De meest effectieve manieren om calorieën te verbranden

We weten allemaal dat om af te vallen, we meer calorieën moeten verbranden dan we consumeren. Maar hoe doen we dat precies? Er zijn veel verschillende manieren om calorieën te verbranden, maar sommige activiteiten zijn effectiever dan andere. De vraag is wat nu het meest efficiënt is

Hoeveel calorieën verbrand je met welke activiteit?

De beste manier om calorieën te verbranden is door te bewegen. Hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën je verbrandt. Veel makkelijker kan het eigenlijk niet, in theorie dan want het is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Een gemiddeld persoon van 60 kg zal bij de volgende activiteiten het volgende aantal calorieën verbranden; Ben je zwaarder dan zal je dus ook meer calorieën verbranden met dezelfde inspanning.

  • Slapen 56 kcal / uur
  • Zitten 62 kcal / uur
  • Staan 72 kcal / uur
  • Huishouden 120 kcal / uur
  • Tuinieren 240 kcal / uur
  • Wandelen (5 km / uur) 240 kcal / uur
  • Fitness tussen de 240 / 540 kcal / uur
  • Zwemmen tussen de 240 / 660 kcal / uur
  • Traplopen 360 kcal / uur
  • Nordic walking 480 kcal / uur
  • Fietsen (20 km / uur) 480 kcal / uur
  • Hardlopen (10 km / uur) 600 kcal / uur

Meer weten over hoeveel calorieën je verbrand met welke sport kijk dan hier.

Cardio activiteiten

De meest effectieve manier om calorieën te verbranden is door cardio-activiteiten te doen. Cardio-activiteiten zijn activiteiten die je hartslag verhogen, zoals hardlopen, fietsen en zwemmen. Deze activiteiten helpen je niet alleen om vet te verbranden, maar ze helpen je ook om je hart en longen in goede conditie te houden.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat activiteiten waarbij je hartslag slechts iets hoger ligt dan gemiddeld het meest efficiënt zijn als je niet alleen calorieën wilt verbranden maar ook echt afvallen. De ideale hartslag voor vetverbranding van het in het lichaam opgeslagen vet ligt ongeveer tussen de 70% en 75% van je maximale hartslag.

Krachttraining

Naast cardio-activiteiten, kun je ook andere soorten activiteiten doen om je metabolisme te verhogen en dus meer calorieën te verbranden. Krachttraining is een goede optie, omdat het je spieren versterkt en je metabolisme verhoogt. Ook hiervoor geldt het principe: hoe meer je traint, hoe meer calorieën je verbrandt.

Intervaltraining

Tot slot heb je nog de intervaltraining, waarbij je korte periodes van hoge intensiteit afwisselt met langere periodes van rust. Dit is een zeer effectieve manier om vet te verbranden, maar het is wel belangrijk om het rustig aan te doen als je niet veel ervaring hebt met sporten. Online of bij een personal trainer kan je diverse schema’s vinden zodat je goed voorbereidt aan de slag gaat en de kans op bijvoorbeeld een blessure zo klein mogelijk blijft.

De HIIT (High Intensity Interval Training) is een goed voorbeeld van een intensieve fysieke activiteit. Andere voorbeelden zijn hardlopen, sprinten, roeien, trappen klimmen en kickboksen. Deze activiteiten zullen ervoor zorgen dat je hartslag omhoog gaat en je meer calorieën gaat verbranden.

Supplementen

Als je op zoek bent naar een manier om snel en gemakkelijk calorieën te verbranden, adviseren sommige mensen om supplementen zoals fatburners als stardust in te nemen. Deze supplementen zouden helpen om je metabolisme te verhogen en je helpen om vet te verbranden.

Een van de meest populaire supplementen is cafeïne, die je kunt vinden in koffie, thee en chocolade. Cafeïne helpt je niet alleen om wakker te worden en je concentratie te verbeteren, maar het verhoogt ook je metabolisme en helpt je dus om meer calorieën te verbranden.

Laat je hier niet door verleiden, ook hiervoor geldt het gezegde als het te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak niet. Mensen die claimen toch af te vallen hierdoor zullen vaak ook andere maatregelen nemen zoals meer bewegen en een aangepast voedingspatroon waardoor het lijkt alsof het helpt. Het enige effect van deze supplementen zie je terug op je bankrekening.

Meer calorieën verbruiken in dagelijks leven

Wil je toch meer calorieën verbruiken, maak dan een aantal kleine aanpassingen in je leefstijl die je makkelijk kan volhouden. Juist die kleine dingen maken het makkelijker om ook op de lange termijn dit vol te houden.

Schaf een activity tracker aan. Activity trackers houden jouw dagelijkse beweging bij zoals lopen, rennen, traplopen en slapen. Sommige modellen hebben ook een hartslagmeter en/of gps-sensor waarmee je je activiteiten nog nauwkeuriger kan meten. Deze kunnen soms ook gebruikt worden in combinatie met een app op je smartphone. Zo kan je in de gaten houden hoeveel je die dag hebt bewogen en ontdekken of er een patroon in zit.

Beweeg meer gedurende de dag, zeker als je een kantoorbaan hebt. Loop naar een collega in plaats van te bellen, neem de trap in plaats van de lift of roltrap, maak een wandeling in de pauze, of spreek af met een collega om een wandelend werkoverleg te doen, ga op de fiets / lopend naar het werk in plaats van met de auto. Het kan ook helpen om te werken achter een stabureau in plaats van een zitbureau. Of in plaats van een stoel een bal waarop je constant moet balanceren.

Kies een sport / activiteit wat je leuk vindt om te doen en dus ook langer volhoudt, als je iets gaat doen met tegenzin is de kans groot dat je sneller opgeeft.

Na een dag werken is de kans groot dat je moe bent en op de bank neerploft om een serie te kijken. Ga in plaats daarvan na het eten nog even een rondje lopen, loop naar de supermarkt voor de boodschappen of doe nog wat (schoonmaak) klusjes in huis.

Als je op zoek bent naar de meest effectieve manier om calorieën te verbranden, is het belangrijk om een plan te maken en je activiteiten te variëren. Door verschillende activiteiten te doen en meer te bewegen kun je ervoor zorgen dat je meer calorieën gaat verbranden en dat je afvalt.

Daarnaast is het belangrijk om vol te houden, als je te snel opgeeft zal dit ook effect hebben op het resultaat en is de kans groot dat het jojo-effect zichtbaar wordt. Voor je het weet zitten de kilo’s, of meer, er weer aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *