verschillen. Zo heb je bepaalde ‘niches’ zoals mamabloggers, travelbloggers, boekenbloggers etc. die zich richten op een specifiek thema. Hoe vaak er een artikel wordt gepubliceerd is afhankelijk van de blogger; dit kan één keer per maand zijn of vijf keer op een dag.

Toch zit hier ook nog onderscheid in; zo heb je blogs (meer persoonlijk) maar ook online magazines (algemeen) en kan je op je eigen blog beheren of als gastblogger op de blog van een ander updates schrijven.

Lees ook: Overzicht soorten niche blogs

Youtubers & Vloggers

Hoezeer het ook op elkaar lijkt; youtubers zijn net iets anders dan vloggers.

Iemand die regelmatig filmpjes maakt en deelt op Youtube is een youtuber. Je hebt verschillende soorten content die je kan delen op Youtube. Denk bijvoorbeeld aan diy’s, challenges, gaming video’s etc.

Als youtuber kan je ook zeker een blog bijhouden waar de filmpjes worden gedeeld, in de praktijk zie je echter vaak dat beiden toch echt een andere doelgroep hebben.

Net zoals blog staat voor web-log staat vlog voor video-log. Oftewel een dagboek in videovorm. Alle vloggers zijn in principe youtubers, maar alle youtubers hoeven geen vloggers te zijn.

Als vlogger film je echt dagboekjes waarin je laat zien wat je allemaal doet, eet, ziet etc. Dat kan een vlog zijn van een uitstapje of een bepaald ritueel, van een vakantie, of een weekvlog waarin je deelt wat je die week hebt gedaan.

En vrijwel iedereen kiest ervoor om dat op Youtube te delen, in plaats van een ander videodistributiesysteem.

Social influencers

Tot slot heb je nog de social influencers. Dit zijn vaak mensen met een grote following op social media, zoals Instagram of Snapchat. Dit zijn toch wel vaak de media met een wat jongere doelgroep die niet de tijd heeft / neemt om uitgebreid blogs te lezen maar wel op de hoogte wil blijven.

Bijvoorbeeld van de laatste fashion trends, of het wel en wee van bekende Nederlanders / sporters. Zij staan niet alleen bekend om de grote groepen volgers, maar ook de interactie met hun volgers.

Als ze een vraag stellen komen daar heel veel reacties op. Of als ze iets nieuws hebben willen ze graag weten waar dat is gekocht omdat ze het ook willen hebben. Het zijn dus echt mensen die op social media hun doelgroep in beweging kunnen brengen.

Lees ook: Preppr; instagram foto’s inplannen ook via desktop

Voordat je begint met bloggen

Steeds meer mensen overwegen om te gaan bloggen. Wat er ook gezegd wordt, het is nog steeds helemaal hot. Je komt het ook steeds meer tegen als beroep in films.. Om een soort online dagboek bij te houden of in de hoop op veel gratis producten of om er een inkomen uit te halen.

De één begint gewoon, zoals ik heb gedaan en de ander denkt goed na over hoe of wat en leest zich goed in. Mocht je overwegen om te gaan bloggen maar niet goed weten waar te beginnen; lees dan vooral verder.

Waarom bloggen?

Regelmatig zie ik de tip voorbij komen dat als bloggen niet je passie is je niet ver komt. Daar zit wel wat in.

Om met bloggen echt iets te kunnen bereiken zul je, net als andere ondernemingen, heel veel moeten investeren voor je kan oogsten. Je zult dus over een lange adem en doorzettingsvermogen moeten beschikken. Veel houden er om die reden ook na een paar maanden weer mee op.

Als bloggen je hobby en passie is, is dat minder een probleem. Hobby’s kosten nu eenmaal tijd en dan is dat makkelijker vol te houden. Daarnaast merk je als lezer ook het verschil tussen iemand die van zijn passie werk heeft gemaakt of het puur commercieel is ingestoken.

Aan de advertenties, oproepjes voor nieuwsbrieven, inhoud van de artikelen en vooral ook de schrijfstijl. Iemand die schrijft als passie is vaak prettiger te lezen.

Dat bloggen puur een hobby is een vooroordeel dat ik regelmatig voorbij hoor komen. Ja, je kan een blog beginnen als hobby en dat is prima. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet ook echt geld mee kan verdienen.

Net zoals taartenbaksters; je kan een taart bakken en decoreren omdat je dat leuk vindt. Voor jezelf en voor de buren of familie.

Maar je kan er ook een klein of groot bedrijfje mee opzetten voor wat extra inkomsten of je fulltime onderneming. Dat geldt ook voor het online ondernemen. En ja, daar kan je ook gewoon een volledig inkomen mee genereren dat gelijk staat aan een fulltime baan bij een werkgever.

Het is niet allemaal vrijblijvend. Het is daarom ook niet voor iedereen weggelegd, als je dat echt wilt bereiken zal je er veel tijd en geduld in moeten steken. Net zoals een willekeurige andere onderneming die je wilt opzetten.

Waarover ga je bloggen?

Het maakt niet uit waar je over gaat bloggen; over het verzorgen van je paard, de recepten die je maakt, verslagen van je vakantie tot en met meer lifestyle-achtig met plogs en vlogs. Het belangrijkste is dat je ergens over gaat schrijven wat dicht bij je staat en waar je genoeg over weet te schrijven.

Twijfel je, maak dan eens een lijst met potentiële onderwerpen. Ongeacht of je de onderwerpen wel gaat uitwerken, het geeft alvast een indicatie of er genoeg te schrijven is voor je.

Schrijf over de onderwerpen die je graag zelf zou willen lezen of je graag leest. Zo zal je vanzelf een groep lezers opbouwen die dat ook interessant vinden.

Als je een site hebt moet je aan de slag; content produceren. Het maakt niet uit waar je over schrijft, zolang dit maar bij jou en je blog past. Dit kunnen reviews zijn, verslagen van wat je die dag hebt gedaan, tips voor andere ouders, recepten wat je maar wilt.

Sluit je desnoods een weekend op in de slaapkamer, of boek een hotel in je eentje en ga schrijven. Bij voorkeur minimaal 40 of nog meer artikelen.

Zodat de lezers ook echt iets te lezen hebben. Een blogje met ‘ik ben … en ik ga bloggen’ is leuk maar zorgt er niet voor dat mensen ook weer terugkomen, en dat is waarschijnlijk wel je bedoeling.

Blognaam

Je moet ook nog een blognaam hebben, eerlijk gezegd heb ik over Mamaliefde nooit zo heel lang nagedacht. Ik wilde iets met mama en iets met dat ik het echt heel leuk vind om te moederen. Dit is in een opwelling gekozen en ik ben er nog steeds heel erg blij mee.

Het geeft duidelijk aan waar de blog over gaat maar is breed genoeg voor allerlei ‘uitstapjes’ naar andere onderwerpen. Het is ook goed om na te denken voor het gebruik van persoonlijke (bij)namen in je domeinnaam.

Als je begint met bloggen is het nog heel persoonlijk, maar soms slaat het aan en voor je het weet heb je een soort miniredactie voor je schrijven.

Gewoon Doen

Tot slot; gewoon beginnen. Maak nu nog een (gratis) account aan en ga ervoor. Het is goed om je in te lezen, maar door te doen leer je het meeste.

De heel algemene tips gelden voor iedereen, maar verder verschilt het toch heel erg per blog wat werkt en wat niet werkt. Je loopt vanzelf tegen onderwerpen aan zoals hoe vaak je gaat bloggen per dag, of meer theoretische dingen zoals seo etc. waar je je altijd nog in kan verdiepen.

Het kan dan handig zijn om een klein netwerk op te bouwen met bloggers waar je vragen kan stellen. Zo zijn er op Facebook een aantal groepen.

Het opbouwen van een netwerk is niet alleen goed voor vragen, maar het zorgt er ook voor dat je sneller groeit. Twijfel je dan kan je altijd nog beginnen als gastblogger.

Wat heb je nodig om te bloggen?

Als je begint met bloggen heb je niet veel nodig; een laptop om stukjes op te typen, je telefoon om foto’s mee te maken en klaar ben je. Naar mate je langer blogt en je wilt professionaliseren zijn er een aantal investeringen die je kan doen. Om daar vervolgens (meer) geld mee te verdienen.

  • Een goede internetverbinding die je kan vertrouwen en er niet om de haverklap uitligt en bij voorkeur ook nog eens snel is zodat je niet uren hoeft te wachten voor iets geüpload is. Bijvoorbeeld glasvezel internet is ideaal.
  • Een goede laptop; onder bloggers is de MacBook erg populair, maar ook een betaalbare laptop die lekker snel is werkt prima. Als je niet vlogt heb je ook geen heel zware programma’s nodig.
  • Een witte tafel of ondergrond; handig om snel foto’s te maken. Maak je veel flatlay’s, dan is het ook handig om diverse ondergronden te hebben. Bijvoorbeeld papier, karton, behang, placemats etc. Net als accessoires om te gebruiken.
  • Een mobiele telefoon met goede internetverbinding zodat je altijd en overal mail kan lezen of social media updaten en goede camera.
  • Een goede camera; denk bijvoorbeeld aan een handzame vlog-camera als je wilt vloggen, een spiegelreflex om thuis mooie foto’s te maken en/ of een systeemcamera om op locatie foto’s te maken (en naar je telefoon te sturen).
  • Een goede website; goed wil zeggen dat hij snel is en niet te zwaar, origineel, aantrekkelijk en overzichtelijk is en helemaal past bij jouw eigen stijl. Die kan je heel goed zelf maken, met bijvoorbeeld een gratis, of betaald thema. Of je kan een webbouwer vragen om er één voor jou te ontwerpen. En eventueel vervolgens ook te laten onderhouden. Ja, dat kost jou geld, maar het scheelt je wel weer tijd. Zelfs als je het leuk vindt om het technische gedeelte zelf te doen. Tijd die je weer kan steken in andere zaken die ook tijd kosten.
  • En tot slot heel veel brandstof; om naar events te gaan en pr-dagen bijvoorbeeld. Niet altijd omdat je er voor betaald krijgt, of omdat het de moeite waard is. Maar ook om te investeren in je netwerk, zodat je in de toekomst wel on top of mind ligt. Beetje goodwill kweken, al komt dat van twee kanten.

Contentmanagementsystemen

Er zijn verschillende contentmanagementsystemen (cms) waar je gebruik van kan maken om een blog te beginnen.

Een cms is een systeem dat gebruiksvriendelijk is, ook als je niet zo thuis bent online. Je hebt gewoon een editor voor je waarin je dingen kan aanpassen en hoeft je niet druk te maken over codes en dergelijke.

Het voordeel is ook dat je hier vaak met meerdere personen in kan werken of vanaf verschillende locaties. Je bent niet gebonden aan één computer. Net zoals heel veel andere bloggers draait deze blog op WordPress.

Het is misschien niet zoals Blogspot het eenvoudigste systeem, maar je kan er (in mijn ogen) wel het meeste mee. Andere cms zijn bijvoorbeeld Joomla en Adobe Dreamweaver.

Bloggen met wordpress

Waarom ik voor WordPress heb gekozen? Zoals ik in de inleiding schreef omdat ik daar het meeste mee kan. Het is misschien iets ingewikkelder omdat je zelf een thema moet installeren en met plugins gaat werken.

Maar vervolgens kan je er wel het meeste mee, je kan het helemaal eigen maken. En je blog de features geven die jij graag wilt.

Daardoor kan je je blog ook een stuk beter inzetten op technisch gebied; of je het nu wilt laten sneeuwen op je blog, wat jaren geleden de trend was, of toch liever een snellere site hebt die foto’s laat cachen.

Zo is de grote community echt wel ideaal. Juist omdat er zoveel mensen mee werken, wordt er ook meer voor ontwikkeld en is het makkelijk om hulp te vragen. Bijvoorbeeld in de Facebook groep Durftevragen over WordPress.

Er zijn altijd wel mensen die zich in het werken met WordPress hebben gespecialiseerd en precies weten waar ze mee bezig zijn. Natuurlijk kan je het zelf doen, maar naarmate je blog groeit, komt er steeds meer bij kijken en dan is het fijn om bijvoorbeeld het beheer en de technische kant uit te besteden.

Gratis of betaald WordPress

Er zijn verschillende pakketten mogelijk binnen WordPress. Zelf ben ik begonnen met een gratis site via wordpress.com; eerst maar eens kijken hoe lang deze nieuwe hobby zou blijven hangen.

Na drie maanden dagelijks bloggen maakte ik de overstap. Je hebt dan twee keuzes; via wordpress.org of zelf een site hosten. Mijn advies is altijd te gaan voor zelf een site te hosten.

Via wordpress.org heb je te maken met een Amerikaanse server en ben je veel meer kwijt terwijl je bij een Nederlandse host vaak sneller contact hebt.

WordPress Thema

Als je een wordpress site hebt aangemaakt moet je als eerste een thema kiezen. Je kan kiezen voor een gratis thema, deze zijn echter over het algemeen wat verouderd en trager of tien in het dozijn waardoor de kans groot is dat er meer dezelfde lay-out hebben.

Je kan ook kiezen voor een betaald thema. Onder andere bij Themeforest vindt je heel veel thema’s.

Let daarbij onder andere op de snelheid van de pagina. Hoe sneller hoe beter. Daarnaast moet het thema responsive zijn, dat wil zeggen dat het zich aanpast aan de afmetingen van het beeldscherm. Responsive sites zijn een must voor google om daar hoger op te scoren.

Host

Als je weet wat je graag wilt bereiken kan je het beste op zoek gaan naar de manier die daar bij past.

Voor een online dagboek is een gratis wordpress of tumblr account perfect, eventueel achter een wachtwoord die je alleen aan familie en vrienden geeft zodat niet alles op het internet rondzwerft.

Wil je meer de zakelijke kant op met je blog is de eerste stap om op zoek te gaan naar een host met eigen domein. Dit hoeft maar een kleine investering te zijn van 35 euro per jaar (of nog minder) die je er met een beetje geluk al snel uit kan halen.

Voordat je je ergens aanmeldt, vraag dan naar de ervaringen van anderen. Dat scheelt je overstappen op een later moment. Zelf zit ik bij antagonist en ben daar heel tevreden over.

Lay-out van je blog

Thema

Het belangrijkste van je lay-out is natuurlijk je thema. Zelf heb ik gekozen voor een betaald thema.

Na wat vergelijkingen kwam ik hierbij uit omdat je hier heel eenvoudig dingen in kan aanpassen. Zonder dat je hoeft te gaan puzzelen in html of met css-scripts. Nu heb ik daar geen moeite mee, maar vind het toch een ‘eng’ idee.

Wat als ik iets verkeerd aanpas? Natuurlijk is het ook belangrijk dat het thema responsive is. Zeker nu Google sinds het begin van vorige week een nieuw algoritme online heeft gegooid waarbij sites die niet responsive zijn zakken in de ranking.

Verder is het vooral belangrijk om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je van je lay-out verwacht. En eventueel ook met welke prioriteit. Sommige combinaties zijn niet mogelijk.

Plug-ins

In principe probeer ik te voorkomen dat er plugins zijn geïnstalleerd die ik niet gebruik. Als je dan toch met je lay-out bezig bent kan je dit gelijk even nalopen. Minder plugins betekend vaak ook een snellere site.

Met de plugin p3Plugin Performance Controller krijg je een handig overzicht van de snellere en minder snelle plugins. Handig om in je afweging mee te nemen. Deze kan je na de scan natuurlijk weer deactiveren en verwijderen.

Hierbij let ik voornamelijk of ik de plugins die ‘aan’ staan echt gebruik en nodig heb, of dat er een vervanger is. En natuurlijk het verwijderen van niet actieve plug-ins.

  1. Akismet; De meest gebruikte plug-in om spam tegen te gaan.
  2. Broken link checker; Geeft door welke interne en externe links niet meer correct zijn.
  3. Jetpack; Allerlei ‘futures’ die ik graag gebruik. Wel een hele zware plug-in, als je slechts enkele onderdelen gebruikt kan je die beter vervangen door afzonderlijke plug-ins.
  4. P3 Plugin Performance Profiler; Om te zien wat de laadtijd is van de plug-ins en deze eventueel weer te verwijderen.
  5. Pin-it button voor pinterest; om plaatjes eenvoudig op pinterest te plaatsen voor je lezer.
  6. Share a draft; Om een concept artikel te delen om hem na te laten lopen. Artikel wordt weergegeven als blog zelf.
  7. Simple scroll to top; Een klein pijltje rechtsonderin scherm dat je eenvoudig weer naar boven verwijst. Handig als je veel longreads schrijft.
  8. WordPress Editorial Calender; Om handig en overzichtelijk blogjes in te plannen.
  9. WordPress SEO; de Plug-in van Yoast om met een paar handige tips te zorgen voor een goede weergave in Google.
  10. WP Smush.it; Om afbeeldingen te comprimeren bij uploaden. Let op; nog wel eerst verkleinen voordat je ze upload.

Je header is de blikvanger van je site. Het is handig als hierin de titel van je blog, en eventueel je tagline in terugkomen. Wat foto’s of afbeeldingen die de onderwerpen waar je over schrijft symboliseren geven vaak ook al een duidelijke  visuele ondersteuning.

Je kan zelf aan de slag gaan in canva of picmonkey om een header te ontwerpen. Check wel altijd eerst even de afmetingen in je thema.

Twijfel je over je eigen kunnen? Vaak zijn er genoeg anderen die (voor een kleine vergoeding) je graag helpen. Zo ben ik erg blij met Iris Does die mijn header heeft ontworpen.

Je kan er ook voor kiezen om van een soortgelijk ontwerp een logo te maken dat je kan gebruiken op social media. Vaak werkt een foto van je gezicht beter, omdat dat je tastbaar en persoonlijk maakt. Mensen willen graag weten tegen wie ze het hebben.

Sidebar

De sidebar, dat balkje aan de zijkant van je blog. In mijn geval aan de rechterzijde. Waar je de zoekbalk, social media buttons, populaire blogjes, korte intro en een aantal banners vindt.

Zelf ben ik van hoe minder hoe beter. Die ellenlange sidebars die eindeloos mee scrollen of langer zijn dan de blogpagina vind ik gewoon drie keer niets. Nu ben ik niet de beste als het gaat om keuzes maken, toch ben ik aardig tevreden.

De widgets die ik heb geplaatst hebben allemaal een duidelijk doel of functie die in mijn ogen meerwaarde biedt. Gelukkig kan ik ook een paar widgets ‘verstoppen’ in de footer van de site. Dat scheelt ook al een heel stuk.

Footer

De footer onderaan de site wordt nog wel eens vergeten. Sommige thema’s hebben deze niet eens. Voor mij is dit wel een echte must.

Hierin kan je nog wat informatie kwijt die je liever niet in de sidebar zet. Denk bijvoorbeeld aan een disclaimer, contactinformatie, blogjes die je extra onder de aandacht wilt brengen en social media.

Er zijn ook hele mooie widgets waarbij je bijvoorbeeld in de breedte een strook creëert waarin als een slide show je laatste blogjes, of de foto’s van instagram voorbij komen. Bij een responsive thema worden de widgets in de footer vaak onder de sidebar geplaatst.

Gravatar

Maak een gravatar aan, deze wordt op veel blogjes gebruikt als icoon. Zo zorg je ervoor dat je overal hetzelfde plaatje laat zien en verbeter je je herkenbaarheid.

Je kan hiervoor je logo gebruiken, maar het is ook zeker aan te raden om een foto van jezelf te gebruiken. Je wordt dan persoonlijk en mensen herkennen je sneller.

Favicon

Dit is het kleine plaatje wat je boven in de adresbalk ziet voor de naam van de pagina. Als je nu naar boven kijkt is dat een blauw rondje met een wit hartje. Afhankelijk van je thema is dit een stukje code of ergens de afbeelding invoeren zodat zij het aanpassen.

404-pagina

Als er iets fout gaat op je site of de bezoeker zoekt naar een onbekende pagina komt hij / zij op een 404-pagina aan.

Deze heb je standaard, maar kan je vaak ook even wat aanpassen dat hij persoonlijker wordt. Heel handig is het als hier een nieuw zoekveld te vinden is, of je terug naar de homepage wordt geleidt.

Inspiratie voor blogs

Content is voor mij het belangrijkste, want dat maakt mij uniek en zorgt ervoor dat mijn volgers hun interesse behouden. Inspiratie is voor mij dan ook het belangrijkste; die vind ik bijvoorbeeld via social media, beurzen en bijblijven in de branche.

Vervolgens het contact leggen met bedrijven voor een leuke samenwerking of actie. Dit volgt automatisch tijdens het maken van de content of bij het analyseren van de resultaten van de blogs waarbij ik kijk naar welke soorten blogs doen het goed, welke minder en hoe kun je hierop inspelen.

Tot slot zijn er onderwerpen die je tegenkomt maar waarvan je nog niet zeker weet of je er iets mee gaat of wilt doen die je moet opslaan.

Lees ook: 105 onderwerpen voor een blog

Content is key

De basis van het bloggen is natuurlijk de content. Het schrijven van teksten, zeker als je inspiratie hebt en in een flow zit, is dit niet het moeilijkste. Mocht je echter een blogdip hebben, is dit een stuk ingewikkelder.

Afhankelijk van het onderwerp en de research die je moet doen kun je in een kwartier tot een uur een blog schrijven.

Voor sommige onderwerpen of lijstjes waar je meer research voor doet ben je langer bezig. Altijd handig om als je een lijstje wilt maken een notitie bij te houden waaraan je regelmatig bullets toevoegt zodat je dit in één keer kunt uitwerken.

In je editorial calender kun je ook alvast titels vermelden, zodat je als je in een flow zit het één na het ander kan uitwerken. Het werkt trouwens heel erg fijn als je content voor minimaal een viertal dagen vooruit hebt geschreven, als er dan iets gebeurt hoef je je geen zorgen te maken. 

Tot slot heb je nog het optimaliseren van blogs, zodat het bijvoorbeeld SEO-vriendelijk wordt en de taalfouten eruit te halen.

Opbouw

Lees over, duidelijk schrijven, en weet wat je je lezer mee wilt geven. Zorg bijvoorbeeld dat je verhaal een begin, midden en einde heeft, wat niet alléén prettig lezen is, maar ook beter bijblijft.

Let op grammatica, spelling, zinsopbouw en woordgebruik, dit is bij bezoekers een grote irritatiepunt en de nummer één reden om een blog die meer te bezoeken. Wissel tekst en foto’s regelmatig af, dat leest een stuk makkelijker.

Taalfouten

Natuurlijk is het ook belangrijk dat de content zoveel mogelijk foutloos moet zijn. Een artikel leest lekker weg als je het iemand “hoort zeggen”, maar dat betekent niet dat je spreektaal moet gebruiken.

Alleszins niet juist! Me, jou/jouw door elkaar gooien, d’s en t’s… ik ben er nogal kritisch op. Ben je niet gerust op je taalgebruik en taalfouten, laat het dan door iemand nakijken. Zorg ervoor dat de content van jezelf is. Altijd. Kopiëren van een ander of letterlijk vertalen is not done.

Originaliteit

Wees origineel! Probeer zo min mogelijk content of onderwerpen te kopiëren van andere bloggers. Als je een informatief stukje deelt doen eigen creaties het altijd beter.

Ook als het mislukt is, dan kan je delen waar de bezoekers op moeten letten. Een keertje linkjes delen van anderen of foto’s van pinterest is geen probleem. Maar als je dat te vaak doet raak je je vaste bezoekers kwijt. Die informatie kunnen ze zelf ook wel googlen.

Lengte artikelen

Over de lengte van de stukken wordt er veel tegenstrijdige informatie gegeven. De een adviseert langere stukken, omdat deze beter scoren in google.

Langer betekend vaak meer informatie en dus dat de kans groter is dat de bezoeker hier het antwoord op zijn vraag kan vinden. Kortere stukken worden vaak makkelijker gelezen door je vaste bezoekers. En de kans is groter dat ze daarna doorklikken.

Onderwerp

Zelf merk ik dat blogjes met een duidelijk onderwerp sneller aanspreken dan een algemeen verhaaltje. Persoonlijke updates doen het altijd goed bij je vaste volgers. Maar met een duidelijke kern, een onderwerp dat je uitlicht en onder een vergrootglas legt spreek je een breder publiek aan.

Persoonlijk versus informatief

De afweging tussen persoonlijk en informatieve stukjes. Voor de vaste lezers doen persoonlijke stukjes het altijd erg goed. Ze blijven je volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in hoe het met jouw gaat of wat jij doet.

Informatievere stukjes zoals diy’s, recepten etc. doen het juist weer goed voor bezoekers via google en pinterest.

Beeldmateriaal

Afbeeldingen in een blog doen het altijd erg goed. Vooral goed gekozen foto’s die het onderwerp visueel ondersteunen. Foto’s die bij wijze het verhaal vertellen zonder dat je het hoeft te lezen.

Je kan hiervoor foto’s gebruiken, humoristische afbeeldingen, quotes of infographics. Als jij heel erg goed bent in het maken van foto’s en je eigen stijl hebt ontwikkeld zullen hier ook mensen voor terugkomen. Hetzelfde geldt trouwens voor het delen van youtube filmpjes.

Bij mijn meeste artikelen plaats ik zelf foto’s. Meestal maak ik de foto’s met de kinderen in het weekend of op woensdagmiddag. Van producten maak ik tussen door.

Foto’s bepalen veel van de sfeer van je blog en daardoor dus ook van je artikel. Ken de lay-out van je blog, en zorg dat je foto’s daaraan bijdragen. Je hebt geen dure camera nodig om geweldige foto’s op je blog te zetten.

Mobiele telefoons zijn meer dan genoeg, maar let wel op belichting, achtergrond en eventueel kleuren. Zorg dat het bij je site, tekst en gevoel dat je mee wilt geven past. Bekijk tutorials, hacks, tips en tricks, om voor goede kwaliteit foto’s te zorgen.

Foto’s bewerken

Als je de foto’s bewerkt met Afterlight, zodat ze mooi licht worden.

Stockfoto’s

Pas op met het gebruik van afbeeldingen die je online vindt. Eigen foto’s zijn altijd het beste, maar kijk anders voor gratis beelden op pixabay.com. Voor rechtenvrije afbeeldingen kan je terecht op Shutterstock.

Beeldmateriaal hoort er ook bij; of je nu zelf foto’s maakt of ze van het internet afhaalt maakt niet uit. Zorg er echter wel voor dat ze rechtenvrij zijn, je zal niet de eerste blogger zijn die een boete moet betalen voor het onrechtmatig gebruiken van afbeeldingen.

Voor meer informatie over de wetgeving verwijs ik je graag naar Legal Coffee.

Social media / Meer bezoekers op je blog

Blogjes schrijven is leuk, maar je wilt natuurlijk ook dat het gelezen wordt. Social media is daarbij niet onbelangrijk. Door aanwezig te zijn op social media kun je eenvoudig een vaste volgersgroep opbouwen en zullen je bezoekersaantallen gestaag stijgen.

Het makkelijkste gaat dit via social media. Natuurlijk kan je je blogjes delen op je facebook en familie en vrienden vragen dit te lezen.

Misschien liken ze het wel of delen ze het zelfs zodat het als een olievlek gaat uitspreiden. Zelf heb ik dit in het begin juist niet gedaan, om vervelende reacties te voorkomen.

Tegenwoordig heb ik een account heb voor een facebook pagina, twitter, instagram, google+ en pinterest. Of eerlijk gezegd, instagram en pinterest zat ik al ‘op’ voordat ik ging bloggen. Een facebookpagina en twitter heb ik om die reden aangemaakt en google+ komt min of meer tegelijk met het gmail adres dat ik gebruik.  

Als je nog nergens actief bent kan je je beter richten op een of twee social media kanalen.  Deze keus kan je laten afhangen van je doelgroep, zo schijnen hoger opgeleide vrouwen juist heel veel gebruik te maken van instagram en vind je op twitter veel zakelijk verkeer.

Beter dat die goed lopen dan veel die een beetje lopen. Het actief gebruik maken van kanalen wil bij mij zelf nog wel eens sterk wisselen per periode.

Lees ook: Pinterest tips voor bloggers; in 5 stappen van 100 naar 1000 bezoekers per dag

Facebook

Na het zoekverkeer via google is facebook mijn grootste bron voor bezoekers, ondanks het constant veranderende algoritme die het wel steeds meer en uitdaging maakt. Op facebook kan je op verschillende manieren actief zijn..

Facebook pagina

Als je een blog hebt begonnen is het verstandig om gelijk een blog pagina aan te maken, dat is wat anders dan een profiel. Op die pagina kan je vervolgens je blogs inplannen om te delen. 

Al binnen een maand nadat ik ben begonnen met bloggen heb ik vanuit mijn persoonlijke profiel een pagina aangemaakt. Met als oormerk blog.

In het begin had ik in wordpress de jetpack instellingen dusdanig ingesteld dat blogjes automatisch gepubliceerd worden op facebook en dus bij de likers onder ogen komt.

Tenminste, dat is het idee. In de praktijk wil er nog wel eens iets mis gaan met publiceren en moet ik dit achteraf handmatig doen, wat ik vaak vergeet.

Tegenwoordig gebruik ik hier Coschedule voor, een betaalde plugin zodat dit ondervangen wordt. Er wordt wel eens gezegd dat het voor je bereik beter is om je blogjes direct op facebook in te plannen.

Als er echter iets mis gaat met publiceren dan heb je een dode link. En als je gaat schuiven met blogjes zoals ik nog wel eens de neiging toe heb dan moet je dat ook op facebook aanpassen.

Ook kan je de tip krijgen om niet de afbeelding vanuit de link te gebruiken, maar een losse afbeelding toe te voegen. De klikruimte wordt kleiner, maar het zou beter zijn voor je bereik.

Om kliks, likes en reacties uit te lokken kan je er voor kiezen om een duidelijk statement te plaatsen, of een vraag te stellen.

Als er gereageerd wordt is het belangrijk dat je zelf ook gelijk reageert. Op die manier blijf je betrouwbaar en vergroot je de band met je lezers.

Het vragen om likes door middel van een winactie direct op facebook is sinds november 2014 niet meer toegestaan. Dit kan je een ‘boete’ opleveren waarbij je edgerank flink daalt en het bereik van je pagina minimaal is.

Sinds december 2017 zijn de regels verder aangescherpt en is bijvoorbeeld comment reacties, tag reacties etc ook niet meer toegestaan waarbij je je lezers vraagt om een bepaalde emoticon te delen oid. Die posts zullen een duidelijk lager bereik krijgen in de strijd tegen het overschot op facebook.

Toch is er een soort ‘uitweg’ om dit te ontkomen, je mag namelijk wel op je blog de voorwaarden zetten en vragen om te delen en niet op facebook zelf. Bijvoorbeeld bij een winactie.

Toch zou ik hier heel erg voorzichtig mee zijn, want je weet maar nooit en het is maar de vraag of dat de bezoekers zijn die je ook graag wil hebben.

Naast de automatische blogjes probeer ik met enige regelmaat ook andere posts te delen. Dit kunnen linkjes zijn van andere bloggers, stukjes van goede doelen, een quote, foto van waar ik mee bezig ben of wat dan ook.

Op die manier wordt de band met je volgers versterkt en zullen ze sneller de content tot zich nemen. Wat fijn is, want dat betekend dat de overige content, in dit geval de doorgeplaatste linkjes naar je blog, ook meer onder ogen komt. Dit heeft alles te maken met het facebook algoritme.

Hoe hoger je edgerank des te groter je bereik. Bij mij is dit over het algemeen vrij stabiel, met als er een blogje flink gedeeld wordt enorme uitschieters.

Het bereik per blogpost kan per seizoen heel erg verschillen, in december posten heel veel mensen iets op facebook dus zal het bereik kleiner zijn dan als je in april iets post.

Facebook groepen

Naast je eigen facebook pagina kan je je blogjes ook delen in facebook groepen. Er zijn speciale bloggers en spam-je-blog groepen waar je dit kan doen. Doe dit niet op de automatische piloot, maar let er op of je vrij mag spammen of in een bepaalde topic.

De ervaring leert mij dat dit vrij weinig verkeer oplevert omdat dit met zo’n grote snelheid gaat. Maar je weet het nooit. Ook in andere, op het onderwerp gerichte groepen, deze kunnen je aan flinke bezoekersaantallen helpen.

De truc is wel om alleen die blogjes te delen die er dan ook echt toe doen, als je gezien wordt als ‘spammer’ moet je niet raar uitkijken als je een waarschuwing krijgt of gelijk verwijderd wordt. Dat is op korte termijn misschien niet erg, maar voor de lange termijn wel.

Tot slot kan je je eigen facebook groep oprichten, bij de een werkt dit goed bij de ander iets minder. Het voordeel hiervan is dat jij als beheerder kan bepalen wat de regels zijn.

Als je een vrij actieve groep weet te creëren waarin veel gedeeld wordt door de leden kan je daarop inspelen door zelf ook blogs te delen. Wel met mate zodat het geen spamgroep wordt, ook niet voor je eigen blogs. Dit werkt bijvoorbeeld heel erg goed als je echt een niche hebt waar je over schrijft.

Twitter

Mijn account op twitter gebruik ik ook voor het automatisch doorplaatsen van de linkjes. Bij deze linkjes wordt in de url ook een afbeelding opgenomen als je hem uitklapt. Dat valt toch net iets meer op.

Als ik met een vraag zit stel ik deze vaak ook op twitter. Of een foto die niet aan mijn instagram ‘eisen’  voldoet.  Je kan op twitter maximaal 2000 mensen volgen als je onder de 2000 volgers zit.

De ervaring leert echter dat je dan al snel het overzicht kwijtraakt en je de interactie zoek raakt met anderen. Daarom heb ik voor mezelf een soort ‘maximum’ ingesteld zodat ik zo af en toe ook kan teruglezen.

Bij reacties, favorieten en retweets heb ik een melding ingesteld zodat ik daar gelijk op kan reageren. Wel alleen dat er een icoontje verschijnt en zonder piepje of trillen zodat ik het alleen zie als ik al mijn telefoon in mijn hand heb.

Instagram

Instagram is volledig visueel ingesteld en draait met name om de foto’s en in mindere mate de uitleg die er bij gegeven wordt. Zelf probeer ik iedere dag minimaal een afbeelding te plaatsen met een maximum van drie / vier (niet hard) zodat je niet iemands tijdlijn overneemt en de ander sneller geneigd zal zijn je te ontvolgen.

Als je kiest voor een bepaalde onderwerp zoals zwart /wit interieur kan dit heel veel bezoekers opleveren, maar kan dit ook snel weer dalen omdat ze het na een tijdje wel weer hebben gezien.

Ook met een vaste, afwijkende, afmeting zoals liggende foto’s of altijd met hetzelfde filter kan je enigzins een bepaalde stijl ontwikkelen. Met bepaalde apps kan je er hele collages van maken of je afbeeldingen aanpassen.

Het nadeel van instagram is dat je niet automatisch je blogjes kan delen en je kan alleen in je profiel een klikbare link achterlaten. Bij mij is het dus eerder uitzondering dat je hier een foto ziet verschijnen die direct met een blog te maken heeft.

Vaak kan je hier wel een vooraankondiging vinden. Als ik bijvoorbeeld heel enthousiast ben over een product dat ik aan het reviewen ben, of tijdens een event of een activiteit / diy. 

Voor het laten groeien van je account is het belangrijk om ook actief bij andere ig-ers gemeende hartjes uit te delen en een reactie achter te laten.

Pinterest

Dit was een van mijn favoriete social media en heb ik heel veel inspiratie vandaan. Daarom dat ik enorm veel borden heb en een aardige volgersgroep. Dit was voor mij de stap voorafgaand aan het bloggen, alleen deelde ik toen nog de inspiratie van anderen.

Het nadeel van dit is dat je net zoals bij instagram alles handmatig moet delen.

Er zijn veel tips te vinden voor de perfecte afmetingen (bijvoorbeeld staand) en onderwerpen op foto’s om veel gepind te worden. De laatste tijd pin ik niet heel actief meer de afbeeldingen van mijn blog op pinterest. 

Via die weg komt er maar een handjevol binnen, terwijl er vrij veel werk in gaat zitten. Wat ik wel met enige regelmaat doe is het aanmaken van een speciaal themabord en die in de vorm van een widget in de blog delen zodat bezoekers vanuit mijn blog via pinterest gelijk doorgeleidt worden naar een relevante pagina met meer inspiratie.

Op pinterest zijn er ook heel veel groepsborden te vinden, daar kan je gezamenlijk je content op delen. Zelfs als het niet direct leidt tot meer kliks zal het op lange termijn er wel voor zorgen dat je blogs vaker te vinden zijn op pinterest.

Als je hier ook seo op toepast zorg je ervoor dat ze goed vindbaar zijn. Pinterest wordt tenslotte steeds vaker gebruikt als een soort visuele zoekmachine. Als je zorgt dat jouw plaatjes er uit springen en opvallen dan zullen ze ook sneller het onderschrift lezen en doorklikken.

Google+

Ik vind gmail heerlijk werken, daarom dat ik voor mijn blog werk vanuit gmail. Er is wel een algemeen info@ mailadres dat doorstuurt naar gmail. Bij het openen van een account, wat ook gelijk je toegang is voor youtube krijg je een Google+ account.

Als wordpress gebruiker ben ik niet heel actief op Google+, natuurlijk laat ik de blogjes automatisch doorplaatsen en ik ben lid van twee communities. Actief zijn ben ik echter niet, je moet tenslotte keuzes maken.

Hoe leuk de functie van Google ook is om je foto’s te bewerken en automatisch motionafbeeldingen te maken als de rest het niet gebruikt is het weinig interessant.

Bloglovin

Voor de volledigheid zal ik bloglovin hier ook nog even melden. Zelf vind ik het niet echt onder social media vallen. Maar voor bloggers is het een handig instrument om andere bloggers te volgen. Ik lees andere blogjes ook altijd via die manier op manier niets mis. 

Blogjes waar ik nog wat mee wil laat ik op unread staan tot ik ze bijvoorbeeld op de laptop heb gelezen. Andere blogjes geef ik een hartje om ze toe te voegen aan mijn favorieten.

Nieuwsbrief

Wat je ook regelmatig voorbij ziet komen is een nieuwsbrief. Het voordeel daarvan is dat je een eigen netwerk opbouwt van volgers en je minder afhankelijk bent van social media, google en veranderende algoritmes.

De meeste nieuwsbrieven maken gebruik van mailchimp, dit is een vrij eenvoudig programma waarin je zowel de mailadressen kan verzamelen als mailtjes kan versturen. Probeer hier ook echt toegevoegde waarde aan te geven zodat je lezers de moeite nemen om de mail te openen en door te klikken.

Kies hier ook voor een vaste frequentie; wekelijks of maandelijks zodat je volgers weten waar ze aan toe zijn. Het percentage doorkliks is echter vrij laag en je moet hier echt in investeren voor je er voordeel uit haalt. Maar dat geldt voor alle bronnen van bezoekers.

Coschedule

Tegenwoordig maak ik gebruik van Coschedule. Daarmee kan je voor meerdere media gelijk inplannen onderaan de blog. Zelfs linkedin en pinterest.

Je kan ook kiezen op welk moment het wordt gedeeld, bijvoorbeeld het beste moment of een specifiek tijdstip. Daarnaast is het heel handig om bestaande blogs opnieuw in te delen. Hierbij komt er een content calender zodat je gelijk ziet wanneer je wat hebt ingepland.

Bevorderen engagement & Interactie

Naast het promoten van je eigen blogs is het fijn om een goede band op te bouwen met je lezers. Dit betekent dat je wat meer moet delen dan alleen je eigen materiaal. Dit kan het delen zijn van de blogs van het andere, of persoonlijke stukjes.

Het bereik hiervan is misschien niet altijd even hoog, het geeft je wel een gezicht en zorgt ervoor dat mensen sneller terugkomen. Als iemand de moeite heeft gedaan om een reactie achter te laten op de blog (vaak andere bloggers) of social media is het ook fijn als daar een reactie op volgt.

Dat hoeft natuurlijk niet op iedere reactie zeker niet als het niet meer inhoudt dan ‘leuk geschreven’ maar probeer wel vragen te beantwoorden. Ook als die via de mail binnenkomen is het goed daar even tijd voor te maken.

Engagement social media

De content moet om te starten goed zijn op social media, maar de manier waarop je met de volgers communiceert kan zeker meer interactie uitlokken. Deel je een item en zeg je: Kijk wat leuk! of zeg je: Welk item is jouw favoriet?

Stel ze vragen en net zo belangrijk, reageer erop en laat ze zien dat je alles leest. Ze weten op deze manier dat ze echt in gesprek met je komen, dus dat ze niet voor niets de moeite doen om een reactie achter te laten.

Interactie zoals op social media dat doe ik eigenlijk ook zeven dagen per week. Even een foto op Instagram, een Facebookpost of een korte video voor Snapchat. Stiekem gaat er best veel tijd in social media zitten. Daar naast lees ik ook elke dag de comments op Youtube en mijn blog.

Social media is buiten onze grote vriend Google onze beste vriendin. Hier kun je meer van jezelf laten zien. Belangrijkste regel is “WEES SOCIAAL”. Niemand zit te wachten op een zender. Iemand die alleen maar haar boodschap wil verkondigen.

Stel vragen, ga de interactie aan met je volgers. Deel niet alleen je blogs, maar ook leuke quotes, filmpjes en blogs van anderen om je volgers te entertainen. Heeft je kind zojuist iets grappigs gezegd? Deel het. Dat soort statusberichten doen het verrassend goed.

Het zorgt voor een gezicht, een mens achter de pagina en volgers houden ervan om een mens te volgen i.p.v. een “Team” of “Wij”.

Stel vragen aan je lezers, lees goed op social media en zoek uit wat jouw lezers interessant vinden of wat ze bezig houdt. Stem je content daar op af.

Staar niet dood op reacties

Er zijn bloggers die reacties belangrijk vinden, anderen helemaal niet. Een groot aantal bloggers denkt dat het gebrek aan reacties ook gebrek aan interactie betekent. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn, met name wanneer je een ander soort publiek hebt.

Zelf merk ik dat interactie vaak op persoonlijke stukken komt, bijvoorbeeld wanneer je als moeder even met een vraag zit. Vaak krijgen lange artikels, met toegevoegde waarde, bijvoorbeeld hoe je iets moet maken veel meer bezoekers, maar minder reacties.

Dit zijn artikelen die het in Google goed blijven doen, en op lange termijn ook verkeer blijven genereren.

Hecht niet teveel waarde aan reacties en trek het je niet aan wanneer deze uitblijven. Ben je iemand die wel reacties wil hebben? Publiceer je stukken ook op social media en stel vragen.

Het is veel makkelijker om op reeds ingelogde accounts te reageren, dan ook op een site een naam, e-mail adres, etc in te vullen. Over het algemeen zijn het andere bloggers die reacties onder blogs achterlaten.

Door het installeren van comment luv op je blog beloon je mensen met een blog. Als je graag zelf ook berichtjes ontvangt onder je blog schakel dan de captcha (invoeren van een code om te bevestigen dat je geen spammer bent) uit.

Er zijn hier voldoende alternatieven voor om spam te voorkomen. Bijvoorbeeld een goed filter, of de instelling publiceren na goedkeuring.

Zorg dat je vindbaar wordt (seo)

Als je van bloggen je werk wilt maken is het natuurlijk nodig om gevonden te worden. Zowel door je bezoekers als door potentiële opdrachtgevers. Een hoge score in Google is daarbij erg handig, zeker bedrijven die net beginnen gaan eerst googelen.

En als je makkelijk te vinden bent zal je snel benaderd worden, daar zullen ook veel potentiële barter deals tussen zitten, maar je weet maar nooit.

Zorg dat je niet alleen vindbaar bent op Google, maar ook op social media. Met name Facebook, Instagram en soms nog Twitter worden daarvoor gebruikt.

Bij Instagram gaat het om een mooie feed die je interessant maakt voor samenwerkingen, Facebook gaat het om vele volgers en Twitter in het algemeen. Zorg dus ook dat duidelijk in je profiel staat aangegeven dat je een blogger bent.

Misschien heb je de term Search Engine Optimalisation wel eens voorbij zien komen. Als je blog optimaal geschreven is zal hij in google hoger ranken en je daardoor meer bezoekers opleveren. De lijst met factoren die van invloed zijn op deze ranking is enorm lang. Deze lijst kan je hier vinden.

Je moet dus met heel veel rekening houden om hoger geplaatst te worden. Het wil ook nog wel eens sterk wisselen. Meerdere malen per dag wordt deze lijst aangepast. In het verleden is al eens bewezen dat wat vandaag veel bezoekers oplevert, de volgende dag opeens tegen je kan werken.

Meta-beschrijving

Of je blog seo-technisch optimaal geschreven is kan je bijvoorbeeld controleren met de plug-in SEO by Yoast. Een handige wordpress plug-in waarmee je kan checken of de tekst die je hebt geschreven geoptimaliseerd is voor de zoekmachines.

Bij deze check wordt er gecontroleerd op zoekwoord, maar ook lengte van de tekst en titel, interne en externe linkjes, h2 en alt-tags, metabeschrijving etc. Let op; een groen bolletje betekend niet direct ook een hoge positie in google.

Het streven van Google is om het best passend antwoord zo hoog mogelijk te laten ranken in het zoekresultaat. Probeer dus je blogje af te stemmen op wat de lezer graag wil lezen.

Onder andere door de meta-beschrijving hierop aan te passen.  Je metabeschrijving moet ook aantrekkelijk geformuleerd worden. Anders wordt er sneller doorgeklikt naar een andere site.

Bovendien leert de ervaring dat een vierde positie bijvoorbeeld meer aangeklikt wordt dan de derde. Omdat deze onderaan de site staat, en er daarna gescrollt moet worden. Daardoor is je link net iets langer in beeld en zal er sneller op geklikt worden.

Domein; leeftijd & trefwoorden

Zo kijkt google onder andere naar je domein; de leeftijd of tijd waarvoor je domein gereserveerd is. Trefwoorden die hierin terugkomen en of je eventueel penalty’s hebt gehad in het verleden.

Zelf heb ik mijn domen maar voor een jaar geregistreerd; eerst mezelf maar eens bewijzen dat ik het vol kan houden. Dit heb ik nu wel gedaan, zodat ik hem binnenkort ga verlengen naar drie jaar. Nieuw is het https certificaat dat ook zorgt voor een hogere ranking.

HTTPS versus HTTP

Als je kijkt naar de url zie je dat alles begint met http of https, https is vrij recent en betekend dat je website over een ssl-certificaat beschikt. Dat is een veilige verbinding zodat je minder snel gehackt kan worden.

Hiervoor betaal je een klein bedrag extra, je kan dit zelf installeren of er even hulp bij vragen zodat je zeker weet dat het goed gaat. De ene keer gaat het vrij makkelijk, de andere keer kan het nogal wat rompslomp opleveren. Ligt er ook aan welk thema je gebruikt etc.

In het begin was dit alleen voor webshops en andere beveiligde verbindingen zoals banken, tegenwoordig wordt het geadviseerd voor alle websites. Als je een https site hebt worden deze resultaten namelijk hoger opgenomen in de zoekresultaten.

Snelheid &Mobile Friendly &  amp sites

De snelheid van je website; een tragere server, veel plug-ins, veel afbeeldingen of een groot thema zorgt ervoorgoogle  dat je website langzamer laadt en dus ook lager scoort in google. Toch blijft het altijd een afweging; zowel jetpack als seo bij yoast zijn zware plug-ins.

Toch zorgen ze er voor dat je site er beter van wordt. Het blijft voor jezelf afwegen wat je zwaarder laat tellen. Er zijn twee sites waar je kan zien hoe snel je website is, en ook een aantal tips hoe je dit kan aanpakken, zoals pingdom en GTmetrix.

Niet alleen je thema telt mee, ook of het responsive is. Sites die niet aanpassen aan het beeldscherm formaat van tablet en mobiel zullen lager scoren.

Via de mobile-friendly test kan je kijken of je blog ook goed te zien is op een tablet of smartphone, erg belangrijk omdat tegenwoordig 50% van het verkeer daarvandaan komt.

Nieuw zijn de amp-sites, dit is een soort uitgeklede variant van je website waarin je  lay-out verdwijnt zodat ze sneller worden weergegeven.

Op zich is dit nog geen rankingsfactor, maar dat was https in het begin ook niet. Wat niet is kan nog komen, dus misschien toch handig om hier mee aan de slag te gaan.

Bezoekersaantallen

Resultaten uit het verleden bieden in principe geen garantie voor de toekomst. Toch let google hier voor een deel op. Veel bezoekers betekend dus blijkbaar een interessante site zodat je hoger gaat ranken.

Als veel bezoekers direct weer weg gaan, en dus je bounce rate omhoog vliegt redeneert google dat je informatie toch niet aantrekkelijk is en zal je weer zakken.

Duplicate content

Het is al een aantal keer genoemd; zorg dat je unieke content hebt. Niet alleen omdat je dan beter gewaardeerd wordt door je volgers, maar ook omdat je daarmee zorgt dat google meer bezoekers aanlevert.

Er wordt wel eens geroepen dat duplicate content voor een penalty (soort ban in google waarbij je blog uit de zoekresultaten worden gehaald of diep zakken) kan zorgen, dat is niet waar.

Wel is het moeilijk voor google om te identificeren wat de unieke content is. Zelfs op basis van leeftijd. Daarom is het verstandig om dit toch te vermijden en als je iets gebruikt (ook bijvoorbeeld op je eigen blog een aantal blogs samenvoegt) zorgt dan voor een canonical link naar de originele bron.

Daarmee zeg je tegen google dat dat het enige juiste is. Dit kan je eenvoudig invullen onderaan in wordpress bij Yoast als je gaat naar instellingen.

Backlinkprofiel

Verwijzingen of ook wel backlinks genoemd; niet alleen de linkjes die jij deelt naar andere sites ook de linkjes naar jouw site zijn van invloed. Google redeneert in principe; meer verwijzingen is dus beter.

Tenminste; ze kijken ook naar de kwaliteit van die site. Een linkje van een link-pagina kan je blog alleen maar schaden. Of linkjes afkomstig van alleen hoog gerankte sites. Probeer hier dus een mix in te vinden.

Natuurlijk kan je andere bloggers mailen met de vraag of ze een linkje willen delen in een blogroll etc. veel zijn daar ook toe bereidt. Maar je kan ook proberen het op een andere manier aan te pakken. Door een unieke tag te schrijven die vervolgens overgenomen wordt.

Of een challenge te bedenken waar heel veel mensen aan meedoen. Trouwens; niet alleen veel linkjes vanaf sites tellen mee. Ook het aantal keer dat je gedeeld bent op social media wordt meegerekend. Waarbij, heel verrassend, google+ het hoogste scoort.

Ook zijn er zogenaamde bloggersnetwerken zoals de blogsociety waar je je blogjes kan delen. De ervaringen hier zijn heel wisselend. Mijn eigen ervaring is dat het regelmatig delen een handjevol lezers oplevert.

En als je geluk hebt (twee keer gebeurt) een paar honderd. Helaas is het vooraf niet te voorspellen.

Link wheels

Directe linkruil is volgens Google helemaal niet zo handig. Die directe linkjes naar elkaar zouden tegen elkaar weggestreept worden.

Daarom dat een deel van de bedrijven overstapt naar de a-b-c ruil, waarbij jij (a) naar b linkt, b naar c en c weer naar jou. Dan heb je dus geen heen-en-weerlinkjes. Je kan dit doen met bedrijven of bloggers.

Een methode om aan linkjes te komen is door het opzetten van een zogenaamd linkwheel. Heb jij bijvoorbeeld een bepaalde samenwerking gedaan, samen met een paar anderen?

Spreek dan met elkaar af dat je naar elkaar doorlinkt (via een a-b-c-constructie, vandaar de naam wiel). Fijn voor jou, fijn voor de ander, fijn voor de lezer die meer inspiratie krijgt en positief voor het bedrijf.

Of zet gewoon in het algemeen een linkwheel op met een aantal bloggers. Kies daarbij niet specifiek voor je homepage, maar ook een aantal blogs die je graag (meer) in het zonnetje wilt hebben om zo hoger te scoren in Google en zo meer bezoekers binnen te halen.

Tags

Een handige methode voor bloggers om aan linkjes te komen is door het bedenken van een tag. Dat is een soort van vragenlijstje, net zoals de vriendenboekjes die je vroeger had en waarin je op het einde anderen tagt om het over te nemen. Maar dan binnen een bepaald thema.

Nu was dit een jaar geleden helemaal ‘hip’, de laatste tijd zie je het wat minder. Maar ze bestaan nog steeds en kunnen heel handig zijn om te werken aan je linkbuilding.

Het is namelijk een soort ‘erecode’ om als je een tag overneemt te verwijzen (linken) naar de blogger die hem heeft bedacht en de blogger die jou heeft getagd. Om hier goed mee te scoren heb ik de volgende tips;

  • Bedenk een nieuwe tag rondom een thema dat veel mensen aanspreekt (feestdagen, grote winkelketen, lifestyle) en originele vragen. Dan zullen anderen sneller geneigd zijn om die over te nemen.
  • Het is natuurlijk de bedoeling dat anderen de tag overnemen. Vraag dus in een comment pod (app, Facebookgroep of Instagram) wie graag getagd wil worden. Dan weet je tenminste zeker dat je tag niet direct uitsterft. Voor anderen is het ook een meerwaarde om hieraan mee te werken omdat ze dan een linkje ontvangen naar hun homepage.
  • Vermeld onderaan je tag dat, als anderen hem overnemen, je het waardeert als ze naar jou als bedenker verwijzen.
  • Wat eventueel kan helpen is om aan te geven dat je een overzicht maakt van iedereen die jouw tag heeft overgenomen. Bloggers zullen dan iets sneller geneigd te zijn om hem dan in te vullen. Doe dat dan niet onder de originele tag, maar op een aparte pagina, om die directe linkruil te voorkomen en beide linkjes niets meer waard zijn.
  • En dat is het eigenlijk, daarna is het afwachten.

Hier vind je een overzicht van heel veel tags.

Bestaande blogs updaten

Bij ieder blogje let ik op:

  • De titel; Kan die misschien iets duidelijker.
  • De slug van de url; komt daar het zoekwoord in voor en kan hij eventueel korter. Pas ik de url aan, dan maak ik natuurlijk gelijk een redirect met behulp van de plugin Quick Page / Post redirect plugin.
  • Doen alle afbeeldingen het nog; dit is nog wel het meeste werk. Heb ooit een opruimpoging gedaan in de ftp-map en daardoor iets teveel afbeeldingen verwijderd. Ook bleken er blogjes te zijn met afbeeldingen in grotere afmetingen. Die heb ik gelijk even gecomprimeerd. Wat ik eigenlijk ook nog moet doen is overal een correcte bronvermelding bij vermelden. Dit wil ik nog wel eens vergeten, heel slecht ik weet het.
  • Lees verder knop; is die toegevoegd.
  • H2-tags; Staan er h2-tags in het artikel, zo niet heeft dat toegevoegde waarde?
  • Staan er linkjes in, moeten die eventueel een nofollow worden of zijn ze overbodig? Moeten er eventueel linkjes aan toegevoegd worden.
  • Dekt de metabeschrijving nog wel de lading van het artikel. Of moet het iets objectiever geschreven worden zodat het interessant wordt voor de bezoeker die het vindt via google. Dit is wel altijd een gok; je kan of nog beter gevonden worden. Of juist even terugvallen om vervolgens misschien sterker terug te komen.
  • Zijn de juiste categorieën aangevinkt. Bij voorkeur 1, hooguit 2 bij bijvoorbeeld samenwerking of feestdag.
  • Is er een uitgelichte afbeelding aanwezig.
  • Zijn er tags ingevuld, en zoja hoeveel.
  • Ik gebruik de plugin manual related posts zodat ik zelf kan kiezen welke er onder het artikel weergegeven worden. Moet die aangevuld worden of aangepast.
  • Aantal woorden; behalve bij de blogjes die ik met terugwerkende kracht heb geschreven probeer ik ze minimaal 300 (liever 800) woorden lang te laten zijn. Hele lange kan je beter moeten opdelen in meerdere blogjes.
  • Taalfouten; tja dat zou ik eigenlijk moet doen. En soms pik ik er ook wel een paar tussenuit. Maar ik lees ze niet allemaal van a tot z.

Of het bolletje van SEO groen kleurt let ik eigenlijk niet eens meer op. Vaak gebeurd dit zelf. En anders zijn het de oudere blogjes met voornamelijk foto’s die ik terug in de tijd heb geschreven. Daarvan vind ik het ook minder belangrijk dat ze goed vindbaar zijn in google.

Prestaties verbeteren

  • Gebroken links; Met behulp van de plugin broken links krijg ik regelmatig een mailtje met linkjes die niet meer juist zijn. Een keer in de zoveel tijd loop ik die even langs. Linkjes die niet meer kloppen verwijder ik, anderen pas ik aan of geef ik aan dat onterecht zijn. Bijvoorbeeld als die site er momenteel even uit ligt. Tijd dus voor een nieuw rondje.
  • Tags & Categorieën; Ik heb echt teveel tags, dus dit is een klusje waar ik zo’n een keer per maand aan begin en na een paar kwartier het helemaal zat ben. In ieder geval zijn dan vaak de dubbele tags verwijder. Zoals uitstapje en uitstapjes. De tags waar geen blog aan gekoppeld is. En voor een deel overbodige tags verwijderd. Zo los in het overzicht zie je ze toch beter dan in het bericht zelf. De plugin simple tags is heel handig om in een keer meerdere tags aan te passen. Vervolgens heb ik bij een aantal tags en categorieën een meta-beschrijving er aan toegevoegd.
  • Afbeeldingen; In de map media heb ik alle afbeeldingen die niet direct gekoppeld waren aan een blog verwijderd. Dit waren bijvoorbeeld hele oude social media buttons. Of afbeeldingen van pagina’s waar ik niets meer mee deed, of twee kaar had geüpload. Achteraf bleek dat ik ook een aantal uitgelichte afbeeldingen had verwijderd, die worden dus blijkbaar niet aan een bericht gekoppeld als je ze daar niet ook in opneemt. Met de plugin quick featured images kan je een standaard afbeelding instellen om mee te geven in je social media share als je er geen hebt. Maar worden ze ook zichtbaar in je lijst met alle berichten waardoor je snel kan zien waar ze ontbreken.
  • FTP schoonmaak; Bij de ftp-map kan je letten op dubbel geladen foto’s, grote foto’s en andere ongebruikte bestanden. Controleer bijvoorbeeld eens hoeveel back-ups je online hebt staan. Dit neemt vaak heel veel ruimte in. Met een behulp of bij antagonist zit er een programma ingebouwd waarmee je een nieuwe back-up kan maken en naar de harde schijf kan laden. Dat houdt je site snel.
  • Crawlfouten; Bij Google Search Console heb je een kopje Crawlen en Crawlfouten. Als je daar voor kiest en vervolgens naar niet gevonden krijg je een lijst met url’s die leiden tot een 404 fout. Als je toch bezig bent met schoonmaken kan je via de redirect plugin dit in orde maken door de url door te leiden naar een actief bericht. Mocht je hier geen tijd voor hebben, het heeft geen effect op je google ranking. Is puur van belang als service naar je lezers.

Plannen & Overzicht

In een online notitieblok houd ik mijn ideeën bij zodat ik zeker weet dat ik niks vergeet. Bij recepten, diy’s, kledingoutfits en reviews spreekt het voor zich dat het eerst tijd kost om datgene te maken / koken / combinaties te maken, moeten er foto’s gemaakt worden en uiteindelijk ook nog bewerkt.

Van veel bloggers hoor ik dat hier dan ook de meeste tijd in gaat zitten. Als alternatief op de geschreven content kun je natuurlijk ook vlogs en youtubefilmpjes maken, hiervoor moet je ook tijd rekenen met het editen.

Zodra de kinderen naar school gebracht heb ga ik bloggen/schrijven. Soms schrijf ik 1 artikel. Omdat er dan nog van alles tussendoor komt. Social media, of telefoon. Maar meestal schrijf ik twee of meer artikelen. Ik leg graag een voorraadje aan.

Superhandig als je een dag niet kunt bloggen, omdat je gezellig opstap wilt met een vriendin, of omdat je naar een persevent gaat of… Dan heb je wel een artikel die online kan.

De frequentie van het bloggen. Het is even zoeken naar wat voor jouw werkt. Als je een keer per week schrijft zal het langer duren voor je een vaste volgersgroep opbouwt. Vaker een blogje delen, die erg kort is of kwalitatief minder zal echter ook niet worden gewaardeerd.

Bezoekers willen ook graag weten waar ze aan toe zijn, probeer daarom zoveel mogelijk dezelfde dag / tijdstip aan te houden. Voor google geldt dat hoe meer blogjes je hebt des te sneller je gevonden wordt.

Editorial Calendar

Toch zit er enigzins structuur in het bloggen. Zo probeer ik altijd rekening te houden met feestdagen.

Zoals de tiendaagse winactie in aanloop naar moederdag, blogjes over het verven van eieren met Pasen en tips om zelf speelgoed te maken voor Sinterklaas. Nu schijn je hele handige printables te hebben of notitieblokjes waarin je dit kan bijhouden.

Om de een of andere reden werkt dat niet voor mij. Vind het handig als het overzicht ook digitaal is. Daarom plan ik alles in met behulp van de plug-in Editorial Calendar. Dat geeft een overzicht van drie weken.

Ideaal ook als je een paar dagen weg gaat, kan je vooraf alles al inplannen of nog even mee schuiven als iets op een andere dag moet.

Schuiven doe ik nog wel eens, waardoor het voor mij ook niet handig is om blogjes alvast in te plannen via hootsuite of direct in facebook. Zeker als ze om de een of andere reden niet direct online komen.

Je netwerk uitbreiden

Netwerken met pr-bureau’s

Naast te werken aan je vindbaarheid, is het ook goed om je eigen netwerk op te bouwen. Dat doe je bijvoorbeeld door je aan te melden bij pr-bureaus. Bij sommige bureaus kan het zijn dat er minimumeisen worden gesteld aan het aantal volgers.

Vaak organiseren ze twee keer per jaar een pr-dag waarbij je kan kennis maken met de merken die ze vertegenwoordigen en de nieuwe collecties. Het is altijd goed om op die manier wat zichtbaarder te worden en niet alleen iemand via de mail maar ook face to face te spreken.

Netwerken met webshops & bedrijven

Het zelf actief gaan regelen van reviewsamples bijvoorbeeld in samenwerking met webshops wordt soms ook wel schooien genoemd. Misschien komt dat een beetje negatief over, en laat je daardoor absoluut niet weerhouden.

Hoe je dat het beste kan aanpakken? Wat ik weleens voorbij zie komen is dat mensen een oproepje plaatsen op Twitter en zo direct vragen om samenwerkingen, in het algemeen of specifiek in het kader van een verjaardag / feestdagen etc.

Iets minder actief is het plaatsen van een banner op je site waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar reviews. Natuurlijk kan je ook direct webshops / bedrijven aanschrijven. Dit heb ik zelf in het verleden ook een tijdje gedaan. Het kost je erg veel tijd.

Daarnaast blijft het hopen op een positieve reactie, of überhaupt een reactie. Maar je weet maar nooit. Ook beurzen bezoeken en zo face to face contact zoeken wordt zeer gewaardeerd.

Netwerken met bloggers

Naast bedrijven is het ook goed om een netwerk van bloggers op te bouwen. Ook al is bloggen een individuele activiteit, om succesvol te zijn heb je toch echt andere bloggers nodig.

Die je om hulp kan vragen, ook om elf uur ’s avonds, samen mee naar events kan gaan, of eventueel kunnen invallen als jij niet kan, je kunnen helpen om tags te laten slagen etc.

De populairste methode hiervoor is Facebook; daar zijn diverse Facebookgroepen die je kunnen helpen. Niet alleen om je blog te spammen, of om de interactie op je blog te bevorderen maar ook waar je terecht kan met vragen of advies.

Wat vaak echt niet gewaardeerd wordt, is als je in een facebookgroep gaat vragen ‘Via welk pr-bureau gaat dat?’ er zijn zelfs groepen waar dat verboden is. Dit omdat de betrokken persoon dan vaak overspoelt wordt door mailtjes en je als blogger er zelf veel tijd in hebt gestoken om een netwerk op te bouwen.

Er zitten zeker mensen bij die elkaar verder willen helpen, maar vraag het dan een op een. Dan helpt het als je goodwill hebt opgebouwd. Lever je een constructieve bijdrage aan de groep en vraag je het toch een keer krijg je sneller antwoord (al dan niet privé) dan wanneer dat de enige reden is om lid te zijn van een groep.

Het is ook heel fijn om een groepje bloggers om je heen te verzamelen die je vertrouwt.

Niet alleen om vragen te stellen maar ook om bijvoorbeeld samenwerkingen door te spelen. De ene keer voor hun eigen blog, omdat ze zelf niet kunnen naar een event of het product niet direct geschikt is (denk aan speelgoed voor oudere leeftijdsgroep).

Wat voor jouw een product oplevert of een uitstapje en de kans om je eigen netwerk op te bouwen.

Aan de andere kant zullen ze soms ook dingen doorspelen die ze op hun eigen blog niet vinden passen.

Het wordt heel erg gewaardeerd als dit contact van twee kanten opkomt, als je zelf ook iets terug doet. Dat hoeft zeker niet met gelijke munt te zijn, maar bijvoorbeeld de betreffende blog taggen als je een tag invult.

Een eigen verslag schrijven over het product op je blog en naar het origineel te verwijzen. Reacties op de blog achter te laten. Een keer iets delen. Meedoen aan een winactie.

Bloggers gezocht

In de groep bloggers gezocht komen regelmatig oproepjes voorbij. Van structurele of eenmalige gastblogs binnen een bepaald thema, een vraag of bijdrage aan een blog en nog veel meer.

In principe altijd met vermelding en verwijzing naar de originele bijdrager. Dit wordt vaak erbij vermeld in het oproepje. Door dit soort oproepjes in de gaten te houden en er een bijdrage aan te leveren kan je dus makkelijk werken aan je linkprofiel. De ene keer zal je er wel wat meer voor moeten doen dan de andere.

Samenwerken met bedrijven

Eén van de voordelen van het bloggen zijn toch wel de samenwerkingen. Het gratis ontvangen van spullen om te testen en je ervaringen te delen is natuurlijk erg leuk. Het zegt ook wat over het vertrouwen van de samenwerkende partij in jou.

Toen ik een paar maanden aan het bloggen was kreeg ik een eerste mailtje en voelde dat heel speciaal. Blijkbaar zagen zij iets in mij.

Wanneer ben je interessant?

Al snel leerde ik dat het zeker als je nog wat kleiner bent vooral om linkbuilding draait. En kreeg je daar gratis producten voor, of soms een paar tientjes. In de ogen van andere bloggers was dat op dat moment niet veel, maar ik vond het heel bijzonder.

Gaandeweg leerde ik steeds meer van deze wereld, en leert de wereld steeds meer om bloggers in te zetten.

Of dit nu is voor het bouwen aan een degelijke linkbase waarvoor je page / domein authority (moz-rank) belangrijk is, tot en met de promotie van bepaalde producten waarbij er met name gekeken wordt naar je bezoekersaantallen en bereik op social media.

Om interessant te zijn als het gaat om exposure verschilt nogal; voor het ene bedrijf gaat het om bereik en de directe promotie van artikelen.

Afhankelijk van het merk kan je als micro-blogger interessant zijn vanaf 5.000, 10.000 of nog meer unieke bezoekers per maand. Als het gaat om linkbuilding, of een grootschalige actie wordt hier niet naar gekeken en gaat het vooral om zoveel mogelijk artikelen.

Lees ook: Domain authority (da & pa) & Trustflow verhogen door middel van linkbuilding 

Verhouding samenwerkingen

Zelf vind ik het heel erg belangrijk dat deze in evenwicht zijn. Een blog met veel samenwerkingen is leuk voor jouw, maar minder interessant voor je vaste lezers. Die zijn vaak niet op zoek naar reclame.

Zelf probeer ik productreviews daarom te ‘verpakken’ dat ze voor een grotere doelgroep interessant zijn om te lezen. Wees ook zorgvuldig met het direct delen van persberichten en schrijf zelf je teksten.

Veel persberichten zullen namelijk alleen maar meer persberichten opleveren. Bedrijven zoeken of zoveel mogelijk blogs die voor zo min mogelijk willen samenwerken of gaan op zoek naar een blog die inhoudelijk ook aansluit bij wat zij willen uitdragen waar dan ook een passende beloning tegenover staat.

Google Analytics

Om te meten hoeveel bezoekers je hebt kan je het beste Google Analytics installeren. Ieder meetsysteem rekent net even wat anders, en GA is algemeen geaccepteerd door alle partijen.

Dit is een keer even wat puzzelen, maar dan ben je klaar en kan je altijd je unieke bezoekers en pageviews bekijken. Die worden het meest gevraagd.

Daarna valt er nog meer informatie uit Google Analytics te halen. Van de leestijd (dus klikken ze het alleen aan of lezen ze het ook echt). Als je weet welke blogs het meeste worden gelezen, kan je ook herleiden waar je bezoekers vandaan komen.

Let op: Er zijn diverse plugins of thema’s die om je ua-code van google analytics vraagt. Zorg ervoor dat deze slechts eenmaal op je website te vinden zijn (broncode homepage) omdat hij anders je pageviews dubbel meet en je dus een vertroebeld beeld krijgt.

Follow / nofollow

Er zijn twee soorten linkjes; follow en nofollow. Bij nofollow linkjes zeg je tegen google dat ze niet verder moeten gaan en geven dus vrij weinig (wel iets) waarde door aan de ander. Bij follow linkjes zeg je tegen de bots dat dat een interessante link is en crawlen ze verder.

Daardoor is een follow link veel waardevoller en zijn veel bedrijven daarna op zoek in het kader van linkbuilding om hoger te scoren in google.

Officieel mag dit echter niet van google (betalen voor linkjes), als ze je daarop betrappen kunnen ze je een penalty geven. Waardoor de betreffende blog niet meer in de zoekresultaten verschijnt.

Dit is mij ook ooit overkomen, ik had toen heel veel afbeeldingen embedded in een artikel (van dezelfde site) en daardoor gingen er rode vlaggetjes af. Dit kan ook als veel bloggers tegeijk naar dezelfde opdrachtgel

Mozrank (pa & da) & Trustflow

In beide situaties is het handig om rekening te houden met de pa- en da-waarde of de trustflow van de andere site. Een vrij technisch verhaal, waarvan je als je de link volgt meer kan lezen.

Maar het komt er in principe op neer dat hoe hoger die is, hoe meer linkjuice er naar jou doorvloeit en hoe hoger jouw waarde wordt (en dus ook je positie in Google) en je interessanter wordt voor een andere partij.

Heb je zelf een hoge (boven de 30) pa / da zal je dus ook sneller dat soort mailtjes ontvangen. Echter is het ook belangrijk om van een aantal lagere sites een link te hebben omdat je anders wordt afgestraft op linkbuilding. Hier kan je berekenen wat je pa / da waarde is.

Reclame Code Commissie

Er zijn geen wetten voor zoals op tv of in kranten, wel is er deze code, een soort gedragscode waar je je aan hoort te houden. Nu kunnen ze je niet straffen, maar ze kunnen wel een zaak beginnen tegen je en voor een hoop narige publiciteit zorgen.

Als je geen problemen wilt moet je duidelijk aangeven wanneer je iets hebt gekregen (barter deal) en wanneer je een financiële vergoeding hebt ontvangen (sponsordeal). Hoe je dit doet mag je zelf weten.

Dit kan aan het begin in de titel, met een bepaalde hashtag, maar ook onderaan de blog. Ook gesponsorde content op social media moet voorzien zijn van een hashtag zoals #ad of #spon.

Barter deals

Om in aanmerking te komen voor een samenwerking moet je zorgen dat bedrijven je weten te vinden, vaak op dezelfde manier als je lezers je vinden.

Om duidelijk te maken dat je daarvoor open staat kan je een kopje samenwerken aanmaken in het menu waar je schrijft welke opties er zijn. Al dan niet in combinatie met voorbeelden of een overzicht van andere merken waarmee je hebt samengewerkt.

Natuurlijk kan je ook het heft in eigen hand nemen en zoveel mogelijk webshops aanschrijven, die krijgen echter dagelijks dit soort mailtjes dus wees niet teleurgesteld als je nee te horen krijgt. Ga ook niet klakkeloos aanschrijven, maar kijk naar wat er echt goed bij je past.

Stappen om een review te schrijven

Als ik een aanvraag krijg / doe voor een product ga ik altijd associëren. Wat zou ik hiermee kunnen doen?

Denk aan een blender waarmee ik een tomatengroentensausrecept kan delen. Of een anduti-agingcrème in een beschrijving van het ochtendritueel. Of stickers die ik wil gebruiken voor een diy.

Als ik denk dat het product heel erg leuk gevonden zal worden door de doelgroep vraag ik of het eventueel mogelijk is om een winactie op te zetten.

Tenminste, als er geen wachtlijst is van een paar maanden. Heel soms zie je deze producten ook terugkomen in een ‘vers van de pers’ overzichtje waarin ik er een aantal deel.

Zodra het product binnen is, maak ik een conceptblog aan met als titel Review X. Anders leert de ervaring dat dit er nog weleens bij in kan schieten. Vaak probeer ik zo snel mogelijk het product in gebruik te nemen en foto’s te maken. Het uitschrijven van een review gebeurt echter heel wisselend.

Ben ik echt heel enthousiast kan hij de volgende dag al online staan. Is dat minder of toch niet tevreden over mijn insteek kan het wat langer blijven liggen. Ik streef er naar om het over het algemeen allemaal binnen een maand online te hebben staan, al lukt dat helaas in de praktijk niet altijd. 

Met de plugin Share a draft kan je een artikel geschreven dat je wilt delen met de opdrachtgever, of een andere blogger.

Bij een review is er soms ook sprake van linkbuilding. Bedenk voor jezelf hoe je hier mee wilt omgaan. Als je direct benaderd wordt door een bedrijf doen ze dat dan niet alleen vanwege naamsbekendheid maar ook omdat ze graag een follow link willen van je blog.

Om hogerop te komen in Google. Scheelt hen weer geld. Als het een product is waar je wat aan hebt, en afhankelijk van de waarde van dat product geef ik het bedrijf daar inspraak over.

Ook als het een organisatie is waarmee ik graag een lange termijn-relatie mee wil opbouwen zal ik hier vrij makkelijk in zijn.

Gaat het echter om een goedkoop product, is het graag of niet. Voor producten die ik via een pr-bureau krijg, plaats ik vaak een link naar bol.com. Dit zijn dan affiliate links zodat ik er indirect zelf ook nog wat aan over houd. Een win-win-win situatie.

Het bedrijf kan verkopen en voor de lezer heeft dit ook toegevoegde waarde omdat ze niet meer hoeven te vragen waar je iets kan kopen of dat zelf moeten gaan zoeken.

Een goede review

Wat ik het belangrijkste vind aan een goede review; dat zowel de lezer, de samenwerkende partij als ikzelf tevreden zijn. De lezer omdat het toegevoegde waarde heeft wat ze lezen, en niet de tiende op een rij.

Als ik weet dat er meer bloggers voor iets zijn benaderd, probeer ik ook altijd zo snel mogelijk te zijn. Of het juist even uit te stellen. Naast dat ik er echt mijn eigen draai aan zal geven.

Voor de samenwerkende partij; het is altijd even goed om te horen wat hun verwachtingen zijn. Hoeveel foto’s, hoeveel exposure, is er informatie die ze graag terug willen zien, zijn er voorkeuren voor links en anchors (woorden die je gebruikt om te linken).

En natuurlijk ook jezelf; dat je achter de content staat die je hebt gepubliceerd en het een toegevoegde waarde vind voor je blog.

  • Zorg voor voldoende beeldmateriaal; minimaal drie foto’s van het product. Waarvan minimaal één van het product zelf en één in een soort sfeerfoto / in gebruik. Details doen het ook altijd goed. Let ook op de achtergrond, probeer deze zoveel mogelijk stoorzendervrij te maken.
  • Zorg ervoor dat de feitelijke informatie over het product klopt, laat dit eventueel vooraf controleren door de aanvrager.
  • Geef het artikel toegevoegde waarde; dat het meer is dan alleen het vertalen van het persbericht in eigen woorden of informatie die bij de verkoper zelf ook al staat beschreven.
  • Maak het persoonlijk; waarom koos jij voor dit product. Wat doe je ermee? In welk kader gebruik je het? Deel een anekdote.
  • Deel je eigen ervaring met het product; wat vind je ervan? Dit geeft je blog een meerwaarde boven een standaard productomschrijving op een verkopende website.
  • Wat zijn de pluspunten, maar ook de minpunten van het product? Een 100% positieve review zal niet altijd geloofwaardig overkomen.
  • Deel mee waar het product gekocht / gevonden kan worden (al dan niet met affiliate linkjes), en eventueel hoeveel het kost.
  • Tot slot; zorg dat het aansluit bij de rest van je content. Schrijf je alleen over kinderen, kan je niet opeens seksspeeltjes gaan reviewen. Tenzij je schrijft over hoe je het spannend en relaxed maakt in bed als je graag kinderen wilt…

Als je twijfelt of er onjuistheden staan in je blog, kan je altijd even een preview doorsturen en laten controleren. Wie weet zien ze liever een ander linkje, of staat er een foutje in. Geef wel altijd duidelijk aan dat jij zelf de insteek van de content bepaalt. 

Wees ook creatief in de reviews die je deelt; niet alleen maar “review product x”, maar geef het een twist en maak het ‘eigen’ zodat het aansluit bij de rest van je blog.

Op die manier wordt het vanzelf ook beter gelezen. Vermeld ook altijd wanneer er iets is opgestuurd aangezien je dit als blogger verplicht bent door de Reclame Code Commissie.

Lees ook: GDPR proof Nederland & Checklist AVG als blogger / publisher

Geld verdienen met bloggen

Naast het reviewen van items waarbij je in natura producten krijgt toegestuurd, kan je er ook echt geld mee verdienen. Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van banners waarbij je betaald krijgt per 1000 views of per click.

Dit zijn vaak redelijk stabiele inkomsten, het bedrag varieert maar je hebt dan iedere maand wel iets. Daarom is het verstandig om met degelijke boekhoudsoftware je inkomsten en uitgaven bij te houden.

De overige inkomsten zijn afhankelijk van de opdrachten waarvoor je wordt gevraagd / die je binnensleept. Er zijn opdrachtgevers die graag een advertorial willen inkopen op jouw site, net zoals in een tijdschrift.

Omdat je je specifiek richt op hun doelgroep, je heel veel lezers bereikt, je mooie foto’s maakt of vanwege de inhoudelijke meerwaarde.

Of je kan affiliate links plaatsen waarbij je schrijft over een product en een linkje opneemt waar je dat product kan kopen en er een klein percentage (vaak tussen de 1 en 6%) naar de blogger gaat.

Tot slot kun je (vaak in uitzonderingssituaties) betaald krijgen om naar events toe te komen of mee te gaan op een persreis en daar een social media-post van te delen. Op Youtube kun je ook inkomen genereren op basis van de vertoonde advertenties in filmpjes.

Afhankelijk van het aantal views lopen die bedragen op tot soms wel een paar duizend per maand voor de grotere kanalen die iedere dag content delen. Ook kun je hier gevraagd worden voor product placement en betaald krijgen om een bepaald product te showen.

Volgens de Reclame Code Commissie dient dit wel aangegeven te worden, sluikreclame is dus ook hier niet toegestaan. Er zijn een aantal manieren waarom je interessant kan zijn als blogger voor een betaalde samenwerking. Ook als je nog een kleine blog hebt;

Linkruil & linkbuilding

Als blogger krijg je namelijk met enige regelmaat de vraag of je wilt meewerken aan een linkruil. Dat wil zeggen dat iemand een artikel schrijft en naar jouw blog verwijst en zij dat van jou verwachten. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd en is een SEO (Search Engine Optimalisation) methode.

Over het nut hiervan wordt nog wel eens gediscussieerd. Aan de ene kant wordt gezegd dat goede en uitgebreide blogs schrijven meer nut hebben, aan de andere kant merk je wel dat een uitgebreid linkprofiel een fijne basis is. Mijn advies is dan ook en-en. Staar je er niet blind op, maar houdt er wel rekening mee.

Je aansluiten bij een aantal bloggersnetwerken (deze willen nog wel eens per jaar verschillen) is ook aan te raden. Zelfs als je nog niet veel bezoekers hebt, maar wel een hoge mozrank kan je daar opdrachten uit halen als het gaat om linkbuilding.

Je hoeft dus niet persé tienduizenden bezoekers te hebben om een inkomen er uit te halen. Het gaat dan echter wel om lagere bedragen (denk aan een paar tientjes), maar het is toch mooi om de investering er uit te halen.

Dit zijn echter wel vaak de opdrachten waarbij je niet mag vermelden dat het om een samenwerking gaat of er om een follow link gevraagd wordt.

Aan jezelf om te bepalen of je wel of niet het risico wil lopen op een google penalty (follow link) of op de vingers getikt te worden door de Reclame Code Commissie (niet vermelding).

Advertorials

Voor advertorials kijken partijen juist heel erg naar bezoekersaantallen, dan gaat het echt om het stukje branding en het bereik en interactie van je blog. Vanaf 50.000 bezoekers per maand heb je al een goedlopende blog, zeker als ze ook regelmatig terugkomen. Maar ook vanaf 20.000 bezoekers kan je al aantrekkelijk zijn.

Zorg dan dat je pageviews ook op orde zijn, zodat bezoekers niet alleen voor post x komen maar je ook echt gaan volgen.

Met hogere bezoekersaantallen kun je voor dit soort opdrachten ook meer geld vragen, voor de eerste categorie doet dat er niet toe en is er vaak een vooraf vastgesteld budget waarvoor ze zoveel mogelijk linkjes willen kopen.

Banners

Bij veel pageviews (boven de 100.000) kan het ook interessant zijn om banners op je blog te laten weergeven. Er zijn diverse partijen die daar een code voor aanleveren waar je een redelijk stabiel basisinkomen uit kan halen.

Zelfs in de zomer als er minder betaalde opdrachten zijn heb je toch een begin. Als je hiervoor gaat is het wel goed om even rond te shoppen en te zien wat de vergoedingen zijn, formaat van de banners (take-overs leveren hogere bedragen maar kan je ook bezoekers en advertorials kosten omdat bedrijven niet op een commercieel ogende site willen), ervaringen van andere bloggers en voor welke opdrachtgevers zij werken.

Bij minder bezoekers is Google Adsense een fijn programma om te beginnen.

Affiliate programma’s

Er zijn diverse affiliate programma’s die al snel geld kunnen opleveren. Oké, het gaat hier niet om grote aantallen, maar alle beetjes helpen toch? Een eerste stap kan zijn door je aan te melden bij affiliatie programma’s zoals Affiliate4YouDaisyconBol.com etc.

Affiliate wil zeggen dat je een link plaatst naar een bepaald product en dat als de bezoeker doorklikt, en dat ook koopt je er een percentage van krijgt.

Naast linkjes is het ook mogelijk om banners te plaatsen, hiervoor geldt precies hetzelfde principe. De voorwaarden verschillen per partij dus kijk vooral wat er bij jouw past. Als je volledig in zet op affiliatie en gaat werken met landingspagina’s zou dit flink geld kunnen opleveren.

Mijn ervaring is echter dat 10 euro per maand netjes is en de meeste krijgen nog minder. Is natuurlijk al beter dan niets.

Je kan ook kiezen voor een overkoepelend programma zoals linkpizza waardoor je in een keer overal aangemeld wordt en je geen aparte affiliate linkjes hoeft aan te maken. Zij houden echter wel een deel van je commissie in.

Als reisblogger is het dan voordeliger om direct via tradetracker samenwerken of als je veel schrijft over producten direct via bol.com. En dan in de uitzonderingsgevallen daarvan gebruik te maken.

Uitzonderingen daargelaten krijg je betaald op basis van commissie, je ontvangt dan een percentage van het aankoopbedrag of een vast bedrag per lead afhankelijk van het bedrag.

Zelf vind ik bol en linkpizza erg fijn werken, bol omdat zij over heel veel producten beschikken en vrij hoge vergoeding hebben en maandelijks uitbetalen. Linkpizza is erg handig in combinatie met de chrome extensie.

Als je dan in google zoekt naar een bepaald product zie je gelijk een oranje dollarteken verschijnen achter de linkjes waarvoor je een affiliate vergoeding krijgt.

Youtube

Een goedlopend Youtubekanaal kan ook een mooie bron van inkomsten zijn. Je kan net zoals bij een blog betaald worden om een bepaald merk of product terug te laten komen. Maar je krijgt ook betaald als je advertenties laat weergeven in je vlog of filmpje. Bij hoge views kan dat lekker oplopen.

Eigen producten

Steeds vaker zie je dat mensen downloads of digitale producten maken die ze verkopen om zo geld te verdienen. Van e-books met verhalen tot en met cursussen of diy’s en patronen.

Tegen een (kleine) vergoeding kan je deze downloaden. Zelf kan je deze downloads ook aanbieden en verkopen. Het kost wel extra tijd om deze te schrijven en vervolgens te promoten, want je lezers moeten hem natuurlijk wel vinden en kopen. Dat betekend dus dat je betrouwbaar over moet komen.

Nevenactiviteiten

Naast het bloggen zelf kun je natuurlijk ook een aantal nevenactiviteiten ontplooien waarbij je blog je visitekaartje is.

Denk bijvoorbeeld aan coaching van ondernemers en bloggers op het gebied van bloggen of social marketing, het beheren van Facebookpagina’s, laten inhuren als spreker of het geven van workshops, schrijven van teksten, fotografie, een webshop opzetten etc.

Hoe kom je aan (betaalde) opdrachten en samenwerkingen?

Hoe je aan samenwerkingen komt ligt heel erg aan je blog hoe dit gewaardeerd wordt. Bij een blog die specifiek over speelgoed gaat zal men minder snel opkijken als er een review komt (van speelgoed) dan als dit op een foodblog komt.

Bedenk daarom heel erg goed waar je je op wilt richten. Als je niet veel aanvragen krijgt is het heel verleidelijk om overal ja op te zeggen.

Zo ben je hier in het verleden ook beautyproducten tegen gekomen die je nu niet snel meer zult aantreffen. Lezers denken graag in hokjes en ook als persoonlijk blogger / omniblogger kan dat een hokje zijn.

Afhankelijk daarvan verschillen ook de meningen over het aantal reviews. Bij een beautyblog zullen ze niet raar opkijken als je iedere dag met een review komt.

Terwijl als je een persoonlijke blog hebt, hoe persoonlijk je de review ook maakt, je hier sneller op commentaar van de lezer kan rekenen. Zeker als je de focus een beetje verschuift kan dit tot veel commentaar leiden.

Ook worden er soms opmerkingen gemaakt over welk percentage review een samenwerking mag zijn. Vaak zijn de cijfers die hierbij genoemd worden 60% gekocht en 40% eigen. Tja, dan kan ik je meteen al vertellen dat ik me daar niet aan houd.

In principe is alles wat je hier voorbij ziet komen, als het gaat om merken, gesponsord. En daar kom ik eerlijk voor uit.  Ik ontvang regelmatig zeer veel leuke aanbiedingen, dus als ik het vind passen, waarom zou ik dan nee zeggen?

Die combinatie zorgt ervoor dat ik dus vrijwel nooit een review uit mezelf zal plaatsen. Sterker nog, dat heb ik in het begin ook niet gedaan.

Hoe kom je aan sampels / barter deals?

Er zijn in principe twee manieren om aan samenwerkingen te komen. Mijn favoriete manier van werken voor reviews gaat via pr-bureaus. Bij de een kan je je direct inschrijven en de ander heeft verschillende lijsten afhankelijk van je aantal bezoekers.

Passeer je een grens zoals de 10.000 of 20.000 unieke bezoekers dan willen ze dit ook altijd graag weten. Via pr-bureaus krijg ik bijvoorbeeld onaangekondigd perspakketten met inhoud, het is aan jou of je er iets mee doet maar als je dat doet wil het pr-bureau graag een link ontvangen.

Daarnaast ontvang je heel veel persberichten, wat niet past kan gelijk naar de prullenbak.

Andere zijn wellicht interessant en passen goed bij je blog. Dan kan je daar op reageren en vragen of er misschien sample producten aanwezig zijn. De ene keer is dat geen probleem en heb je het een dag later in huis, de volgende keer hebben ze een beperkt aantal samples en wachten ze even af wie er reageren en krijgen alleen de grootste titels etc.

Pr-bureaus vind je door bijvoorbeeld te googlen op merknaam + pr-bureau. Je kan hun aanschrijven met het verzoek om opgenomen te worden in de perslijst, een kort voorstellen en overzicht van je actuele statistieken.

Als je het leuk vindt, is er heel wat mogelijk op dat gebied, of je nu veel of weinig bezoekers hebt. Vaak ligt het er ook aan hoe actief je hier zelf mee omgaat.

Toon je initiatief en mail je iedere dag tien bedrijven, dan zul je sneller samenwerkingen hebben. De vraag is echter of je lezers daar wel op zitten te wachten, als je iedere keer deelt wat je hebt gekregen, blijven er niet veel vaste lezers over.

Als je een review hebt gedaan, en hebt gepubliceerd, zorg dan ook voor een goede afwikkeling. Je wilt tenslotte dat het bedrijf tevreden over je is en misschien wel bij een volgende ronde weer aan jou denkt. Dat kan heel eenvoudig door ze in de publicatie op social media te taggen.

Met name Twitter en Facebook zijn hier zeer geschikt voor. Een mailtje sturen met de link naar het artikel doet het ook erg goed. Met een beetje geluk delen zij het ook en levert je dat extra bezoekers op.

Dit kan ook heel goed een afweging zijn in het aangaan van een samenwerking; als het gaat om een lage waarde maar ze het wel delen op hun facebookpagina met vele 10.000 volgers of een link delen op hun eigen website, kan dat ook waardevol zijn.

Heel erg netjes is het als je ook wat informatie deelt over hoe een review het heeft gedaan. Hoe vaak het gelezen is, hoeveel reacties, of het product misschien buiten de blog om nog complimenten heeft gekregen.

Perspakketten

Perspakketten vind ik zelf altijd superleuk om te krijgen, negen van de tien keer komen die onaangekondigd zodat het een grote verrassing is. Daarom vind ik het ook belangrijk om hier aandacht aan te besteden. In het begin deelde ik het op social media, nu heb ik de ‘vers van de pers’-blogs hiervoor in het leven geroepen.

Persevents

Naast persberichten kan je trouwens ook uitnodigingen ontvangen voor persevents en persdagen. Soms ontvang je dan na afloop een goodiebag met een aantal producten. Je kan beginnen met hier over te schrijven.

Ga ook naar persdagen als er niet direct beloftes gedaan worden dat er iets tegenover staat, dit is goed om je offline netwerk op te bouwen en levert je op termijn misschien wel meer op!

Als je een verzoek krijgt voor samenwerking en het product past maar heeft niet een bepaalde waarde, gewoon doen. Jij bepaalt wat er op je blog komt, niet je lezers of andere bloggers.

Betaalde samenwerkingen

Aan betaalde samenwerkingen komen is iets lastiger. Als je net bent begonnen kan het lonen om je aan te melden bij bloggersnetwerken waar je kan pitchen op opdrachten.

De ene keer willen opdrachtgevers echter voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en de andere keer zoeken ze alleen naar de grootste bloggers met de meeste bezoekers. Bij de meeste moet je een koppeling maken met social media of Google Analytics. Netwerken en marktplaatsen zijn onder andere;

Naarmate je groeit kan je ook gevraagd worden om lid te worden van andere netwerken. Het is daarom belangrijk om zichtbaar te zijn en flink te netwerken. Zowel offline als online.

Als je online vindbaar bent zal je ook sneller benaderd worden door bedrijven waarmee je een terugkerende samenwerking kan aangaan. Dit soort bedrijven worden vaak ook onderling door bloggers aan elkaar doorgespeeld. Netwerken met andere bloggers is dus echt belangrijk.

Media bureau’s

Als je rond de 50.000 unieke bezoekers hebt per maand kan je interessant zijn voor een media bureau om mee samen te werken.

Vooral als je een vaste lezersgroep hebt die iedere dag terug komen om te lezen. Zij doen voor jou de acquisitie en verkopen opdrachten (vaak wel voor een heel hoge commissie).

Er zijn een aantal media bureau’s, maar de ervaringen zijn heel wisselend. Ook zij hebben over het algemeen stokpaardjes die veel opdrachten krijgen.

Veel bloggers haken daarom ook al snel weer af na een jaar en regelen dit zelf of zoeken naar een individu om dit te regelen.

Veel media bureau’s werken op basis van een contract en eisen exclusiviteit. Dat wil zeggen dat je vervolgens zelf geen samenwerkingen meer mag regelen, maar alles via hun verloopt.

Mediakit

Als je met het bloggen meer wilt bereiken dan alleen maar het delen van je verhalen maar er ook zakelijk iets mee wilt bereiken zijn er ook andere activiteiten die hierbij komen te kijken.

Denk aan het opstellen van een mediakit, het onderhouden van contacten en werven van opdrachten, het laten goedkeuren van drafts, het opstellen van facturen en het nazien op de betaling. Het is ook netjes om als een bedrijf je opdrachten verstrekt op te komen dagen bij events.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je niet kunt, maar probeer er een volgende keer wel te zijn, ook als er niet direct iets te halen valt of voor de goodiebag. Op die manier blijf je in de picture en steek je al snel op boven het maaiveld.

Op de lange termijn levert het je dan ook meer op. Stel ook een duidelijke disclaimer op waarin je schrijft hoe je omgaat met advertorials, bijvoorbeeld het vermelden onderaan een blog in overeenstemming met de Reclamecode Social Media en handel ook zo.

Doelen bepalen

Wat ik al schreef in de inleiding, begin met te bedenken wat je graag wilt bereiken met het bloggen. Waarom je überhaupt een blog hebt aangemaakt.

Ga je voor een mama blog dat dient als online dagboek voor je familie in het buitenland om de gang van zaken bij te houden? Brei je graag en krijg je tig keer de vraag hoe je iets hebt gemaakt en wil je dat graag delen?

Heb je een eigen webshop en wil je graag meer aandacht voor de producten die je verkoopt of hoger in Google eindigen? Ben je zelfstandige en wil je door middel van bloggen anderen informeren en leads binnen halen? Wil je graag professioneel blogger worden en daarmee je brood verdienen? Het kan allemaal en is allemaal goed.

Doelen kunnen natuurlijk ook in de loop der tijd veranderen. Ik begon met het bloggen als persoonlijke blog in combinatie met het doel om mensen te inspireren. Sterker nog ik heb zelfs uitspraken gedaan als ‘dat zou ik nooit doen’ zoals met gastbloggers werken.

Nu anderhalf jaar later ben ik toch echt ontzettend dankbaar dat ze er zijn en ik niet alles zelf hoef te doen. Dat is in mijn ogen geen teken van zwakheid, maar juist goed als je mee durft te gaan. Al is het niet handig als je iedere maand van mening veranderd.

Is het bloggen je passie en wil je er je werk van maken? Dan zul je, net als bij elke onderneming, een plan moeten maken en doelstellingen formuleren.

Hoe ga je marketing inzetten om die doelstellingen te bereiken? Hoeveel budget heb je hiervoor nodig? Wie heb je nodig om jou te helpen je doelen te bereiken? Dat allemaal zet je op papier.

Succesvol bloggen

Een van de vragen die ik regelmatig krijg luidt als volgt: ‘Hoe moet ik succesvol bloggen’. Niet alleen bij mij, maar ook van andere bloggers hoor ik dit geluid. Daarom speciaal voor jullie deze blog. 

Ik vind het namelijk altijd erg leuk om mailtjes te krijgen en beantwoord met liefde jullie vragen. Dit vind ik echter best een lastige vraag. Helemaal als iemand mailt dat ze die dag een blog hebben aangemaakt en niet weet hoe nu verder te gaan.

Graag wil ik als eerste het volgende benadrukken: Wat gezien wordt als succesvol bloggen verschilt van persoon tot persoon.

Bij de een gaat het om zoveel mogelijk geld verdienen met het bloggen, de ander om een boodschap uit te dragen, voor de volgende is bloggen een ‘extra service’ bij een webshop of (online) onderneming en daarmee zoveel mogelijk leads binnen te halen.

Op de vraag ‘Hoe moet ik succesvol bloggen’ is geen pasklaar antwoord. Het is vooral heel veel proberen, vallen, opstaan en leren.

Wees transparant & eerlijk

Helaas zie ik regelmatig ook dat er bloggers zijn die de werkelijkheid mooier maken dan het is. Het meest extreme geval is wel een blogger die consequent blijft volhouden dat ze 100.000 bezoekers had. En dat al vanaf het moment dat de blog pas een paar maanden in de lucht is.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen die meteen een goedlopende blog kunnen neerzetten, maar dan moet de interactie op Facebook ook wel daar naar zijn. Want bezoekers via Google krijg je pas op de lange termijn.

Datzelfde geldt voor volgers kopen. Het valt op als je opeens 1000 volgers meer hebt in een week, zeker als je in die week geen winactie hebt of wat dan ook. Via Facebook kun je de pagina’s van een ander volgen.

En zien hoeveel iemand groeit en hoeveel interactie die blogposts opleveren (handige tip dus om kunstjes van een ander af te kijken) en ja dan valt het op als dat niet anders is dan anders maar je wel opeens zoveel meer volgers hebt.

Het is ook niet te adviseren om volgers te kopen, dit zijn vaak buitenlandse accounts of accounts die je vervolgens niet volgen en je dus interactie kosten en alleen maar averechts werken.

Ja, het lijkt leuk meer volgers en dat je dan sneller interessant kan zijn voor betalende partijen maar steeds vaker wordt er ook gekeken naar interactie. Via deze link kan je bijvoorbeeld een waarde hangen aan interactie op Instagram. Een IPM boven de 20 is ‘normaal’.

Authenticiteit loont

Als je graag meer lezers wilt of in aanmerking wilt komen voor samenwerkingen is het goed dat je je eigen blog hebt opgezet. Niet alleen eigen in dat de site, teksten en foto’s van jou zijn maar ook dat je je eigen uitstraling hebt. Probeer jezelf onderscheidend te maken van andere blogs.

Bijvoorbeeld door een gelikte lay-out, bepaalde focus als het gaat om onderwerpen, bepaalde schrijfstijl, schitterende foto’s, hoge bezoekersaantallen etc.

Bedrijven zoeken niet een kopie van een andere blog, maar juist iemand die zijn / haar eigen ding doet en daardoor ook een eigen doelgroep heeft gevonden. Dit kan best wel tijd kosten om je eigen voice te vinden.

Je kan daarbij naar andere bloggers kijken en je daardoor laten inspireren, maar zorg er voor dat je vervolgens wel je eigen mix gaat maken.

Als je dan vervolgens benaderd wordt voor samenwerkingen is het goed om te bewaken dat je niet te commercieel wordt en teveel samenwerkingen hebt. Dat kan voor volgers een reden zijn om af te haken.

Zelf stel ik bij iedere samenwerking vier vragen in willekeurige volgorde, waarbij minimaal 1 met ja beantwoord moet worden.

  1. Levert het een passende financiële beloning op? Passend in verhouding tussen wat er wordt gevraagd en wat er voor wordt geboden.
  2. Levert het meerwaarde op voor de blog & lezers? Is het een interessant nieuwtje wat lezers oplevert, of toegevoegde waarde heeft voor de blog. Informatie die ik wil delen, ook als het niet veel lezers oplevert.
  3. Heb ik er zelf iets aan? Als het gaat om een barter deal bijvoorbeeld, is het een interessante deal dat ik ook echt nodig heb en ga gebruiken of wordt het toch eerder een sta-in-de-weg en is de waarde van het product of dienst in evenwicht met wat ik er voor moet leveren. Want dan koop ik het liever zelf.
  4. Is de gunfactor aanwezig? Bijvoorbeeld bij startende ondernemingen, goede doelen etc. Word je met respect benaderd, krijg je niet het gevoel om gebruikt te worden en gun je het de ander en krijg je dan ook de vrijheid om er zelf je eigen invulling aan te geven.

Blijf je verdiepen

Denk niet dat je er op een gegeven moment bent en alles weet. Het internet blijft ontzettend vergankelijk en wat vandaag wordt geadviseerd kan morgen ‘schadelijk’ zijn.

Daarom wil je graag op de hoogte blijven van alle ‘regeltjes’. Hoe het zit met de Facebook Edgerank, zeker als beginnend blogger kan je hier vrij afhankelijk van zijn.

Hoe het zit met SEO, en updates van Google als het gaat om de ranking. Veranderende wetgeving zoals het verplicht stellen van een melding te maken van Cookies of de Social Media Reclame Code. Daarom is het verstandig om een aantal blogs te volgen die gaan over bloggen.

Zelf lees ik altijd graag Blogaholic, dit altijd zeer toegankelijk geschreven en vaak direct toepasbaar. Blogtrommel, Miss Sentenelli, Digitale Dromers, maar ook Frankwatching.

Het helpt om lid te worden van bloggersgroepen op Facebook. En dan niet de groepen waarin je alleen maar linkjes kan achterlaten naar je blog. Maar de groepen waar je je vragen kan stellen en er ook een fijne interactie is van bloggers die je helpen. Of die tips delen als ze iets passends voorbij zien komen.

Wanneer inschrijven bij Kamer van Koophandel?

Op een gegeven moment komt de overweging om je in te laten schrijven bij de Kamer van Koophandel. Er kunnen diverse redenen zijn om dat te doen. De ervaringen bij de Kamer van Koophandel kunnen ook nog wel eens uit elkaar lopen, van niet serieus genomen worden tot geen probleem.

Op het moment dat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel ben je officieel een bedrijf en moet je dus aangiftes gaan doen en btw afstaan (tenzij je onder de kleine ondernemersregeling valt). Wanneer je je kan inschrijven?

  • Omdat je een bedoelpaald inkomen genereert; denk aan 500 euro per maand. Dan wordt het wel heel erg veel om in te geven als inkomsten uit overige werkzaamheden en wordt het tijd om je in te schrijven.
  • Als je opdrachten misloopt omdat ze alleen willen betalen als je een btw-nummer hebt. Natuurlijk kun je dat aanvragen, zonder inschrijving.
  • Of vanwege de mindset. Dat je je als ondernemer zakelijker voelt en wordt in de contacten met bedrijven. Je hoopt daardoor serieuzer genomen te worden.

Lees ook: Inschrijven als blogger bij de Kamer van Koophandel

Geduld & Doorzettingsvermogen

Tot slot; als je bent begonnen is het belangrijk om geduld te hebben en door te zetten. De lezers komen niet vanzelf aanwaaien, daarom is het belangrijk om gewoon door te gaan en vol te houden.

Natuurlijk is het ook afhankelijk van de verwachtingen die je hebt aan het bloggen. In plaats van ermee te eindigen had ik daar misschien mee moeten beginnen; dat het goed is om te bedenken wat je eigenlijk wilt bereiken met het bloggen.

Afhankelijk van je wensen moet je daar ook de benodigde tijd voor rekenen. Als je iets wilt bereiken moet je er ook echt voor gaan. Er zijn al zoveel bloggers die al jaren bloggen, wil je daartussen opvallen dan moet je daar echt voor gaan.

Probeer wel op te letten niet teveel te spammen. Je zal dan snel groeien, maar op de lange termijn gaat dit je lezers kosten.

Vergeet vooral niet om gewoon plezier te hebben in het bloggen!

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Hey,
    It seams really pretty. you have an amazing written skill. Keep it up & Good job!

  2. Avatar van Luc Luc schreef:

    Ik wist niet dat er zoveel verschillen waren tussen al deze social media tools.
    Bedankt voor deze informatie.

  3. Avatar van Merel Merel schreef:

    Verhelderend! Zat nog met een paar vragen en die zijn nu beantwoord. Ik ga er eens goed over nadenken, ben nog niet helemaal uit de wanneer als het gaat om mijn kvk. Maar dat ik hem graag wil, is zeker ?

  4. Avatar van Melanie Melanie schreef:

    Wauw. Wat een hoop informatie. Super . Ik sla het op. Het lijkt me fantastisch als ik er ooit mijn geld mee kan verdienen. Mijn blog moet een onderdeel worden van . Maar tot mijn dochter naar school gaat vind ik het zoals het nu gaat prima. Ik groei elke maand met een paar honderd. En zolang ik dat doe ben ik al blij.

  5. Avatar van Aneta Aneta schreef:

    Wat een helderdere en fijne informatie. Ik vroeg me inderdaad af wanner je je bij de kamer van koophandel in kon schrijven. Niet dat dit al mogelijk is met mijn blog.

  6. Avatar van Kreanimo Kreanimo schreef:

    Bam… daar is een pak informatie zeg…
    Bedankt.
    Ik weet niet zo goed of ik er wel een job van wil maken.
    De laatste tijd krijg ik wel wat meer aanvragen voor samenwerkingen. En mijn moz ranking is ook goed gestegen.
    Maar als het job is geworden gaat het volgens mij als een verplichting voelen en daar ben ik (nog) niet aan toe.

  7. Avatar van Anniek Anniek schreef:

    Wauw, wat een aantallen… daar kan ik inderdaad alleen nog maar van dromen. Ik merk dat ik de laatste tijd best veel naar cijfers heb gekeken, alleen als soort bevestiging dat mensen het leuk vinden wat ik doe. Maar van dat gestaar word ik ook niet gelukkig. Dus lekker door blijven gaan en als er mooie dingen uitkomen zoals in je artikel beschreven knijp ik in mijn handen!

  8. Avatar van Carolien Carolien schreef:

    Mijm blog groeit de laatste maanden best goed en krijg sinds januari regelmatig verzoeken tot betaalde artikelen. Daarom ben ik nu toch aan het overwegen om in te schrijven bij de kvk. Ik heb al wel een btw nummer, maar met een kvk nummer kom je toch net even wat serieuzer over vind ik persoonlijk.

    Best wel gek om dit zo uit te spreken voor mezelf, ik blog omdat het mijn hobby is en ik mijn ei erin kwijt kan. En dat dat zo uitgroeit is eigenlijk heel speciaal!

  9. Avatar van Christa Christa schreef:

    Wat een handige en fijne tips!
    Bedankt!!

  10. Avatar van Sylvia Sylvia schreef:

    Wauw wat een informatief artikel. Ik ben gelukkig op de goede weg al groeit mijn blog nog niet zo hard als dat ik graag zou willen. Helaas ben ik nog te klein voor bepaalde persbureaus dus daar zal ik nog even mee moeten wachten. Maar goed dat komt allemaal vanzelf wel. Voor nu focus ik me lekker op mijn blog en om lekker mijm ei kwijt te kunnen!

  11. Avatar van Karin Karin schreef:

    Interessant artikel, heb er veel antwoorden op mijn vragen in gevonden ?