maart 28, 2024

Facebook bloggers alternatieven

Vorige week ging dit bericht als een schok door de blogwereld heen, Facebook verandert de komende weken wel heel drastisch zijn algoritme. Ze deden al een proef in 6 landen met het scheiden van privé en ‘commerciële’ content maar dat beloofden ze niet wereldwijd uit te rollen.

Afgelopen week werd bekend dat ze toch actie gaan ondernemen, geen gescheiden tijdslijnen maar niet-privéberichten van personen delven het onderspit.

Mark Zuckerberg geeft aan dat hij verwacht dat hij daarmee ook in zijn eigen vingers snijdt, omdat hij verwacht dat de tijd op Facebook en het aantal advertenties terug gaat lopen.

Wellicht zal dat ook zo zijn op kort termijn, op lange termijn is het natuurlijk wel slim, want er komen steeds meer alternatieve social media waarbij het echt gaat om dat contact leggen. Dus als hij nu geen drastische maatregelen neemt zal hij op de lange termijn helemaal kunnen stoppen met Facebook.

De digitale wereld verandert snel tenslotte, wie gebruikt er nu nog startpagina’s zoals in het begin van het digitale tijdperk? Of heeft er nog gehoord van CU2 en ICQ of KazaAa?

Nieuw algoritme op Facebook?

Nu gaat dit natuurlijk ook gevolgen hebben voor bloggers, met name voor bloggers waarbij Facebook voor een aanzienlijk deel of grotendeels hun bezoekers ontvangen via dit sociale medium.

Je kan er natuurlijk voor kiezen om zoveel mogelijk volgers over te hevelen naar je persoonlijke Facebook profiel, of daar een extra profiel voor aan te maken in de hoop dat dat bezoekers gaat opleveren. Maar in het verleden heeft Facebook daar ook zwaar actie op gevoerd.

Nu wordt het de komende weken uitgerold, je zal dus niet direct iets merken.

En het is nog maar de vraag of je helemaal iets gaat merken, met name berichten waarop veel interactie (gesprekken) uitgelokt wordt zullen wel blijven bestaan (al vind ik dat persoonlijk soms ook de meest irritante berichten omdat dat juist de clickbait artikelen zijn met titels en uitspraken die roepen om een reactie).

Toch is het wel verstandig om actie te ondernemen, je wil er tenslotte niet over een paar weken achter komen dat je bezoekers gehalveerd zijn.

De vraag is echter, wat kan je doen? Tja, als eerste zou ik zeggen: zorgen dat je niet afhankelijk bent van Facebook (of een ander medium, maar je kansen spreiden). En dat zou je op de volgende manier kunnen doen.

Toch maar verdiepen in Google & SEO

Google is eigenlijk een onuitputbare bron van potentiële bezoekers. Je bent namelijk niet afhankelijk van of iemand wel of geen account heeft en iedereen googelt iedere dag wel iets. Of dat nu mobiel is of achter de desktop.

Nu ben je altijd wel min of meer met seo bezig, maar het kan altijd beter. Zelfs als je denkt dat je het al goed doet. Omdat dit blijft veranderen.

Blogs die vorig jaar goed scoorden kunnen dit jaar weer heel anders ‘in de markt’ liggen. Je moet er dus mee bezig blijven.

Het is daarom goed om te focussen op bestaande content. Dat levert een schat aan informatie op en door te proberen die blogposts te optimaliseren, en ja ook hier weer het aantal bezoekers op te verdubbelen (kost tijd) kom je ook weer op inspiratie voor nieuwe blogs.

Zo zie je bijvoorbeeld zoekwoorden waar je op gevonden wordt, maar wellicht niet doorgeklikt wordt omdat het zijdelings dat onderwerp raakt en je er dus wel een nieuwe blog over kan schrijven.

Probeer ook zoveel mogelijk linkjes onderling uit te wisselen. Niet alleen goed voor een stimulans als het gaat om je pa / da (die de afgelopen maanden ook sterk lijkt te defluctueren) maar vooral heel goed om bepaalde blogberichten hoger in Google te krijgen. Ik heb hier in ieder geval veel profijt van.

Voor de vlogcamera & Instagram

Als het je ligt, en je een wat jongere doelgroep hebt, kan je proberen om je status als social influencer uit te breiden. Dus je echt te richten op een persoonlijke band met je lezers en dat snel uit te bouwen.

Met name vlogs op YouTube en Instagram (stories) helpen daarbij. Dus toch maar wekelijks een vlog uploaden en een extra video over een specifiek onderwerp of challenge.

En regelmatig op stories laten zien hoe of wat. Dat hoeven echt geen perfecte plaatjes te zijn, het gaat om de relatie.

Als je die verder weet uit te bouwen zullen ze je straks ook zelf blijven opzoeken omdat ze willen weten hoe het met je gaat. Hier ben ik persoonlijk niet zo sterk in, dus ik zou hier echt anderen om advies vragen.

Pinnen maar

Pinterest werkt als een soort visuele zoekmachine, het maakt dus niet uit hoeveel volgers je hebt. Als je maar goed vindbaar hebt. Bij de beschrijving komt dus ook een stukje seo kijken.

Daarnaast is het aan te raden om jezelf te verdiepen in canva (vond ik vroeger drama, maar even doorzetten en dan is het toch wel erg makkelijk) en uitvogelen hoe je makkelijk en snel een Pinterest template kan maken qua opmaak die je eenvoudig kan aanpassen qua tekst en afbeelding.

Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt kan je in 10 minuten zo 4 afbeeldingen maken. Deze voeg je toe aan je blog (zowel nieuwe als goedlopende bestaande) en de bestaande pin je gelijk opnieuw op Pinterest.

Begin bijvoorbeeld met de blogs waarvan je in Google Analytics al ziet dat die hoog scoren op Pinterest en probeer eerst eens die cijfers te verdubbelen.

Tip: Pin je afbeeldingen niet alleen op je eigen borden, maar ook op groepsborden in de hoop dat ze sneller opgepikt worden door anderen.

Vergeet ook niet om er voor te zorgen dat je beschikt over rich pins, dit doe je met behulp van een zakelijk account. Daardoor worden er bij alle pins vanaf jouw website extra data weergegeven en altijd de juiste bron.

Melanie van BMellow is zeer actief op Pinterest en deelt in deze blog haar ervaringen en tips waar je veel aan kan hebben.

Nieuwsbrief

De een zweert erbij, de ander ziet er het nut niet van in. Toch is dit het enige medium waarbij je niet afhankelijk bent van social media zoals Facebook of Google. Door het opbouwen van een eigen mailinglist kan je toch zelf je lezers bereiken.

Nadeel is wel dat je heel veel leden nodig hebt omdat er slechts een klein percentage de nieuwsbrief opent of zelfs doorklikt.

Probeer daarom altijd je nieuwsbrief meerwaarde mee te geven, dus niet alleen een verzameling van linkjes maar ook extra informatie zodat het loont om hem te openen tussen alle andere nieuwsbrieven in de inbox.

Actieve nieuwsbriefverstuurders die dit wekelijks versturen zien in de 2 dagen na het versturen vaak wel het effect hiervan in de bezoekersaantallen. Zelf deed ik het maandelijks en zag weinig verschil, nu was mijn mailinglist ook niet zo groot. H

et slagen zal ook afhankelijk zijn van je doelgroep, met name de wat oudere lezers maken hier gebruik van en zitten nog veel in de mailbox.

Er zijn ook plugins die berichten versturen naar publicatie naar je mailinglist.

Echter zal niet iedereen daar op zitten te wachten, dus het is maar de vraag of je email-lijst dan wel zal groeien en of ze op een gegeven moment nog wel klikken omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat je nu weer hebt geschreven.

Referral bezoekers

Voor sommige bloggers was dit al een enorm deel in de bezoekersaantallen. Door bijvoorbeeld een reactie achter te laten bij een andere blogger met de commentluv plugin en veel dagelijkse bezoekers zien ze een linkje naar jouw site en kunnen ze doorklikken.

Als je titel interessant genoeg is zullen ze dat ook doen en wie weet blijven ze wel hangen. Afhankelijk van de blogger, tijdstip waarop je reageert (bij voorkeur zo vroeg mogelijk zodat je zo hoog mogelijk in de reacties komt te staan) en of het onderwerp uitnodigt om door te klikken kan dat tientallen tot honderden bezoekers opleveren.

Daarnaast kan je ook vaker samenwerken met andere bloggers. Bijvoorbeeld door samen challenges op te zetten, een tag te bedenken en die door te spelen naar andere bloggers of gewoon een blog maken dat een verzameling is van het werk van andere bloggers waarbij je natuurlijk wel naar de bron doorklikt voor meer informatie.

Zo heb je zelf extra content en de ander zal blij worden van het linkje en de bezoekers die dat kan opleveren.

Linkjes in de tekst leveren over het algemeen meer  bezoekers op dan onderaan in de reacties en hoe hoger het linkje, inleiding of tweede alinea is beter dan halverwege. Of anders onderaan voor als er helemaal doorgescrollt wordt.

Directe bezoekers

Een beetje in het verlengde van YouTube en de Instagrammers; zorg er voor dat mensen je blog weten te vinden omdat ze nieuwsgierig zijn naar jouw verhalen en teksten.

Zodat ze je direct gaan opzoeken in de adresbalk en rechtstreeks naar je blog op zoek gaan. Probeer dus echt een duidelijke focus te hebben en een meerwaarde te bieden voor je lezers om jou te volgen.

Of dat nu een bepaalde niche is of heel breed, of het je humor is of informatie of mooie foto’s. Zorg dat je iets hebt waarmee je je nog meer onderscheidt van andere bloggers zodat ze terug willen komen en biedt meerwaarde.

En zorg voor een handige domeinnaam & blognaam zodat ze je makkelijk kunnen vinden zonder veel typfouten etc 😉

Bloglovin en Twitter

Tot slot heb je ook nog altijd Bloglovin en Twitter om aan bezoekers te komen. Over Bloglovin zijn de verhoudingen verdeeld, veel vinden dit ‘werk jatten’ en het zijn voornamelijk andere bloggers die het gebruiken.

Zo gebruik ik dit toch vrijwel dagelijks. En voor Twitter is het belangrijk om reacties uit te lokken. Zodat anderen dit ook voorbij zien komen / melding krijgen en ook doorklikken. Als je een samenwerking doet, tag dan ook de organisatie en vraag het te delen. Levert altijd extra bezoekers op.

Wat is jouw voornaamste bron van bezoekers?