Alternatieven zonnebrandolie

Zonnebrandolie of zonnebrandcrème heb je nodig in de zomer, wil je je huid beschermen. Niet smeren betekent nu eenmaal meer kans op huidbeschadigingen zoals verbranden en sneller verouderen, maar ook loop je een hoger risico op huidkanker. Smeren dus, het is nu eenmaal zo.

Toch duiken er ook nog wel eens verhalen op over de nadelen van de zonnebrandcrèmes die in de winkel te koop zijn. En dan met name om de ingrediënten die gebruikt worden. Deze zouden juist weer andere nadelige gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid.

Zijn de verhalen wel of niet waar

Het RIVM meldt sinds 2019 zelf ook dat bescherming tegen UV anders moet omdat de UV-filters in de crèmes gevaren opleveren voor zowel mens als milieu. Dat je kritisch bent is dus zeker goed. Persoonlijk word ik dan toch een beetje in de war gebracht als het KWF meldt dat de crèmes wel betrouwbaar zijn en niet kankerverwekkend, maar het RIVM dat in een ander artikel toch minder stellig zegt.

En ze stellen dus ook dat er wel iets veranderen moet vanwege de gezondheidsrisico’s in het voornoemde artikel… Smeren om het ene risico te ontlopen, maar daardoor een ander risico te verhogen is natuurlijk iets om goed bij stil te staan. Welk risico is dan eigenlijk erger? Die overweging moet ieder voor zich maken!

De gevaren van de zon

Huidkanker wordt vooral veroorzaakt door verbranding. Uit onderzoeken schijnt naar voren gekomen te zijn dat mensen met een buitenberoep juist minder kans maken op een melanoom. Eigenlijk is dat ook wel te begrijpen, want hun huid is veel beter tegen de zon bestand doordat deze al is gewend aan de zon. Zit jij altijd binnen en ga je dan opeens 3 weken liggen bakken aan de Middellandse Zee…tja, dat is natuurlijk gewoon vragen om moeilijkheden!

Ook vergeten mensen slim te zonnen, doordat ze denken dat ze met een zonnebrandolie wel beschermd zijn. Maar ook die vlieger gaat niet op. Veel mensen smeren te weinig waardoor de werking achteruitloopt. En voor honderd procent beschermd ben je waarschijnlijk ook met crème niet.

Vitamine D en de zon

Door de terechte waarschuwingen om huidkanker te voorkomen, vergeten we soms dat zonlicht juist ook iets is wat we nodig hebben! Door zonlicht maken we vitamine D aan. Iedere dag een kwartier tot een half uur buiten in de zon zijn, is eigenlijk gewoon nodig. Hiermee geef je je lichaam de kans om de juiste hoeveelheden vitamine D aan te maken én je immuunsysteem zal dit zeker waarderen.

Slim zonnen

Allereerst is het (altijd) slim om stil te staan bij het zonnen. Hoe minder risico jij je huid laat lopen, hoe beter het is. Daarom een paar tips:

  • Laat je huid rustig wennen, zodat het zijn eigen beschermende werking kan inzetten. Vroeg in het voorjaar laat je je huid alvast wennen aan de zon door af en toe naar buiten te gaan. Ook goed voor je vitamine D trouwens! Dit wordt namelijk aangemaakt door je huid bloot te stellen aan de zon. Doe dit niet te lang en laat je huid zo een pigmentlaag aanmaken.
  • Antioxidanten zouden beschermen tegen de zon. Deze bewust in je eetpatroon opnemen is dan ook een goed idee. Vitamine C valt hier ook onder. Ook chlorofyl (bladgroen) is goed in dit opzicht. Hierbij kun je denken aan salades en eigenlijk alle groene groentes.
  • Ga niet uren liggen bakken in de zon. En zeker niet op de heetste uren van de dag. Ga in die uren naar binnen of zoek de schaduw op.
  • Wissel het zonnen af met langere periodes onder een parasol. Gaat het je vooral om lekker buiten te zijn? Dan is in de schaduw verblijven een gezond alternatief. Maar wees je wel bewust dat het ook daar niet voor honderd procent safe is…
  • Is het heet weer? Kijk eens naar hete landen: de mensen daar dragen juist wel (witte) kleding! Beter voor je huid én kan veel koeler aanvoelen.
  • Een zonnehoed biedt je gezicht al schaduw

Kiezen voor alternatieven

Natuurlijk is smeren zeker wel verstandig om je huid nog extra te beschermen. Kritisch kijken naar wat je dan smeert is echter wel aan te raden als ik de berichtgevingen van het RIVM in mijn achterhoofd houd. Dat is geen site die iets roept om populair te zijn, zeg maar. Je kunt kiezen voor zonnebrand die is opgebouwd uit natuurlijke oliën. Kies wel voor een zonnebrandolie die officieel is goedgekeurd, zodat je zeker weet dat je niet iets koopt van een ‘kwakzalver’.

Waarom zelf een crème maken moeilijk is

We maken tegenwoordig veel zelf met natuurlijke materialen. We kunnen onze eigen shampoo maken, wasmiddel en schoonmaakproducten. Zelf een zonnebrandolie maken is toch iets ingewikkelder. Het goedje moet immers op je huid blijven liggen, anders heb je er nog niks aan én je moet er rekening mee houden dat in de warmte de samenstelling van de stoffen (en dus de eigenschappen) zullen veranderen. Bedenk ook dat je veel smeert van een zonnebrandolie. Dus zit er iets in wat minder goed voor je is…dan krijg je simpelweg ‘veel’ binnen.

Kokosolie

Wat je veel tegenkomt als je gaat zoeken naar alternatieven, is kokosolie. Dit schijnt echter helemaal niet waar te zijn. Het zou zelfs in dat opzicht niks doen! Erger nog: volgens skinwiser.nl is geen enkel natuurlijke olie opgewassen tegen de zon! Wel stellen ze dat een mix van fruit- of groentesap met olie bescherming kan bieden.

Hoe nu verder?

Dan blijven we nu dus met de vraag zitten wat we hier nu mee moeten? Verstandig zonnen is altijd het beste! Ga je op zonvakantie? Zorg dat je huid al gewend is! Bescherm je kinderen tegen de zon door ze hoedjes op te zetten, shirtjes aan te laten houden en veel in de schaduw te laten spelen. Op het heetst van de dag (tussen 12 en 3 uur), of eigenlijk als de zon op zijn hoogste stand staat, houd je de kids uit de zon. Een middagslaapje binnen is dus helemaal prima! Een UV-werende zonnebril is ook een goed idee.

Kinderen die verbranden lopen nu eenmaal meer risico op huidkanker op latere leeftijd. En ja, smeer bewust. Zowel in hoe vaak je smeert, als wát je op je huid smeert. Volgens het Huidfonds is zonnebrand veilig bij normaal gebruik. Dat je iets moet doen om de risico’s van huidkanker te voorkomen is nu eenmaal ook een feit…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.