maart 28, 2024

Blog samenwerkingen; van barter deals tot betaald geld verdienen

Na deze lange intro zal ik tips delen over hoe je aan samenwerkingen komt. Het ligt heel erg aan je blog hoe dit gewaardeerd wordt.

Bij een blog die specifiek over speelgoed gaat zal men minder snel opkijken als er een review komt (van speelgoed) dan als dit op een foodblog komt waar je sneller een perspakket voor zal krijgen.

Bedenk daarom heel erg goed waar je je op wilt richten. Als je niet veel aanvragen krijgt is het heel verleidelijk om overal ja op te zeggen. Zo ben je hier in het verleden ook beautyproducten tegen gekomen die je nu niet snel meer zult aantreffen.

Lezers denken graag in hokjes en ook als persoonlijk blogger / omniblogger kan dat een hokje zijn.

Afhankelijk daarvan verschillen ook de meningen over het aantal reviews. Bij een beautyblog zullen ze niet raar opkijken als je iedere dag met een review komt.

Terwijl als je een persoonlijke blog hebt, hoe persoonlijk je de review ook maakt, je hier sneller op commentaar van de lezer kan rekenen. Zeker als je de focus een beetje verschuift kan dit tot veel commentaar leiden.

Ook worden er soms opmerkingen gemaakt over welk percentage review een samenwerking mag zijn. Vaak zijn de cijfers die hierbij genoemd worden 60% gekocht en 40% eigen. 

Tja, dan kan ik je meteen al vertellen dat ik me daar niet aan houd. In principe is alles wat je hier voorbij ziet komen, als het gaat om merken, gesponsord. En daar kom ik eerlijk voor uit.

 Ik ontvang regelmatig zeer veel leuke aanbiedingen, dus als ik het vind passen, waarom zou ik dan nee zeggen? Die combinatie zorgt ervoor dat ik dus vrijwel nooit een review uit mezelf zal plaatsen.

Sterker nog, dat heb ik in het begin ook niet gedaan. Shoplogs zijn hier trouwens een uitzondering op. Die heb ik vaak wel zelf gekocht, tenzij ik het in de blog benoem als gekregen.

Hoe kom je aan sampels en perspakketten?

Over hoe je aan sampels komt voor een review heb ik al eerder kort geschreven. Daar zijn in principe twee manieren voor.

Namelijk de ene is aanmelden bij pr-bureaus, perslijsten of de bloggernetwerken waar ik het vorige week over had zodat je in de toekomst persberichten gaat ontvangen.

Als je dit vraagt, stel je dan even netjes voor, waar je blog over gaat, wie je doelgroep is en ook welke bezoekersaantallen je hebt. Dit kan uitmaken op welke lijst je opgenomen wordt.

Zo zijn er pr-bureaus die speciale lijsten hebben met blogs vanaf 10.000 unieke bezoekers omdat je dan reviewexemplaren kan aanvragen of perspakketten toegestuurd krijgt.

Perspakketten vind ik zelf altijd superleuk om te krijgen, negen van de tien keer komen die onaangekondigd zodat het een grote verrassing is. Daarom vind ik het ook belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

In het begin deelde ik het op social media, nu heb ik de ‘vers van de pers’-blogs hiervoor in het leven geroepen.

Naast persberichten kan je trouwens ook uitnodigingen ontvangen voor persevents en persdagen. Soms ontvang je dan na afloop een goodiebag met een aantal producten.

Je kan beginnen met hier over te schrijven. Ga ook naar persdagen als er niet direct beloftes gedaan worden dat er iets tegenover staat, dit is goed om je offline netwerk op te bouwen en levert je op termijn misschien wel meer op!

Als je een verzoek krijgt voor samenwerking en het product past maar heeft niet een bepaalde waarde, gewoon doen. Jij bepaalt wat er op je blog komt, niet je lezers of andere bloggers.

Netwerk opbouwen

Het zelf actief gaan regelen van reviewsamples bijvoorbeeld in samenwerking met webshops wordt soms ook wel schooien genoemd. Misschien komt dat een beetje negatief over, en laat je daardoor absoluut niet weerhouden.

Hoe je dat het beste kan aanpakken? Wat ik weleens voorbij zie komen is dat mensen een oproepje plaatsen op Twitter en zo direct vragen om samenwerkingen, in het algemeen of specifiek in het kader van een verjaardag / feestdagen etc.

Iets minder actief is het plaatsen van een banner op je site waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar reviews.

Natuurlijk kan je ook direct webshops / bedrijven aanschrijven. Dit heb ik zelf in het verleden ook een tijdje gedaan. Het kost je erg veel tijd.

Daarnaast blijft het hopen op een positieve reactie, of überhaupt een reactie. Maar je weet maar nooit. Ook beurzen bezoeken en zo face to face contact zoeken wordt zeer gewaardeerd.

Wat het ook altijd heel goed doet is een netwerk opbouwen met andere bloggers waarmee je regelmatig contact hebt.

Om vragen te stellen of misschien wel een samenwerking doorgespeeld krijgen. De ene keer voor hun eigen blog, omdat ze zelf niet kunnen naar een event of het product niet direct geschikt is (denk aan speelgoed voor oudere leeftijdsgroep).

Wat voor jouw een product oplevert of een uitstapje en de kans om je eigen netwerk op te bouwen.

Aan de andere kant zullen ze soms ook dingen doorspelen die ze op hun eigen blog niet vinden passen.

Het wordt heel erg gewaardeerd als dit contact van twee kanten opkomt, als je zelf ook iets terug doet. Dat hoeft zeker niet met gelijke munt te zijn, maar bijvoorbeeld de betreffende blog taggen als je een tag invult. Een eigen verslag schrijven over het product op je blog en naar het origineel te verwijzen. Reacties op de blog achter te laten. Een keer iets delen. Meedoen aan een winactie.

Wat vaak echt niet gewaardeerd wordt, is als je in een facebookgroep gaat vragen ‘Via welk pr-bureau gaat dat?’ er zijn zelfs groepen waar dat verboden is.

Dit omdat de betrokken persoon dan vaak overspoelt wordt door mailtjes en je als blogger er zelf veel tijd in hebt gestoken om een netwerk op te bouwen.

Er zitten zeker mensen bij die elkaar verder willen helpen, maar vraag het dan een op een. Dan helpt het als je goodwill hebt opgebouwd.

Lever je een constructieve bijdrage aan de groep en vraag je het toch een keer krijg je sneller antwoord (al dan niet privé) dan wanneer dat de enige reden is om lid te zijn van een groep.

Een lijst met voor bloggers interessante persbureaus vind je hier.

Het schrijven van een review

Als ik een aanvraag krijg / doe voor een product ga ik altijd associëren. Wat zou ik hiermee kunnen doen? Denk aan een blender waarmee ik een tomatengroentensausrecept kan delen. Of een anti-agingcrème in een beschrijving van het ochtendritueel. Of stickers die ik wil gebruiken voor een diy.

Als ik denk dat het product heel erg leuk gevonden zal worden door de doelgroep vraag ik of het eventueel mogelijk is om een winactie op te zetten.

Tenminste, als er geen wachtlijst is van een paar maanden. Heel soms zie je deze producten ook terugkomen in een ‘vers van de pers’ overzichtje waarin ik er een aantal deel.

Zodra het product binnen is, maak ik een conceptblog aan met als titel Review X. Anders leert de ervaring dat dit er nog weleens bij in kan schieten. Vaak probeer ik zo snel mogelijk het product in gebruik te nemen en foto’s te maken.

Het uitschrijven van een review gebeurt echter heel wisselend. Ben ik echt heel enthousiast kan hij de volgende dag al online staan. Is dat minder of toch niet tevreden over mijn insteek kan het wat langer blijven liggen.

Ik streef er naar om het over het algemeen allemaal binnen een maand online te hebben staan, al lukt dat helaas in de praktijk niet altijd.

Bij een review is er soms ook sprake van linkbuilding. Bedenk voor jezelf hoe je hier mee wilt omgaan.

Als je direct benaderd wordt door een bedrijf doen ze dat dan niet alleen vanwege naamsbekendheid maar ook omdat ze graag een follow link willen van je blog. Om hogerop te komen in Google. Scheelt hen weer geld.

Als het een product is waar je wat aan hebt, en afhankelijk van de waarde van dat product geef ik het bedrijf daar inspraak over.

Ook als het een organisatie is waarmee ik graag een lange termijn-relatie mee wil opbouwen zal ik hier vrij makkelijk in zijn. Gaat het echter om een goedkoop product, is het graag of niet.

Voor producten die ik via een pr-bureau krijg, plaats ik vaak een link naar bol.com. Dit zijn dan affiliate links zodat ik er indirect zelf ook nog wat aan over houd. Een win-win-win situatie.

Het bedrijf kan verkopen en voor de lezer heeft dit ook toegevoegde waarde omdat ze niet meer hoeven te vragen waar je iets kan kopen of dat zelf moeten gaan zoeken.

Een goede review

Wat ik het belangrijkste vind aan een goede review; dat zowel de lezer, de samenwerkende partij als ikzelf tevreden zijn.

De lezer omdat het toegevoegde waarde heeft wat ze lezen, en niet de tiende op een rij. Als ik weet dat er meer bloggers voor iets zijn benaderd, probeer ik ook altijd zo snel mogelijk te zijn.

Of het juist even uit te stellen. Naast dat ik er echt mijn eigen draai aan zal geven. Voor de samenwerkende partij; het is altijd even goed om te horen wat hun verwachtingen zijn.

Hoeveel foto’s, hoeveel exposure, is er informatie die ze graag terug willen zien, zijn er voorkeuren voor links en anchors (woorden die je gebruikt om te linken). En natuurlijk ook jezelf; dat je achter de content staat die je hebt gepubliceerd en het een toegevoegde waarde vind voor je blog.

Van bedrijven krijg ik gelukkig met enige regelmaat complimenten voor de reviews die ik heb geschreven. Daar ben ik echt superblij mee.

Soms vind ik het ook erg spannend. Want een review op Medialiefde is niet altijd een standaard review die enkel over het product gaat.

Gelukkig heb ik tot op heden nog maar één keer meegemaakt dat een bedrijf hier echt moeite mee had, al ging dat niet over een review maar een advertorial en is de samenwerking beëindigd. Tips die ik heb voor een goede review zijn:

  • Zorg voor voldoende beeldmateriaal; minimaal drie foto’s van het product. Waarvan minimaal één van het product zelf en één in een soort sfeerfoto / in gebruik. Details doen het ook altijd goed. Let ook op de achtergrond, probeer deze zoveel mogelijk stoorzendervrij te maken.
  • Zorg ervoor dat de feitelijke informatie over het product klopt, laat dit eventueel vooraf controleren door de aanvrager.
  • Geef het artikel toegevoegde waarde; dat het meer is dan alleen het vertalen van het persbericht in eigen woorden of informatie die bij de verkoper zelf ook al staat beschreven.
  • Maak het persoonlijk; waarom koos jij voor dit product. Wat doe je ermee? In welk kader gebruik je het? Deel een anekdote.
  • Deel je eigen ervaring met het product; wat vind je ervan? Dit geeft je blog een meerwaarde boven een standaard productomschrijving op een verkopende website.
  • Wat zijn de pluspunten, maar ook de minpunten van het product? Een 100% positieve review zal niet altijd geloofwaardig overkomen.
  • Deel mee waar het product gekocht / gevonden kan worden (al dan niet met affiliate linkjes), en eventueel hoeveel het kost.
  • Tot slot; zorg dat het aansluit bij de rest van je content. Schrijf je alleen over kinderen, kan je niet opeens seksspeeltjes gaan reviewen. Tenzij je schrijft over hoe je het spannend en relaxed maakt in bed als je graag kinderen wilt…

Als je twijfelt of er onjuistheden staan in je blog, kan je altijd even een preview doorsturen en laten controleren. Wie weet zien ze liever een ander linkje, of staat er een foutje in. Geef wel altijd duidelijk aan dat jij zelf de insteek van de content bepaalt.

Let ook op de SEO; hierdoor zorg je ervoor dat de blog niet alleen op het moment dat je het deelt interessant is, maar ook op de lange termijn.

Goede afwikkeling

Dit is meteen ook nog een leerpuntje voor mezelf. Als je een review hebt gedaan, en hebt gepubliceerd, zorg dan ook voor een goede afwikkeling.

Je wilt tenslotte dat het bedrijf tevreden over je is en misschien wel bij een volgende ronde weer aan jou denkt. Dat kan heel eenvoudig door ze in de publicatie op social media te taggen. Met name Twitter en Facebook zijn hier zeer geschikt voor.

Een mailtje sturen met de link naar het artikel doet het ook erg goed. Met een beetje geluk delen zij het ook en levert je dat extra bezoekers op.

Dit kan ook heel goed een afweging zijn in het aangaan van een samenwerking; als het gaat om een lage waarde maar ze het wel delen op hun facebookpagina met vele 10.000 volgers of een link delen op hun eigen website, kan dat ook waardevol zijn.

Heel erg netjes is het als je ook wat informatie deelt over hoe een review het heeft gedaan. Hoe vaak het gelezen is, hoeveel reacties, of het product misschien buiten de blog om nog complimenten heeft gekregen.