Skip to Content

Elektrische fiets winter; accu e-bike opladen

Elektrische fiets winter; accu e-bike opladen

Vaak als het sneeuwt in Nederland zie je vrolijke foto’s voorbij komen van sneeuwpoppen, kinderen ingepakt als warme michelinpoppetjes en natuurlijk op de slee naar school.

Maar dan in het oosten van het land, want hier in het westen valt het eigenlijk altijd wel tegen. Dus toen deze week sneeuw voorspeld werd, had ik zoiets van, eerst zien dan geloven, al had ik nog wel twee paar snowboots meegenomen toen ik die in de supermarkt tegenkwam.

Zodra de kinderen veilig en warm op school zaten, ik had ze die ochtend nog gewoon op de fiets weggebracht om zoveel mogelijk gebruik te maken van mijn elektrische fiets, en ik heerlijk thuis op de bank zat met laptop op schoot, begon het te sneeuwen.

En dat ging maar door, totdat alles bedekt was met een mooi laagje sneeuw en er een winterwonderland was gecreëerd. Hoe leuk de sneeuw ook is en hoe mooi de plaatjes zijn die het oplevert, het is dan toch ook wel erg spannend om op de fiets naar school te gaan.

Want de sneeuw, zeker aangestampt kan zorgen voor zeer gladde plekken. Dus werden massaal de sleetjes uit de kast getrokken om de kinderen naar school te brengen.

Nu is de meeste sneeuw weg, maar kan het lokaal nog erg glad zijn. Zeker met temperaturen onder en rond vriespunt. Wil je toch op de fiets naar school in de winter; dan de volgende tips.

Onderhoudsbeurt in de herfst

Zodra de kinderen veilig en warm op school zaten, ik had ze die ochtend nog gewoon op de fiets weggebracht om zoveel mogelijk gebruik te maken van mijn elektrische fiets, en ik heerlijk thuis op de bank zat met laptop op schoot, begon het te sneeuwen.

Voordat de winter begint is het goed om je fiets even een extra onderhoudsbeurt te geven zodat je zeker weet dat alles goed zit en nog even extra gesmeerd wordt. Dan wordt toch even alles nagelopen en kan je ook in de winter veilig genieten van je fiets.

Banden niet hard oppompen

Normaal is het goed voor je fiets om harde banden te hebben, en ook fijn fietsen. Als het glad is op de weg door sneeuw, of ijzel of ander winters weer is het juist beter als de banden niet te hard zijn.

Natuurlijk moet je niet op je velgen gaan fietsen, maar gewoon een beetje minder hard. Dit omdat je dan meer bandoppervlakte hebt die in contact staat met de straat en je dus ook meer grip hebt en minder snel zal omvallen.

Eventueel zijn er zelfs speciale winterbanden voor je elektrische fiets zodat je ook in de winter met veel plezier kan fietsen, of dat nodig is in een land als Nederland valt te betwijfelen. Het voordeel van een e-bike is wel dat doordat hij wat zwaarder is, hij ook een stuk stabieler is dan andere fietsen.

Lager zadel

Naast dat je de banden iets kan laten leeglopen is het ook goed om je zadel wat lager te plaatsen. Zorg dat je met beide voeten vlak op de grond kan staan.

Op die manier zit je dichter op de weg en kan je dus makkelijker, als je moet remmen, met beide voeten op de grond staan. Je staat dan een stuk stabieler en voorkomt dat je onderuit gaat.

Goede verlichting

In de winter zijn de dagen kort en de nachten lang, grote kans dat je in het donker als de straatverlichting nog aan is, je naar school of werk moet fietsen. Zorg dan dat je goed verlicht op pad gaat.

Controleer of beide lichten voor en achter werken. Voor noodsituaties kan je gebruik maken van die kleine fietslampjes, maar heel erg veel licht geven ze niet. Zorg daarom altijd dat je een reservepaar in huis hebt.

Let op: verlichting die onderbroken wordt (zoals knipperlichten) zijn wettelijk niet voldoende.

Naast verlichting zijn ook reflectoren belangrijk. Verplicht zijn een rode reflector aan de achterkant of een reflecterend achterlicht, witte of gele reflectoren tussen de spaken of in de banden of velg, en twee gele oranje reflectoren op de trappers.

Zichtbaarheid

Naast goede verlichting is het ook goed om zelf op te vallen. Zo vallen lichte kleuren beter op dan donkere kleuren. Een lichte of felgekleurde winterjas, of accessoires zoals een muts en sjaal vallen dus veel beter op. 

Eventueel kan je ook kleding dragen met reflecterende strepen. Of een hesje met reflecterende strepen zodat ze niet om je heen kunnen.

Fiets je met een klein kind; bevestig dan een vlaggetje achterop de fiets zodat ze er niet makkelijk overheen kijken.

Langzamer fietsen

Het voordeel van een elektrische fiets is natuurlijk dat je harder kan fietsen. Als het echt winters weer is, is het beter om wat langzamer te fietsen.

Net zoals dat je ook langzamer gaat rijden. Beter iets langzamer en veilig thuis of waar je heen gaat, dan dat je slipt en een valpartij veroorzaakt.

Kies dan ook voor een lagere versnelling zodat je meer grip hebt op de weg en je minder kracht zet op de remmers en de kans dat het achterwiel onder je vandaan schiet kleiner wordt.

Houd de fiets ook goed met beide handen vast aan het stuur, zeker in de bochten omdat je evenwicht dan verandert en je sneller onderuit kan gaan.

Let ook op het overige autoverkeer. Niet even snel ergens tussendoor, want ook auto’s kunnen gaan glijden zeker als ze onverwacht moeten remmen. Zorg voor voldoende afstand!

Vermijdt bevroren plassen

Spreekt voor zich toch? Als het vriest vermijdt dan bevroren plassen, die kunnen heel erg glad zijn. Mocht er zo’n grote plas liggen dat je er niet omheen kan, stap dan even af.

Zo kunnen we zelf een stuk afsnijden door het park, maar met dit weer fiets ik liever een klein stukje om. Zeker fietspaden waar veel bladeren liggen of als je een (houten) brug over moet, kunnen erg glad zijn. Ook als het niet gesneeuwd heeft, maar wel koud is.

Stap af bij gladheid

Is het erg glad, of lokaal erg glad, kies dan voor veiligheid en stap af om een stukje te lopen. Zeker stukjes op de stoep of apart fietspad kunnen erg glad zijn. Dan kan het fijner zijn om te fietsen op de weg.

Zorg er wel voor dat het overige verkeer je goed opmerkt. Het voordeel van de elektrische fiets is dat hij een knopje heeft om ook lopend vooruit te bewegen. Wees hier bij gladheid wel alert bij, zodat je fiets er niet zonder jou vandoor gaat 😉

Wil je toch fietsen; probeer dan door zoveel mogelijk verse sneeuw te fietsen. Deze is namelijk nog niet glad.

Wees voorzichtig als ze zijn gaan strooien of als je langs een autoweg fietst. De vieze drap is ten eerste moeilijker doorheen te komen maar kan ook heel erg glad zijn doordat het een mengsel is van water, sneeuw en strooimiddel.

Elektrische fiets niet buiten laten staan

Het beste is het voor je fiets als je die overdekt in een schuurtje of kelderbox kan wegzetten. Een fiets die buitenstaat kan gaan roesten.

Zeker als er een laagje sneeuw opligt is dat niet zomaar verdwenen en heeft je fiets sneller last van corrosie en oxidatie. Er is een speciale contactspray die je kan gebruiken voor het onderhoud van de elektrische onderdelen van de fiets en daartegen beschermt.

Is je fiets vies geworden van de sneeuw, hagel, of zout dat op de weg ligt, maak hem dan even schoon voor je hem weg zet. Dat voorkomt dat de viezigheid toch je fiets gaat aantasten.

Dit doe je door goed schoon te maken, af te spuiten en vervolgens goed te drogen voor je hem weg zet.

Onderhoud accu elektrische fiets in de winter

Vergeet ook vooral niet om de accu van je fiets af te halen en die mee te nemen naar binnen. Zeker bij lage temperaturen loopt hij sneller leeg.

Door de accu op kamertemperatuur in een droge omgeving te ‘bewaren’ loopt hij minder snel leeg en heb je er veel langer plezier van!

Ben je op pad en kan je de accu niet meenemen, dan kan het handig zijn om een speciale hoes te kopen die in de winter je accu warm houdt en beschermt en in de zomer juist koel houdt.

Als je de accu wil opladen laat hem dan eerst even een half uurtje wennen aan de temperatuur, zodat je hem daarna veilig kan opladen.

Ook als je de fiets vanwege de sneeuw een paar dagen niet gebruikt, is het verstandig om tussendoor de accu op te laden want ook als je hem niet gebruikt kan hij een stukje leeg lopen.

Laat je accu nooit helemaal leeglopen, de kans bestaat dat hij niet of nauwelijks meer oplaadt. De huidige Lithium-batterijen maken gebruik van een BMS (Battery Management System) waardoor de accu tijdens het fietsen niet geheel kan ontladen.

Wist je trouwens dat de actieradius van een accu voor een elektrische fiets bij lage temperaturen tot een kwart kan afnemen? Dit kan zelfs oplopen tot wel 25%. Daarom is het het beste om ook met een e-bike in de winter te blijven fietsen.

Nu heb ik een elektrische fiets met een display dat vast zit, is dat niet het geval, haal hem dan ook van je fiets af omdat dit kan bevriezen. Bij lage temperaturen hebben LCD-displays de eigenschap dat deze trager reageren. Het display is dan niet defect, maar je hebt iets meer geduld nodig.

Meer informatie vind je hier.

Fiets jij in de winter?

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Avatar van Jeanine Jeanine schreef:

    Ik vermijd fietsen eigenlijk altijd in de winter. Ontzettend bang om te vallen! Deze tips zijn zeker bruikbaar.

  2. Avatar van Anne Stekhoven Anne Stekhoven schreef:

    Ik doe alles op de fiets. Fijne tips. Bedankt!